רח' אלטלף 4, יהוד

מיקוד 5621604

פקס

03-539-5901

קטגוריות
ארכיונים
מרץ 2025
אבגדהוש
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
פתרונות אפקטיביים

מבוא

בישראל, אחד הנושאים המרכזיים בתחום הליסינג לעובדים הוא שווי השימוש ברכב – ערך הכספי של טובת ההנאה הניתנת לעובד על ידי מעסיקו באמצעות רכב צמוד. שימוש ברכב צמוד נתפס כטובת הנאה, ולכן חייב במס. על מנת להסדיר את העניין ולמנוע מחלוקות, תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987, קובעות את האופן שבו יש לחשב את שווי ההטבה הזו.

תקנות אלו קובעות מדרג שווי לפי סוגי רכבים, עלויות הרכב, שנה ראשונה לרכב ועוד, ומטרתן לספק בסיס שוויוני לחישוב גובה המס המוטל על העובד הנהנה מרכב ליסינג צמוד. הבנת התקנות וההנחיות היא חשובה מאוד עבור מעסיקים ועובדים, במיוחד כדי להבטיח שהחישוב נעשה בצורה מדויקת והוגנת, וכדי להבין את עלויות השימוש הכוללות.

תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987: עקרונות בסיסיים

1. עיקרי התקנות

תקנות מס הכנסה קובעות שיש להוסיף למשכורת העובד שווי שימוש בגין רכב צמוד המוענק לו על ידי המעסיק, בהתאם למדרג מסוים שנקבע מראש. ההנחיות מתבססות על עלות הרכב, שנת הייצור שלו, וסוג הרכב (רכב פרטי, מסחרי, היברידי, או חשמלי). השווי המוסף נחשב כחלק מההכנסה החייבת של העובד לצורכי מס הכנסה וביטוח לאומי, ולפיכך המס על טובת הנאה זו מוטל עליו.

2. חלוקה לקבוצות שווי

תקנות מס הכנסה מחלקות את הרכבים לקבוצות שווי, כאשר כל קבוצה מוגדרת לפי מחיר הרכב החדש (מחירון ליבואן) וככלל, העלות החודשית נגזרת מקבוצת המחיר של הרכב. קבוצות השווי מתעדכנות מעת לעת על פי החלטות רשות המסים, והמטרה היא לקבוע שווי שימוש ריאלי לרכב בהתאם לערכו בשוק ולשווי טובת ההנאה.

3. רכבים היברידיים וחשמליים

בשנים האחרונות, רכבים היברידיים וחשמליים הופכים לנפוצים יותר ויותר, ומס הכנסה התאים את התקנות כדי לעודד שימוש בהם. כך נוצרו מדרגי מס מיוחדים עבור רכבים בעלי טכנולוגיות ירוקות. המדרג עבור רכבים היברידיים וחשמליים נמוך יותר מזה של רכבים רגילים, מה שמאפשר לעובדים ליהנות משווי שימוש נמוך יותר ומעודד מעבר לרכבים ידידותיים לסביבה.

קביעת שווי טובת ההנאה ברכב צמוד

שווי טובת ההנאה של הרכב נקבע על פי קבוצת המחיר שאליה משתייך הרכב, מה שמספק את ערך החיוב החודשי. קביעת השווי מתבססת על נתוני הרכב שהמעסיק מעמיד לרשות העובד, לפי הכללים הבאים:

  1. שווי הרכב במועד הרכישה: השווי הראשוני של הרכב מבוסס על מחיר המחירון של הרכב, נכון לתאריך מסירתו לעובד.
  2. עדכוני רשות המסים: מדי שנה, רשות המסים מעדכנת את טבלאות שווי הרכב, והשווי לצורכי מס מתעדכן בהתאם לעלייה או ירידה בערך הרכב.
  3. השפעה על ההכנסה החייבת: שווי הרכב, כטובת הנאה, מצטרף להכנסת העובד, ומשפיע על חישוב המס והביטוח הלאומי המשולמים על משכורתו.

איך מחושב שווי השימוש ברכב?

תקנות מס הכנסה קובעות כי יש לחשב את שווי השימוש ברכב הצמוד של העובד, בדרך כלל כאחוז מהמחירון של הרכב במועד רכישתו. להלן חלק מהגורמים המרכזיים המשפיעים על חישוב שווי טובת ההנאה:

  • סוג הרכב: רכב פרטי, מסחרי, היברידי או חשמלי, כל סוג משפיע על שיעור המס הנוסף.
  • קבוצת המחיר: כל רכב משתייך לאחת מקבוצות המחיר המוגדרות, לפי ערכו המקורי.
  • רכב ליסינג: רכב המסופק בליסינג פרטי או תפעולי מחויב לפי אותם עקרונות, למרות שמדובר בהשכרה ולא בבעלות מלאה.

