פקיד השומה בחיפה החליט לפסול את ספריה של חברה לאחר שגילה כי תשלום של לקוחה בכרטיס אשראי לא נרשם
, אולם השופטת סברה שפקיד השומה פעל באופן טכני מבלי לבחון את הדברים כפי שהוא מחויב לעשות.בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את ערעורה שלחברה בנוגע לפסילת פנקסיה לשנת המס 2017. השופטת אורית וינשטיין ביטלה את החלטת פקיד שומה חיפה, לאחר שקבעה כי פעל בניגוד להנחיות חוזר פנימי של רשות המיסים, כשהחליט לפסול את ספריה של בעלת החנות על סמך מקרה אחד ללא בחינה כוללת של העניין.
ההחלטה על פסילת הספרים הגיעה בעקבות ביקורת שבה אנשי פקיד השומה הבחינו בכך שתשלום של לקוחה שקנתה בגד – "תקבול" בלשון המיסים" – שני תשלומים בכרטיס אשראי על סך כולל של 1,000 שקל לא נרשם בפנקסי העסק.
בשימוע אצל פקיד השומה, בעלת החנות סיפרה שהדבר כאשר היא לא היתה בחנות, וסיפרה כי העובדת שלה הלכה עם הלקוחה לתופרת שתסדר לה בגד, ולאחר מכן מיהרה אל אמה החולה בסרטן, וכך קרה שבאותו היום התקבול לא נרשם. אולם מיד בתום השימוע פקיד השומה החליט על פסילת הספרים.
בערעורה לבית המשפט, המערערת טענה כי לא היתה כל כוונה להעלים הכנסות, וכי רק בגלל מצבה של אמה של העובדת, ומשום שמיהרה לחזור לטפל בה, היא לא רשמה את התקבולים ששולמו בכרטיס אשראי.
אל בית המשפט היא הביאה לעדות גם את אותה עובדת וכן את יועצת המס שלה מזה 20 שנה, שתמכה בעמדתה.
פקיד השומה – המשיב בהליך – נצמד אל הוראת פקודת מס הכנסה שלפיה נישום שקיבל תקבול ולא רשם אותו בספריו (קופה או קבלה או פנקס למשל), "יראו את פנקסיו כבלתי קבילים, זולת אם שוכנע פקיד השומה כי היתה סיבה מספקת לאי הרישום".
לשקול היטב
התנאי הראשון – תקבול שלא נרשם – לא היה שנוי במחלוקת. המחלוקת נגעה לשאלה האם אכן לא היתה סיבה מספקת לאי הרישום. בהקשר זה פקיד השומה הפנה לפסקי דין שבהם נקבע כי תום לב של נישום או רשלנות של עובד מטעמו, אינם מובילים בהכרח לקיומה של "סיבה מספקת".
אלא שהשופטת וינשטיין הבהירה כי לפי חוזר מס הכנסה של רשות המיסים, פקיד השומה חייב לשקול היטב ולבחון כל מקרה לגופו. השופטת אף ציינה כי החוזר קובע כי הסמכות שניתנה לפקיד השומה – "מטרתה אינה להביא להכשלתו של הניאשום או להיותו חרד לדבר הרישום עד כדי כך שיעזוב כל דבר הנקרה בדרכו למען קיום מיידי של מצוות הרישום".
בנוסף, השופטת הבהירה כי על פי אותו חוזר, פקיד השומה צריך להפעיל שיקול דעת ולבדוק האם קיים חשד שהנישום ניסה להעלים מס, או שקיימת אצל הנישום שיטה לקויה של רישום תקבולים. הבדיקה צריכה להיות רחבה וכוללת, כלומר יש לבדוק את נתוני העסק של אותו נישום, את הנסיבות הכלליות והספציפיות של המקרה.
לאחר שניתחה את המקרה ושמעה את עדותו של סגן פקיד השומה, השופטת התרשמה כי המשיב קיבל החלטה לקונית ולא ביצע לפני כן בדיקה כוללת בהתאם להוראות החוזר, ולכן החליטה שאין מקום למסקנה שאליה הגיע בדבר פסילת הספרים, וראוי היה להסתפק באזהרה.
