עובדת זרה שהועסקה במשך 3 שנים בקאנטרי ברמת השרון תפוצה על ידי שתי חברות הניקיון שהעסיקו אותה. עיקר הפיצוי הוא על כ-56 שעות נוספות שביצעה מידי חודש.
השופטת אופירה דגן-טוכמכר קיבלה לאחרונה תביעה שהגישה עובדת ניקיון נגד מעסיקיה. היא קבעה שהמעסיקים הפרו את חוקי המגן כשלא שילמו לעובדת פיצויי פיטורים, גמול שעות נוספות, הפרשות לפנסיה, פדיון חופשה ותשלומים נוספים. המעסיקים טענו שהעובדת לא הועסקה בשעות נוספות אך מאחר שלא ניהלו יומן נוכחות טענתם נדחתה.
העובדת, אזרחית זרה, הועסקה כמנקה בקאנטרי קלאב ברמת השרון בין השנים 2012-2015 באמצעות שתי חברות לשירותי ניקיון שהתחלפו באמצע התקופה ללא ידיעתה.
לאחר פיטוריה, היא תבעה מהן תשלום פיצויי פיטורים, גמול שעות נוספות, פיצוי בגין אי הפרשה לפנסיה ותשלומים נוספים.
היא סיפרה שבינואר 2015 פוטרה מעבודתה לאלתר ונמסר לה שגויסה עובדת חדשה במקומה. לטענתה, היא קיבלה לאורך כל תקופת העסקתה שכר גלובלי בסך 5,300 שקל בלבד.
העובדת הוסיפה כי המעסיק הראשון לא סיפק לה תלושי שכר ואילו החברה השנייה סיפקה לה תלושי שכר פיקטיביים שנערכו באופן מניפולטיבי וללא קשר למציאות. לדבריה, היא הועסקה בימי חול בין 8 ל-16 שעות ובסופי שבוע 12 שעות.
הנתבעים טענו מנגד כי התובעת הועסקה על בסיס חודשי ושכרה היה גבוה בכ-30% מעל שכר המינימום. לטענתם, התובעת כלל לא עבדה שעות נוספות ולא הוכיחה את שעות עבודתה הנטענות.
לא עמדו בנטל ההוכחה
השופטת אופירה דגן-טוכמכר מבית הדין לעבודה בתל אביב כתבה כי אין ספק שנסיבות סיום עבודתה של התובעת מזכות אותה בפיצויי פיטורים משני הנתבעים.
לעניין השעות הנוספות הבהירה השופטת כי חוק הגנת השכר קובע שבמקרה בו המעביד לא הציג רישומי נוכחות נטל ההוכחה עליו לשכנע שהעובד לא הועסק בהיקף הנטען על ידו. בהקשר זה, כשאין יומן נוכחות, חובת ההוכחה המוטלת על העובד שתובע שעות נוספות היא מינימלית, ודי בכך שיכתוב מה שעות העבודה הנתבעות על ידו.
השופטת ציינה שהנתבעים לא הציגו רישומי נוכחות אותם היו חייבים לנהל על פי חוק, ולא עמדו בנטל להוכיח שהתובעת לא הועסקה בשעות הנוספות. היא הוסיפה שגרסת התובעת לגבי מתכונת עבודתה לא נסתרה וניכר שהיא ביצעה כ-56 שעות נוספות בממוצע בחודש.
בנסיבות אלה חייבה השופטת את הנתבעים בגמול שעות נוספות בסך כולל של 80,190 שקל. עוד הם חויבו בדמי חופשה בסך 7,740 שקל. השופטת כתבה בהקשר זה כי לפי החוק לא ניתן לכלול בשכר הכולל תשלום בגין דמי חופשה. כמו כן, אין לשלם לעובד ״פדיון חופשה״ כתחליף לחופשה. לכן אין לקזז מהסכומים המגיעים לתובעת את הרכיב ״תמורת חופש״ ששילמה לה כביכול המעסיקה השנייה בהתאם למופיע בתלושי השכר שהנפיקה לה.
כמו כן, השופטת קבעה כי המעסיק הראשון לא הנפיק לתובעת תלושי שכר כלל והתלושים שהנפיקה המעסיקה השנייה לא עמדו בדרישות החוק. לפיכך היא זיכתה את התובעת בפיצוי של 5,000 שקל בסעיף זה.
עוד חויבו המעסיקים בתשלום הפרשות לפנסיה, קרן השתלמות, תוספת ותק וכן בפיצוי בגין אי מתן הודעה על תנאי ההעסקה.
בסך הכל חויבו הנתבעים בסך כולל של 123,808 שקל.
לא ניתן צו להוצאות.
- ב״כ התובעת: עו"ד ד. ועקנין, עו"ד י. כרמל
- ב״כ הנתבעים: לא צוין בפסק הדין
עו"ד רועי הוד עוסק/ת ב- דיני עבודה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

