המשבר הוביל חברות רבות לפירוק. נושים שמעוניינים לקבל את כספם חזרה נוטים לתבוע אישית את בעלי המניות ונושאי המשרה. הצפת בתי המשפט בתביעות מסוג זה אינה מומלצת ועלולה להזיק דווקא לנושים עצמם
בשנה החולפת בתי המשפט הוצפו במספר לא מבוטל של תביעות נגד בעלי מניות ונושאי משרה בחברות מסחריות. התופעה ניכרת בעיקר סביב תקופות של מיתון וקשיים כלכליים, דוגמת המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 ובשנים שאחר מכן. ייתכן מאוד שעכשיו, עם סיום תקופת הסגר הממושך בשל 'הקורונה', נחזה בעלייה נוספת בתביעות מסוג זה, בעיקר מול חברות קטנות ולא סולבנטיות שנקלעו לחדלות פירעון. למי זה מועיל ולמי זה מזיק?
חדלות פירעון
בשנים שלאחר המשבר הגלובלי של 2008 חברות רבות קרסו ונסגרו, כולל חברות בבעלות "טייקונים" שנחשבו ליציבות ומצליחות. כאשר מדובר בחברות ציבוריות, הן נדרשות להחזיר תשלומים וחובות לנושים רבים ובעיקר למחזיקי מניות ואג"חים של החברה. כאשר החברה נכנסת להליך של חדלות פירעון ואין לה דרך לשלם את החובות, מוקפאים גם כל ההליכים המשפטיים נגד החברה כגוף בפני עצמו, והברירה היחידה שנשארת לנושים היא תביעה נגד בעלי המניות ונושאי משרה בחברה באופן אישי.
פעמים רבות המניע לתביעות אלה נובע ממקום של כעס כנגד נושאי המשרות בחברה למרות שלא פעם גם נושא המשרה עצמו נפגע מהמצב הכלכלי של החברה. בעבר היו לא מעט מקרים של תביעות סרק נגד בעלי מניות ונושאי משרה בחברות שונות, על אף כללי היסוד העולמיים לפיהם החברה היא אישיות משפטית נפרדת לחלוטין מבעלי המניות או נושאי המשרות בחברה. לא מן הנמנע שכתוצאה ממשבר הקורונה נראה גל חדש של תביעות סרק בקרוב.
תביעות פרטיות ואחריות אישית
ההגדרה של נושא משרה בחברה היא רחבה וכוללת בין היתר ״מנהל כללי, מנהל עסקים ראשי, משנה למנהל כללי, סגן מנהל כללי, כל ממלא תפקיד כאמור בחברה אף אם תוארו שונה״. נושאי המשרה אחראים לניהול החברה על כל רבדיו, ומוטלת עליהם חובת אחריות אישית.
במצב של פירוק החברה, חלוקת כספי החברה נעשית כלפי הנושים בצורה שוויונית בהתאם לסדרי הנשייה, ובדרך כלל אף נושה אינו מקבל את כל כספו בחזרה. התביעות האישיות כנגד בעלי מניות ונושאי משרה בחברה מאפשרת לנושים, במידה ויזכו בתביעה, לקבל את כספם ישירות מהנתבע ללא צורך לחלוק את המשאבים המוגבלים של החברה עם נושים אחרים. ואולם, מדובר על הליך ארוך מסורבל וקשה להוכחה בפני בית המשפט.
בידי בית המשפט האפשרות להכריז על נושא משרה בחברה כבעל אחריות אישית. ההכרזה יכולה להינתן לבקשת מפרק החברה, כונס הנכסים שמונה על פירוקה או לבקשתו של נושה, אם נושא המשרה הנתבע פעל בחוסר תום לב והיה שותף לדבר מרמה כלשהו בהתנהלות החברה. החוק מאפשר לבית המשפט לחייב נושא משרה בחברה לשלם מכספו לקופת הפירוק של חברה אם בית המשפט הגיע למסקנה כי בעל המשרה נהג שלא כשורה בהתנהלות עם כספי החברה או הנושים, בעיקר אם הדבר נעשה שלא בתום לב.
אפקט מרתיע
כאמור, חברות רבות צפויות לסבול מקשיים שונים בעקבות משבר הקורונה העולמי וחלקן יגיעו, לצערנו, לכדי חדלות פירעון וסגירת החברה. חשוב להבין כי הרוב המכריע של החברות אינן נסגרות בגלל פעולות זדון כאלה ואחרות של בעלי מניות ונושאי משרה בחברה, בוודאי כאשר מדובר בעסקים קטנים או בינוניים, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתקופה מאתגרת כלכלית.
לכן, ההמלצה לנושים היא לכלכל את צעדיהם בתבונה ולא לגשת מיד לתביעה אישית כנגד נושאי המשרות בחברה שהרי הדבר עלול לגרור הוצאות משפט ועוגמת נפש רבה.
בכל מקרה חשוב לזכור האפשרות להגיש תביעה אישית נגד נושא משרה מבססת אפקט הרתעה גדול ויש כיום סעיפים מיוחדים בנושא בביטוחים לנושאי משרה. ריבוי התביעות האישיות אינו מועיל לכלכלה המקומית ומרחיק יותר ויותר אנשים ראויים מתפקידים שעשויים לחשוף אותם לתביעה כזו, כשלמעשה הם בדיוק אלו שיכולים להציל את החברה מקריסה. בנוסף, אם אין באמת התנהלות קלוקלת של בעל המשרה, התביעה תדחה והנושה לא יקבל את כספו בחזרה.
עו"ד לירן כפיר הוא בעלים ומייסד של פירמת עורכי הדין KR. בעל ניסיון רב בייצוג בעלי חברות/בעלי שליטה, אנשי עסקים ולקוחות פרטיים.
אולי יעניין אותך…

