המשבר הוביל חברות רבות לפירוק. נושים שמעוניינים לקבל את כספם חזרה נוטים לתבוע אישית את בעלי המניות ונושאי המשרה. הצפת בתי המשפט בתביעות מסוג זה אינה מומלצת ועלולה להזיק דווקא לנושים עצמם
בשנה החולפת בתי המשפט הוצפו במספר לא מבוטל של תביעות נגד בעלי מניות ונושאי משרה בחברות מסחריות. התופעה ניכרת בעיקר סביב תקופות של מיתון וקשיים כלכליים, דוגמת המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 ובשנים שאחר מכן. ייתכן מאוד שעכשיו, עם סיום תקופת הסגר הממושך בשל 'הקורונה', נחזה בעלייה נוספת בתביעות מסוג זה, בעיקר מול חברות קטנות ולא סולבנטיות שנקלעו לחדלות פירעון. למי זה מועיל ולמי זה מזיק?
חדלות פירעון
בשנים שלאחר המשבר הגלובלי של 2008 חברות רבות קרסו ונסגרו, כולל חברות בבעלות "טייקונים" שנחשבו ליציבות ומצליחות. כאשר מדובר בחברות ציבוריות, הן נדרשות להחזיר תשלומים וחובות לנושים רבים ובעיקר למחזיקי מניות ואג"חים של החברה. כאשר החברה נכנסת להליך של חדלות פירעון ואין לה דרך לשלם את החובות, מוקפאים גם כל ההליכים המשפטיים נגד החברה כגוף בפני עצמו, והברירה היחידה שנשארת לנושים היא תביעה נגד בעלי המניות ונושאי משרה בחברה באופן אישי.
פעמים רבות המניע לתביעות אלה נובע ממקום של כעס כנגד נושאי המשרות בחברה למרות שלא פעם גם נושא המשרה עצמו נפגע מהמצב הכלכלי של החברה. בעבר היו לא מעט מקרים של תביעות סרק נגד בעלי מניות ונושאי משרה בחברות שונות, על אף כללי היסוד העולמיים לפיהם החברה היא אישיות משפטית נפרדת לחלוטין מבעלי המניות או נושאי המשרות בחברה. לא מן הנמנע שכתוצאה ממשבר הקורונה נראה גל חדש של תביעות סרק בקרוב.
תביעות פרטיות ואחריות אישית
ההגדרה של נושא משרה בחברה היא רחבה וכוללת בין היתר ״מנהל כללי, מנהל עסקים ראשי, משנה למנהל כללי, סגן מנהל כללי, כל ממלא תפקיד כאמור בחברה אף אם תוארו שונה״. נושאי המשרה אחראים לניהול החברה על כל רבדיו, ומוטלת עליהם חובת אחריות אישית.
במצב של פירוק החברה, חלוקת כספי החברה נעשית כלפי הנושים בצורה שוויונית בהתאם לסדרי הנשייה, ובדרך כלל אף נושה אינו מקבל את כל כספו בחזרה. התביעות האישיות כנגד בעלי מניות ונושאי משרה בחברה מאפשרת לנושים, במידה ויזכו בתביעה, לקבל את כספם ישירות מהנתבע ללא צורך לחלוק את המשאבים המוגבלים של החברה עם נושים אחרים. ואולם, מדובר על הליך ארוך מסורבל וקשה להוכחה בפני בית המשפט.
בידי בית המשפט האפשרות להכריז על נושא משרה בחברה כבעל אחריות אישית. ההכרזה יכולה להינתן לבקשת מפרק החברה, כונס הנכסים שמונה על פירוקה או לבקשתו של נושה, אם נושא המשרה הנתבע פעל בחוסר תום לב והיה שותף לדבר מרמה כלשהו בהתנהלות החברה. החוק מאפשר לבית המשפט לחייב נושא משרה בחברה לשלם מכספו לקופת הפירוק של חברה אם בית המשפט הגיע למסקנה כי בעל המשרה נהג שלא כשורה בהתנהלות עם כספי החברה או הנושים, בעיקר אם הדבר נעשה שלא בתום לב.
אפקט מרתיע
כאמור, חברות רבות צפויות לסבול מקשיים שונים בעקבות משבר הקורונה העולמי וחלקן יגיעו, לצערנו, לכדי חדלות פירעון וסגירת החברה. חשוב להבין כי הרוב המכריע של החברות אינן נסגרות בגלל פעולות זדון כאלה ואחרות של בעלי מניות ונושאי משרה בחברה, בוודאי כאשר מדובר בעסקים קטנים או בינוניים, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתקופה מאתגרת כלכלית.