תפקידו של היועץ הארגוני בעידן המודרני: ממטפל בתסמינים למעצב עתיד אסטרטגי
העולם העסקי של המאה ה־21 מתאפיין בקצב שינוי מסחרר, בתחרות מתגברת ובצורך מתמיד להתאים את הארגון לסביבה מורכבת. אם בעבר יועץ ארגוני נתפס כפתרון חירום למשברים, הרי שכיום הוא הפך לשותף אסטרטגי של הנהלות. המיקוד כבר אינו רק בכיבוי שרפות ובטיפול בתסמינים, אלא בבניית חוסן

מפת התמודדות HR עם משבר
מפת התמודדות HR עם משבר מפת ההתמודדות של HR עם משבר מתארת שישה שלבים מעגליים שכל ארגון צריך להכיר כדי לשמור על יציבות, חוסן ומשמעות אנושית בזמן אי־ודאות.כל שלב מייצג תהליך מעשי שנבדק בשטח, החל מהיערכות מוקדמת ועד לשימור הידע אחרי שהמשבר מסתיים. בשלב היערכות

ניהול משאבי אנוש בעידן אי־ודאות – משברים, לחצים וביטחון רגשי בארגון
בעידן שבו האי־ודאות הפכה לקבועה החדשה, תפקידם של מנהלי משאבי אנוש השתנה באופן דרמטי. מגפות עולמיות, משברים ביטחוניים, אינפלציה, מחסור בעובדים, ומציאות כלכלית מתחלפת – כל אלה מציבים אתגר עצום בפני מנהלי HR. בישראל, בה המציאות הביטחונית והחברתית מתערבבות עם סביבת עבודה גלובלית, ניהול אנשים

שיפור תהליכי מכירה בארגון: השיטות היעילות ביותר לצמיחה
שיפור תהליכי מכירה בארגון: השיטות היעילות ביותר לצמיחה מבוא בעולם העסקי התחרותי של היום, תהליכי מכירה אפקטיביים הם מה שמבדיל בין ארגון מצליח לבין אחד שנשאר מאחור. רבים מהארגונים מתייחסים אל מחלקת המכירות כאל אי בודד, אך האמת היא ששיפור מכירות הוא לא רק עניין של מוטיבציה

איך מיקרו-למידה מגבירה את מחוברות העובדים ושימורם – פורסם בwww.hrus.co.il
בסביבת העבודה המשתנה בתדירות גבוהה מאי פעם, מפגשי ההכשרה וההדרכה המסורתיים והארוכים, לרוב אינם מצליחים ללכוד את תשומת ליבם של העובדים או לענות על צרכיהם המיידיים. מנגד, מיקרו-למידה, שמשמעה הוא העברת מידע חיוני בפרקי זמן קצרים וממוקדים, מציעה פתרון מודרני שתואם את האופן שבו עובדים

עתיד ההכשרות הארגוניות – מיקרו למידה (Microlearning) ופיתוח מיומנויות בזמן אמת
עולם ההכשרות הארגוניות עובר שינוי עמוק. במקום קורסים ארוכים בני ימים שלמים, עובדים מצפים ללמידה גמישה, קצרה ומותאמת אישית. מיקרו למידה (Microlearning) – יחידות ידע קצרות וממוקדות – הפכה לסטנדרט חדש, והיא מתמזגת עם הצורך ב־פיתוח מיומנויות בזמן אמת. השילוב בין כלים אינטראקטיביים לבין בינה
מאמרים קשורים לנושא.


