איש חילוץ בחברת לשירותי תיקון רכב טען תבע כ-450,000 שקל עבור שעות נוספות שבהן היה כונן.
השופט דחה את תביעתו לאחר שהתרשם כי בשעות אלה הוא היה חופשי לעשות כרצונו, ואף קיבל תשלום עבור הכוננות.בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע דחה את תביעתו עובד חברת "טומי שירותי רכב", וקבע כי הוא אינו זכאי לשכר עבודה בשעות שבהן הוא כונן. סגן הנשיא השופט צבי פרנקל שוכנע כי בשעות שבהן התובע היה זמין לקריאות השירות הוא היה חופשי לעשות כרצונו, ולכן די בתוספת כוננות ששילמה לו החברה.
התובע עבד בחברה במשך כשש שנים עד 2015. בתביעתו הוא טען כי בין היתר כי עבד בחברה – העוסקת בשירותי חירום של תיקון וחילוץ רכבים – במשך כ-12 שעות מדי יום. לטענתו, בכל שעות אלה הוא עמד לרשות העבודה, בין אם קיבל קריאות ובין אם לא, ומתוך שעות הועסק 4 שעות נוספות מדי יום, בגינן לא קיבל שכר.
הרכיב המרכזי בתביעה היה עבור שעות נוספות, עבורן התובע תבע כ-450,000 שקל.
הנתבעת טענה כי התובע עבד במשרה מלאה של 8 שעות ביום ולא נדרש לעבוד 12 שעות מדי יום, אלא להיות זמין לקריאות בין השעות 7:00-19:00 לקריאות, כלומר שהה בכוננות ובין לבין היה פנוי לעיסוקיו.
לטענתה, בשעות הכוננות הוא קיבל קריאות בודדות, וכאשר עבד בפועל קיבל שכר עבור שעות אלה. בשעות שבהן היה כונן אך חופשי, קיבל תשלום "תוספת כוננות".
להוכחת עמדתה היא צירפה בין היתר דו"ח קריאות של התובע (המפרט את מספר הקריאה, התאריך, השעה, מיקום הקריאה, שיבוץ התובע לקריאה, הגעת התובע לקריאה ושעת הסיום), וכן דו"חות מיקום באמצעות GPS.
ביקורים וקניות בסופר
לאחר שבחן את טענות הצדדים, השופט פרנקל קבע כי התובע לא הוכיח כי מסגרת העסקתו כללה 12 שעות עבודה ביום, ואף לא הוכיח שיש לראות בשעות הכוננות כשעות עבודה המזכות אותו בשכר.
השופט הבהיר כי "עיון בדוחות מלמד כי התובע לא נדרש לעבוד בכל יום 12 שעות כטענתו, התובע לא נדרש להתחיל את יום עבודתו באופן קבוע בשעה 7:00 ולא לסיימו בשעה 19:00. כך, נמצאו ימים בהם התובע שובץ בחלק מהיום למספר קטן של קריאות ואף לקריאות בודדות, ובוודאי לא כנטען על ידו".
השופט אף פירט כיצד במהלך שעות הכוננות התובע ביקר את אחיו ואת אמו, וכן עשה קניות בסופר. יתרה מכך, בתקופת העבודה התובע ביצע אימונים במשרד חקירות לצורך הכשרתו כחוקר פרטי.
בנוגע לעניינים אלה, השופט ציין כי תשובותיו של התובע היו "סותרות ומתחמקות", ואף כי תשובתו של התובע עצמו בבית הדין מלמדת שהוא היה מודע לכך שבין הקריאות, הוא היה פנוי לעסקיו.
השופט הסביר כי הקביעה בדבר "שעות עבודה" מתבססת על מאפייני העבודה ומהות המשרה. במקרה זה, ולאחר שהבהיר כי לא הוכח שתדירות הקריאות היתה כזו שמנעה מהתובע זמן חופשי, הרי שלא מדובר בשעות עבודה.
"הנתבעת אף שילמה לתובע תמורה בגין זמן הכוננות בה שהה ועל כן ואף מן הטעם האמור, דין תביעתו להידחות", הוסיף.
בהמשך פסק הדין השופט דן בתביעת התובע לזכויות נוספות, כגון הפרשות לפנסיה, דמי הבראה ופדיון חופשה, והורה לנתבעת לשלם לו כ-25,000 שקל. מאחר שלטובת התובע נפסקו רק כ-5% מסכום התביעה, השופט קבע כי התובע הוא שיישא בהוצאות הנתבעת ושכ"ט עו"ד בסך 7,500 שקל – סכום שהיא רשאית לקזז מהפיצוי.
ב"כ התובע: עו"ד ברוך כהן, עו"ד סופיה מיכאלי
ב"כ הנתבעת: עו"ד רויטל חן
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
מאת: עו"ד לילך אהל מסנר העוסקת בדיני עבודה
הכותבת לא ייצגה בתיק.
הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל
עוד מאמרים

מה מנכ"לים בעולם עושים כדי להקטין הוצאות תפעול ב־15% בשנה?
טכניקות יישומיות לישראל לפי סקטור: תעשייה, שירותים, טכנולוגיה הקטנת הוצאות תפעול בשיעור דו־ספרתי היא יעד שאפתני, אך מנכ"לים רבים ברחבי העולם מצליחים לעמוד בו באופן

מהלכי התייעלות גלובליים (Cost Optimization) שעבדו לחברות מעל 1,000 עובדים
מקרי בוחן מארה"ב, קנדה, גרמניה וסינגפור התייעלות תפעולית הפכה בשנים האחרונות לאחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר של ארגונים גדולים. בחברות מעל 1,000 עובדים, שבהן נפחי

איפה ישראל עומדת מול מדינות OECD במדדי יעילות תפעולית: השוואות נתונים ו-Action Items למנכ"לים
יעילות תפעולית הפכה לאבן יסוד בניהול ארגונים מודרניים. בעידן של תחרות גלובלית, מחסור בכוח אדם מיומן ושיבושי שרשרת אספקה, המבחן האמיתי למנכ״לים הוא היכולת להפיק

שאלון האבחון הפיננסי למנכ״לים – בדיקת מיצוי זכויות, מס והטבות מנהלים
מנכ״לים ובעלי חברות רגילים לנהל תקציבים גדולים, קבלת החלטות אסטרטגיות ומו״מ בסטנדרטים גבוהים. אבל דווקא בתחום הכי אישי ורגיש – המצב הפיננסי של עצמם –

גישות להפחתת עלויות בעסקי שירות — מה באמת עובד? סקירה מקיפה על בסיס מחקר עולמי
גישות אפקטיביות להפחתת עלויות בעסקי שירות – מחקר עומק למנכ"לים מנכ"לים מבינים היום שחיסכון אמיתי אינו נובע מקיצוץ, אלא מהתאמה אסטרטגית של שיטת העבודה לסוג

ניהול רכש חכם: איך להשיג חיסכון בעלויות ותרומה אסטרטגית בו-זמנית (מבוסס מחקר)
מדריך למנכ"ל: כיצד להשיג חיסכון בעלויות ותרומה אסטרטגית ברכישה – בו-זמנית מחקר אמין המבוסס על נתונים פיננסיים אמיתיים מחברת אנרגיה אירופאית גדולה שאלת
מאמרים קשורים לנושא.