לכן, ההמלצה לנושים היא לכלכל את צעדיהם בתבונה ולא לגשת מיד לתביעה אישית כנגד נושאי המשרות בחברה שהרי הדבר עלול לגרור הוצאות משפט ועוגמת נפש רבה.
בכל מקרה חשוב לזכור האפשרות להגיש תביעה אישית נגד נושא משרה מבססת אפקט הרתעה גדול ויש כיום סעיפים מיוחדים בנושא בביטוחים לנושאי משרה. ריבוי התביעות האישיות אינו מועיל לכלכלה המקומית ומרחיק יותר ויותר אנשים ראויים מתפקידים שעשויים לחשוף אותם לתביעה כזו, כשלמעשה הם בדיוק אלו שיכולים להציל את החברה מקריסה. בנוסף, אם אין באמת התנהלות קלוקלת של בעל המשרה, התביעה תדחה והנושה לא יקבל את כספו בחזרה.
עו"ד לירן כפיר הוא בעלים ומייסד של פירמת עורכי הדין KR. בעל ניסיון רב בייצוג בעלי חברות/בעלי שליטה, אנשי עסקים ולקוחות פרטיים.
אולי יעניין אותך…
תרבות ארגונית – מדדי KPI
לפני שנצלול לעולם של מדדי KPI ומדדים, חשוב שתהיה לנו הבנה ברורה של מה הם ולמה הם חשובים. מדדי ביצועים מפתח, או KPI, הם מדדים ניתנים לכימות המסייעים לעסקים לעקוב אחר ההתקדמות שלהם לקראת השגת יעדים ספציפיים. אינדיקטורים אלו מספקים תובנות חשובות לגבי הביצועים והיעילות
מיומנויות מנהלי משאבי אנוש
כמנהל משאבי אנוש, חיוני להיות בעל חשיבה אסטרטגית בכל הנוגע לניהול משאבי אנוש. זה כרוך בהתאמה של יוזמות משאבי אנוש עם היעדים הארגוניים הכוללים. על ידי הבנת האסטרטגיה והכיוון העסקי, תוכל לפתח אסטרטגיות משאבי אנוש התומכות בהשגת יעדים אלו.כדי לפתח חוש אסטרטגי לניהול משאבי אנוש,
משאבי אנוש – בניית תרבות ארגונית עמידה
לפני שצוללים לתוך המורכבות של בניית תרבות ארגונית בת קיימא, חשוב להגדיר תחילה מה זה אומר בדיוק. תרבות ארגונית בת קיימא היא תרבות הבנויה על בסיס של ערכים, אמונות והתנהגויות משותפים התואמים את המשימה והיעדים של החברה. זוהי סביבה שבה עובדים מרגישים מוסמכים להביא את
האם העסק שלכם זקוק ליועץ עסקי?
יועץ עסקי ממלא תפקיד מכריע בסיוע לעסקים לנווט באתגרים ולהשיג את מטרותיהם. הם מביאים נקודת מבט חדשה ומומחיות לשולחן, ומציעים תובנות והדרכה חשובות. היועצים הינם אנשי מקצוע מיומנים בעלי ידע וניסיון רב בתעשיות שונות, המאפשרים להם לספק פתרונות מותאמים לצרכים הספציפיים של כל עסק. על
כתיבת תוכנית עסקית
לפני שצוללים לתוך המורכבות של כתיבת תוכנית עסקית, חשוב להבין את מטרתה ומשמעותה. תוכנית עסקית משמשת כמפת דרכים למיזם שלך, המתארת את המטרות, האסטרטגיות והטקטיקות שלך להשגת הצלחה. הוא מספק סקירה מקיפה של הרעיון העסקי שלך, פוטנציאל השוק שלו וכיצד אתה מתכנן לנצל אותו. תוכנית
איך ייעוץ עסקי יכול לשפר תהליכי עבודה בארגונים?
ייעוץ עסקי ממלא תפקיד מכריע בארגונים על ידי מתן ייעוץ והכוונה מומחים לשיפור היבטים שונים של פעילותם. יועצים מביאים ידע וניסיון מעמיקים כדי לעזור לחברות לזהות תחומים לשיפור תהליכים, לפתח אסטרטגיות מותאמות אישית ליעילות, ליישם יוזמות לניהול שינויים, למנף טכנולוגיה לשיפור ביצועים וליצור תוכניות הדרכה
מאמרים קשורים לנושא.