המהפכה השקטה: כיצד ארגונים מפחיתים עלויות באמצעות קיימות?
מבוא בעידן שבו שינויי האקלים ומחסור במשאבים עומדים בראש סדר היום הגלובלי, ארגונים ניצבים בפני לחץ גובר לאמץ פרקטיקות מקיימות. מעבר לעמידה ברגולציות, צרכנים ומשקיעים מעדיפים יותר ויותר חברות המחויבות לשמירה על הסביבה. מאמר זה בוחן כיצד עסקים מבצעים מהפכה שקטה בפעילותם על ידי שילוב

איך בונים מודל תמחור שמקסים רווחים ולא מרחיק לקוחות? תובנות מהשטח
מבוא תמחור הוא אחד מאבני היסוד של כל עסק, בין אם מדובר בחברה גלובלית המספקת פתרונות SaaS (Software as a Service) ובין אם מדובר במפעל משפחתי קטן המייצר מוצרי בוטיק לשוק המקומי. קביעת מחיר המוצר או השירות משפיעה ישירות על רווחיות העסק, על יכולת התחרות

המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון במיסים עירוניים – ארנונה והיטלי פיתוח לרשות המקומית
מבוא – חשיבות ניהול מושכל של מיסים עירוניים בארגונים ועסקים מיסים עירוניים מהווים הוצאה מהותית עבור מגוון עסקים וארגונים, ובכלל זה תשלומי ארנונה, היטלי פיתוח ואגרות מקומיות נוספות. ניהול מושכל של תחומים אלו יכול להביא לחיסכון משמעותי ולהפחתת החבות הכוללת מול הרשות המקומית. כאשר מדברים

המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון בעלויות משטחים ואריזות
מבוא – חשיבות חיסכון בתחום האריזות והמשטחים לעסקים וארגונים בכל עסק שעוסק במכירה, ייצור או שילוח, עלויות האריזה והמשטחים מהוות מרכיב מהותי בתקציב התפעולי. שימוש בקרטונים, קופסאות, אריזות גמישות ופלסטיק, מדבקות ומשטחי עץ נדרש באופן יומיומי. עם זאת, לא פעם ניתן למצוא הוצאות מיותרות בשל

המומחים של פתרונות אפקטיבים בנושא פיננסים – עמלות בנקים, צ’קים ומיחזור הלוואות – מדריך מקיף
בעידן הכלכלי התחרותי של היום, עסקים וארגונים נדרשים לנהל את פעילותם הפיננסית בצורה מיטבית, תוך שמירה על שקיפות ועלויות נמוכות. ניהול נכון של עמלות בנקאיות, טיפול בצ’קים ומיחזור הלוואות הם כלים מרכזיים לשיפור ניהול התזרים, הפחתת עלויות ושיפור רווחיות העסק. מאמר זה מציג סקירה מעמיקה

המומחים של פתרונות אפקטיביים – חיסכון וניהול הוצאות בכל תחומי הארגון
מבוא – ניהול נכון להפחתת עלויות והגדלת הרווחיות בכל ארגון, ניהול חכם של ההוצאות תורם לשיפור הרווחיות תוך שמירה על איכות השירות והתפעול. תחומים כמו תקשורת, אנרגיה, תחבורה, שילוח בינלאומי, פיננסים ושירותי שמירה דורשים בקרה שוטפת ובחינת חלופות על מנת לצמצם עלויות. המומחים של פתרונות
מאמרים קשורים לנושא.