יתרונות וחסרונות במודל שווי השימוש

יתרונות

  1. פשטות בחישוב: התקנות מספקות שיטה פשוטה ואחידה לחישוב שווי טובת ההנאה ברכב, שמונעת מחלוקות וטעויות בין המעסיק לעובד.
  2. הכנסה יציבה לעובד: העובד נהנה מגישה לרכב מבלי להחזיק אותו בפועל, מה שמאפשר לו ליהנות מהנכס מבלי להתמודד עם עלויות רכב שוטפות, תחזוקה וביטוח.
  3. מדרג ידידותי לסביבה: התקנות מעודדות שימוש ברכבים ירוקים באמצעות הפחתת שיעור המס עבור רכבים היברידיים וחשמליים.

חסרונות

  1. נטל מס גבוה על העובד: שווי השימוש ברכב מהווה מרכיב נוסף בהכנסה החייבת של העובד, מה שעלול להכביד על הוצאות המס שלו.
  2. הגבלות מצד המעסיק: עובדים בעלי רכב צמוד כפופים להגבלות על השימוש ברכב, כמו הגבלת קילומטראז' או דרישה להחזרת הרכב בתקופות מסוימות.

טבלה: השוואת שווי שימוש בין סוגי רכבים

סוג הרכבאחוז שווי השימושהשפעה על שווי ההטבה
רכב פרטי רגיל2.48%שווי גבוה, מס גבוה
רכב היברידי1.5%הפחתה יחסית במס
רכב חשמלי0.8%שווי נמוך, מס מופחת

סיכום: חישוב הוגן וטובת ההנאה ברכב

שווי השימוש ברכב בליסינג הוא נושא חשוב עבור עובדים ומעסיקים כאחד, ותקנות מס הכנסה נועדו להסדירו ולמנוע אי-בהירות. חישוב נכון ומדויק של שווי טובת ההנאה מאפשר לכל צד להבין את הוצאותיו ואת חובות המס הנלוות, ומספק גישה נוחה לרכב עבור העובדים. המדרג הנוכחי מציע גמישות עבור מי שבוחר ברכבים ירוקים ומקטין את הנטל המס גם עבור המעסיקים.

לתשומת לבכם:

בעקבות פסיקת בג"צ, החל מ- 1 ביוני 2024

  • לא תבוצע הפחתה בזקיפת שווי שימוש עבור כלי רכב מסוג "היברידי מתון".
  • לפיכך, סכומי זקיפת שווי השימוש בדגמים שלפני כן קיבלו הפחתה, יועלו.
  • אין צורך לבצע התאמות בגין חודשים קודמים.

לחישובי שכר עבור חודשים ינואר-מאי יש להיעזר בטבלאות שווי שימוש להורדה ב"קבצים היסטוריים".
פרטים נוספים בקישור לחצו כאן
להודעה הקודמת בנושא: לחצו כאן

שווי שימוש ברכב צמוד – המודל הליניארי

  • שווי שימוש הוא סכום שנזקף להכנסתו של עובד שקיבל רכב ממעבידו.
  • סכום זה מהווה שווי כספי של טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי ברכב.
  • בנוגע לכלי רכב שנרשמו לראשונה מיום 1.1.2010, מחושב שווי השימוש כשיעור מתוך מחיר
  • המחירון של הרכב בהיותו חדש.
  • שיעורי שווי השימוש החודשי הנו 2.48%.
  • תקרת מחיר המחירון לעניין חישוב שווי השימוש בשנת 2024 עומדת על 563,790 ש"ח.
    שווי השימוש יתואם למדד המחירים לצרכן (למעט בשנה הראשונה בה נרשם הרכב לתנועה),

לעניין החישוב, יילקח מחיר המחירון של הרכב, תוך התאמות נדרשות למחיר הממוצע בפועל בשנת המס בה הוא נרשם לראשונה, כמפורט בהוראת ביצוע שפורסמה באתר רשות המסים, בכתובת www.taxes.gov.il.