בהקשר זה השופטת הזכירה למשל פרט נוסף – שבביקורות קודמות מעולם לא התגלו ליקויים כלשהם בהתנהלות המערערת. בנסיבות העניין לא נפסקו הוצאות משפט.
לקריאת פסק הדין ע"מ 7270-04-18
- ב"כ המערערת: לא צוין
- ב"כ המשיב: עו"ד דנה ונדרוב
עו"ד איתי הכהן עוסק/ת ב- מיסים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
משאבי אנוש – שיטות הערכה וביצועים בעידן החדש
הערכת ביצועי עובדים תמיד הייתה חלק קריטי בניהול משאבי אנוש, אך בעידן הנוכחי של דינמיות ושינויים מהירים, נדרשת גישה מתקדמת ומתמשכת יותר. המודלים המסורתיים להערכת ביצועים, שהתבססו על מפגשי משוב שנתיים, כבר אינם מספקים את המענה הנדרש לארגונים שמתמודדים עם צרכים משתנים של עובדים, לקוחות
כיצד לשפר את איכות החיים באמצעות ייעוץ בריאות כולל: תזונה, ספורט, ניהול זמן ותמיכה מנטלית
בשנים האחרונות, ההבנה של החשיבות באורח חיים בריא מקבלת תשומת לב רחבה יותר. המודעות לבריאות כוללת תזונה נכונה, פעילות גופנית, שינה איכותית, ניהול זמן ויעדים, ומענה לצרכים מנטליים ופיזיים. כדי לספק את הכלים והמידע הנדרשים להשגת אורח חיים מאוזן, ייעוץ בריאות הופך לגורם מכריע בתהליך
פתרונות בריאות: מציאת האיזון הנכון בין אורח חיים עסקי לבריאות הגוף והנפש
מבוא בעולם המודרני, שבו הקריירה הפכה לחלק מרכזי בחיים, חשוב למצוא את האיזון הנכון בין דרישות העבודה לבין שמירה על בריאות הגוף והנפש. אנשים בעלי קריירות עמוסות נוטים להקריב את בריאותם הפיזית והמנטלית לטובת הצלחה מקצועית, מה שעלול להוביל לשחיקה, ירידה בפרודוקטיביות ותחושת אי-שביעות רצון
מאמר מס' 10 – פיתוח צוותים והעצמת עובדים
במציאות העסקית הדינמית של ימינו, הארגונים מתמודדים עם אתגרים הולכים וגוברים, הכוללים תחרות גוברת, טכנולוגיות חדשות ושינויים בסביבה העסקית. על מנת לעמוד באתגרים אלו ולהבטיח את הצלחתם ארוכת הטווח, ארגונים נדרשים לטפח ולהעצים את הצוותים שלהם. פיתוח צוותים והעצמת עובדים הפכו לכלים מרכזיים בניהול המודרני,
מאמר מס' 9 – שיפור חוויית העובדים (Employee Experience)
בשנים האחרונות, ניהול המשאב האנושי בארגונים עבר מהפכה של ממש. אם בעבר נחשב העובד בעיקר כגורם לייצור וכתוצאה ישירה של עלות לעסק, כיום, ארגונים רבים מבינים כי ההון האנושי הוא הנכס היקר ביותר שלהם. מחקרים מראים כי ארגונים המשקיעים בחוויית העובדים (Employee Experience) נהנים משיפור
מאמר מס' 8 – מעקב והערכה שוטפת של ביצועים (KPI – Key Performance Indicators)
בכל ארגון, עסק או פרויקט, המטרה היא להשיג יעדים מסוימים, לשפר תהליכים ולהגיע לתוצאות אופטימליות. כדי לוודא שהארגון פועל במסלול הנכון וששום דבר לא מתפספס בדרך, יש צורך בכלים שיאפשרו מעקב והערכה שוטפת של ביצועים. אחד הכלים המרכזיים לכך הוא מדדי הביצוע המרכזיים, הידועים גם
מאמרים קשורים לנושא.