חברה גבתה "עמלת פירעון מוקדם" בסך כ-376 אלף שקל על הלוואה של 470 אלף, אלא שהשופט קבע כי מדובר בניסיון מלאכותי להגדיל ריביות, והורה לה להשיב את הסכום ללווה.
בימ"ש השלום בכפר סבא קיבל חלקית את תביעתה של אישה שלקחה הלוואות מחברה העוסקת בהלוואות חוץ-בנקאיות, והורה לחברה לשלם לה כ-471,000 שקל. השופט אלדד נבו מתח ביקורת נוקבת על החברה, שגבתה "עמלת פירעון מוקדם" שלא כדין, ונהגה כלפי התובעת בחוסר תום לב.
תחילתה של הפרשה בשנת 2009, אז לקחה התובעת הלוואות מהחברה, בסכום של 470,000 שקל. על פי הסכם ההלוואה, היא היתה אמורה להחזיר אותה ב-26 תשלומים חודשיים, החל מאוקטובר 2010 – עשרה חודשים לאחר שקיבלה את ההלוואה.
בהסכם נקבעה ריבית להחזר ההלוואה וכן ריבית פיגורים. דירתה של התובעת שימשה כבטוחה להחזר ההלוואה.
לאחר ביצוע התשלום הראשון, התובעת הפסיקה לשלם ובכך הפרה את ההסכם. דירתה נמכרה תמורת כ-2.1 מיליון שקל, לאחר שהחברה (הנתבעת כאן) פתחה נגדה בהליכי הוצאה לפועל. מתוך סכום המכירה, הועברה לחברה סכום של כ-934,000 שקל, שהורכבו מיתרת החוב של התובעת נכון לאותו מועד (555,990) כולל ריבית פיגורים, וסכום נוסף של 376,253 שקל כ"תוספת פרעון מוקדם – שיעור (ב-%) 57.84".
בעקבות זאת הגישה התובעת את תביעתה, בה העלתה טענות רבות נגד התובעת ומנהלה.
פעלה בניגוד לחוק
השופט נבו אמנם דחה חלק ניכר מטענות התובעת. אלא שהשופט כן סבר כי בחינת סכום ההלוואה אל מול הסכומים שנגבו מהתובעת, "מצביעים על כך שנגבו סכומים גבוהים בהרבה מהסכומים המותרים בחוק."
מקור הפער היה נעוץ באותה "עמלת פירעון מוקדם" שהתווספה ליתרת החוב וריבית הפיגורים.
השופט הסביר כי האופן שבו נוסח הסעיף שעסק בעמלת הפירעון המוקדם, "טמן בחובו מלכודת" שניתן באמצעותה לגרום להגדלת יתרות החוב באופן מלאכותי שאינו מתיישב עם הוראות חוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות.
בעניין זה השופט הסביר כי עמלת פירעון מוקדם אמורה להוות מעין פיצוי מוסכם שנועד לפצות את המלווה במקרה שהלווה החליט לפרוע את ההלוואה מוקדם יותר מהמועד המוסכם. אלא שכאן התובעת לא החליטה, והחברה עשתה משהו אחר – קבעה עמלה כזאת במקרה של הפרת הסכם והעמדת ההלוואה לפירעון מיידי, וכך גבתה את אותה עמלה בנוסף לחיוב התובעת בריבית פיגורים.
"ונזכור – ההלוואה כלל לא נפרעה, הנתבעת 1 ממשיכה לחייב את התובעת בריבית פיגורים ורווחיה רק גדלים, שהרי ההלוואה מובטחת בשעבוד של נכס מקרקעין", כתב.
בסיכומו של דבר השופט קבע כי "הנתבעת 1, בחוסר תום לב, חייבה את התובעת בריבית פיגורים נוספת לריבית הפיגורים המוצהרת בהסכם ההלוואה. על מנת להסוות את אותה ריבית נוספת, קראה לה בשם 'עמלת פירעון מוקדם' ועשתה בה שימוש שלא כדין על מנת להציג יתרות חוב גבוהות בהרבה מיתרות החוב הנכונות."
בסופו של דבר, השופט הורה לחברה הנתבעת לשלם לתובעת 408,316 שקל בגין השבת "עמלת פירעון המוקדם", בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 63,000 שקל.
עם זאת, השופט דחה את התביעה שהוגשה אישית נגד מנהל החברה וכן נגד עורך הדין שייצג אותה בהליכי הוצאה לפועל והיה כונס הנכסים למימוש דירת המגורים, לאחר שהגיע למסקנה כי השניים – כל אחד בהתאם לתפקידו – לא הסתתרו מאחורי האישיות המשפטית הנפרדת של החברה או התרשלו בתפקידם.
משכך, התובעת חויבה לשלם לכל מהם הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 40,000 שקל.
- ב"כ התובעת: עו"ד נדב חיים
- ב"כ הנתבעת 1: עו"ד יפעת בן דוד עמית
- ב"כ הנתבע 2: עו"ד עוזי נקש
- הנתבע 3: בעצמו
עו"ד נחום פלג עוסק/ת ב- דיני חוזים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
מאמר מס' 2 – שימוש ב-BPM (Business Process Management)
מבוא ניהול תהליכים עסקיים (BPM – Business Process Management) הוא גישה מתודולוגית המשמשת לשיפור וייעול תהליכי עבודה בארגונים. BPM מתמקד בניהול ושיפור תהליכים ארגוניים באמצעות טכנולוגיה, שיטות ניהול וכלים אוטומטיים. המטרה היא לייעל את הזרימה העסקית, להפחית עלויות, לשפר את איכות התהליכים ולהגביר את שביעות
מאמר מס' 1 – מיפוי תהליכים ארגוניים (Process Mapping)
מבוא מיפוי תהליכים ארגוניים (Process Mapping) הוא כלי מרכזי בניהול ושיפור תהליכי עבודה בארגונים. מדובר בשיטה המאפשרת לארגון להבין בצורה ויזואלית וברורה כיצד התהליכים מתבצעים, לזהות צווארי בקבוק, לזהות תהליכים לא יעילים, ולהוביל לשיפורים משמעותיים בתפעול. מיפוי תהליכים נותן תמונה מדויקת של מצב קיים, תומך
כלים ושיטות לשיפור תהליכי עבודה בארגון
הקדמה במציאות העסקית של היום, שיפור תהליכי עבודה בארגון הוא מפתח להצלחה ולתחרותיות. כלים ושיטות כמו מיפוי תהליכים, ניהול תהליכים עסקיים (BPM), אוטומציה (RPA), Lean Management, ו-KAIZEN מציעים דרכים ייחודיות לייעול תהליכים ולהגברת היעילות הארגונית. בלקט המאמרים שלפניכם, נסקר את הכלים והשיטות המובילים לשיפור תהליכים,
משאבי אנוש – קידום עובדים שחושבים אחרת: יתרונות ארגוניים ותרבותיים
מבוא קידום עובדים בארגון שמביאים דעות מנוגדות, או במונח הלועזי "איפכא מסתברא", נחשב לאסטרטגיה חשובה בניהול משאבי אנוש. עובדים אלו, שמאתגרים את החשיבה הקונבנציונלית ומציעים פרספקטיבות שונות, יכולים לשמש כמנוע לחדשנות ולשיפור מתמיד בארגון. קידומם מראה שהארגון מעריך את המגוון המחשבתי ואת הערך שיש ביכולת
משאבי אנוש – יישום כלים פסיכולוגיים בייעוץ ארגוני
מבוא יישום כלים פסיכולוגיים בייעוץ ארגוני מהווה גישה אפקטיבית לשיפור התפקוד הארגוני, להגברת שביעות רצון העובדים ולהשגת מטרות עסקיות. הייעוץ הארגוני משתמש בתובנות פסיכולוגיות להבנת התנהגות אנושית, תקשורת בין-אישית ודינמיקות צוותיות. השילוב של כלים פסיכולוגיים מסייע לארגונים לזהות בעיות מבניות ואישיות, לפתח פתרונות מותאמים ולשפר
פיתוח מנהיגות בארגון: הכשרת מנהלים ופיתוח כישורי מנהיגות לשיפור האפקטיביות הארגונית
מבוא פיתוח מנהיגות בארגון הוא תהליך חיוני המשפיע ישירות על האפקטיביות הארגונית והצלחת העסק. מנהלים ומנהיגים בארגון משפיעים לא רק על הביצועים של הצוותים שלהם, אלא גם על התרבות הארגונית, שביעות הרצון של העובדים והיכולת של הארגון להתמודד עם אתגרים משתנים. הכשרת מנהלים ופיתוח כישורי
מאמרים קשורים לנושא.