הנוסחה לחישוב שווי שימוש:

שיעור שווי שימוש (2.48%) * מחיר מתואם (מחיר המחירון של רכב חדש בתוספת התאמות
והצמדה), בכלי רכב חשמליים והיברידיים יופחת סכום שווי השימוש כלהלן:

  • בנוגע לרכב היברידי שאיננו נטען מרשת החשמל – 540 ש"ח לחודש
    בנוגע לרכב היברידי שנטען מרשת החשמל (פלאג-אין) – 1090 ש"ח לחודש
    בנוגע לרכב חשמלי – 1310 ש"ח לחודש

יובהר כי בקבצים המתפרסמים באתר כבר נעשתה ההפחתה כאמור.
בנוגע לכלי רכב שנרשמו לתנועה לפני 1.1.2010, וכן לאופנועים מסוג L3, יש לזקוף שווי שימוש
בהתאם למסמך ההנחיות למעסיקים (לוח עזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה) בכתובת: לחצו כאן.

הבהרה חשובה:
חישוב זקיפת שווי השימוש נקבע בתקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) כפי שמתואר לעיל.
רשות המיסים לא תקבל חישובים המבוססים על יומני רכב (בין אם ידניים או ממוחשבים),
ולא ניתן לקבל הפחתת מיסים על סמך חישובים אלו.
https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/07/בקרת-שכר-רווחת-עובדים-scaled.b197b0.webp
איך להגדיל את רווחת עובדים – דווקא בעת משבר במשק! – ולהרוויח מכך בענק

משבר הקורונה תפס את כולנו – ברמה האישית וברמת החברה – לא מוכנים. חלק מהעובדים יצאו לחל"ת,...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/07/24065601_s.b197b0.webp
תפוקות ותוצאות במקום שעות והוצאות

עידן הקורונה ותהליך הגלובליזציה שעובר השוק חייבו את המעסיקים והמנהלים למצוא פתרונות ניהוליים חדשים....

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/07/roomy-home-office-PF7GCTA-scaled.b197b0.webp
בחינת הוזלה ציוד ומיכון משרדי

ציוד משרדי מהווה מרכיב חשוב וחלק בלתי נפרד מסביבת העבודה. ציוד משרדי הינו חיוני לפעילות השוטפת של העסק...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/07/ליסינג-מימוני-scaled.b197b0.webp
ליסינג מימוני

עסקת ליסינג מימוני נועדה לאפשר לכם לנהוג ברכב חדש וזאת ללא הוצאה של סכום חד פעמי גבוה הדרוש לרכישת רכב...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/06/ליסינג-תפעולי-scaled.b197b0.webp
ליסינג תפעולי

ליסינג תפעולי הינה שיטת חכירה של רכבים בכמות משתנה, החל מרכב בודד ועד לצי של אלפי רכבים לחברה. המשך&...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/05/hands-dispensing-fuel-for-cars-PDWA6NW-scaled.b197b0.webp
המדריך לחיסכון בניהול משק הרכב והדלק בארגון

"ברבור שחור", "סכין נופלת" או "גבינה שזזה" הן רק מקצת מהמטפורות בהן נעשה...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/04/אנרגיה.b197b0.webp
אנרגיה - התקני תדלוק, התייעלות בתצרוכת הדלק

מבוא בעידן שבו עלויות הדלק רק הולכות ומאמירות, והתלות האנושית במקורות אנרגיה מתכלים מעוררת דאגה גלובלית,...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/03/יועץ-ליסינג.b197b0.webp
יועץ ליסינג - פרטי, ליסינג תפעולי, ליסינג מימוני

מבוא: סוגי הליסינג השונים – הבנה מעמיקה של אפשרויות הליסינג הליסינג, או השכרת רכוש לתקופה ממושכת, הוא...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/02/דלקן-scaled.b197b0.webp
רפורמת הדלקן האוניברסלי

רפורמת הדלקן האוניברסלי – סקירת סטטוס על ידי צבי ליכטצייגר במסגרת התוכנית "צבע הכסף"...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/01/ביטוח-רכב-4.b197b0.webp
הליסינג התפעולי ממשיך לצנוח גם ב-2019

גם שנת 2019 לא חייכה לענף הליסינג התפעולי. יותר ויותר עובדים וחברות הבינו שהם משלמים מחיר יקר עבור סמל...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2020/01/הצעת-מחיר-לביטוח-רכב-5.b197b0.webp
ליסינג

מסלול ליסינג הינו מסלול אטרקטיבי להשכרה של רכב לתקופה ארוכה, באמצעות יצירת קשר עם חברת ליסינג מקצועית....

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Print
Email
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime