האיש חתם על ערבות של 350,000 שקל להלוואה שנטלה חברה. הבנק תבע בסדר דין מקוצר את הלווה ואת הערב, אשר טוען כי הבנק התנהל בחוסר תום לב והפר את חובותיו כלפיו.בית המשפט נתן לו רשות להתגונן, אך התרשם שסיכוייו אינם גבוהים והתנה זאת בהפקדת ערובה
השופט רונן פיין קיבל לאחרונה בקשה של ערב להתיר לו להתגונן נגד תביעה של בנק הפועלים בגין ערבות להלוואה שנטלה חברה בסך 350,000 שקל. השופט ציין שהערב העלה טענות כלליות ולא פירט את הגנתו ולכן הרשות להתגונן תותנה בהפקדת 80,000 שקל בקופת בית המשפט.
בספטמבר 2019 הגיש בנק הפועלים תביעה על סך של 409,331 שקל בגין יתרת חובה ואי פירעון הלוואה נגד חברת ״מ.ז. דודי שמש״.
התביעה הוגשה נגד החברה ונגד שלושה אנשים שחתמו כערבים להלוואה שלקחה מהבנק. החוב של כל אחד מהערבים עמד על מלוא סכום ההלוואה, 350,397 שקל.
התביעה הוגשה בסדר דין מקוצר שבמסגרתו הנתבעים אינם יכולים להתגונן אוטומטית אלא רק ברשות בית המשפט.
אחד הערבים הגיש בקשת רשות להתגונן. הוא טען שהבנק לא הסביר לו את משמעות חתימתו כערב, לא נתן לו העתק מכתב הערבות ולא נתן לו הזדמנות סבירה לעיין במסמכים עליהם חתם.
בנוסף לטענתו, הבנק אישר לחברה את ההלוואה מבלי שבדק את היכולת הכלכלית שלה, בניגוד לנהלים.
כמו כן טען הערב כי הבנק לא גילה לו שהחברה אינה עומדת בתשלום ההלוואה ולו היה יודע על כך, היה פועל לצמצום הנזק. הוא סיכם כי הבנק הפר את חובותיו כלפיו כערב, מכוח חוק הערבות ומכוח החובה הכללית של התנהלות בתום לב.
בלתי מפורטות בעליל
השופט רונן פיין מבית משפט השלום בצפת הבהיר כי הליך בסדר דין מקוצר נועד לחסוך זמן שיפוטי ולמנוע דיוני סרק מקום שברור שאין לנתבע כל סיכוי להדוף את טענות התובע. אך אם מבקש הרשות להתגונן מצליח להראות כי יש לו הגנה אפשרית, ולו בדוחק, על בית המשפט להסתפק בזה בשלב הראשוני ולאפשר לו להתגונן.
יחד עם זאת, על המבקש מוטלת החובה לפרט את הגנתו, ולא להסתפק באמירות כלליות. בפסיקה נקבע כי כאשר הגנת הנתבע לוקה בחוסר בהירות, או שהיא נראית על פניה קלושה ביותר, תותנה הרשות להתגונן בהפקדת ערבות.
השופט ציין כי טענות הערב לא מפרטות אפילו במקצת את העובדות הנדרשות להוכחתן. ״טענותיו כלליות ובלתי מפורטות בעליל״, כתב.
בנוסף, במסמכי ההלוואה עליהם חתם הערב מצוין בין השאר כי הבנק נתן לו הזדמנות סבירה לעיין במסמכים וכי הוא מאשר שהבנק הביא לידיעתו את העובדות נשוא הסכם ההלוואה. מכאן, שטענות הערב הן ״טענות בעל פה כנגד מסמך בכתב״ שהרף הנדרש להוכחתן גבוה במיוחד.
הערב גם לא העלה טענות בנוגע ליכולתו לעמוד בתנאים שיוטלו עליו אם תותנה הרשות להתגונן בהפקדת ערובה כספית.
בנסיבות אלה השופט מצא לנכון להתנות את מתן הרשות להתגונן בהפקדת ערובה בסכום של 80,000 שקל.
לא ניתן צו להוצאות.
- שמות ב״כ הצדדים לא צוינו בהחלטה
עו״ד שרון אורן עוסק/ת ב- בנקים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
עוד מאמרים בנושא...
מאמר מס' 7 – שימוש בטכנולוגיות מתקדמות
מבוא בעידן הדיגיטלי המתקדם של ימינו, שילוב טכנולוגיות מתקדמות הפך לחלק בלתי נפרד מהתנהלותם של ארגונים. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית (AI), מערכות ניהול משאבים ארגוניים (ERP) ומערכות ניהול פרויקטים (Project Management Systems) מאפשרות אופטימיזציה של תהליכים, ניהול נכון של זמן ומשאבים, וייעול הפעילות היומיומית. השימוש
מאמר מס' 6 – KAIZEN – שיפור מתמיד
מבוא הגישה היפנית של "קייזן" (Kaizen), שמשמעותה המילולית היא "שיפור מתמיד" (קאי = שינוי, זן = טוב), מתייחסת לתפיסת עולם עסקית שממוקדת בשיפור מתמשך בכל תחומי החיים, בין אם מדובר בתהליכים עסקיים, בפעילות הייצור או באיכות חיי העובדים. המושג התפתח בתעשייה היפנית לאחר מלחמת העולם
מאמר מס' 5 – Six Sigma: השיטה לשיפור תהליכים והפחתת שגיאות בארגונים
מבוא Six Sigma היא מתודולוגיה ניהולית ושיטת שיפור תהליכים שנועדה להפחית פגמים, לשפר את האיכות ולייעל את התהליכים בארגונים. השיטה פותחה בשנות ה-80 על ידי חברת מוטורולה, ולאחר מכן אומצה והורחבה על ידי חברות גדולות כמו ג'נרל אלקטריק. מאז, הפכה Six Sigma לאחת השיטות המובילות
מאמר מס' 4 – שיטת Lean Management
בעולם שבו הסתגלות היא המפתח להישרדות, עסקים חייבים להתפתח כדי לשגשג בתוך הנוף המשתנה ללא הרף של התקדמות טכנולוגית, גלובליזציה והעדפות צרכנים דינמיות. כאשר גאות השינוי שוטפת את התעשיות, אימוץ מתודולוגיות חדשניות הופך לא רק לאופציה אלא הכרח עבור אלה השואפים להישאר בקדמת העקומה. גישה
מאמר מס' 3 – אוטומציה של תהליכים (RPA – Robotic Process Automation)
מבוא אוטומציה של תהליכים באמצעות רובוטים (RPA – Robotic Process Automation) היא טכנולוגיה שמאפשרת לארגונים לשפר את היעילות של תהליכי עבודה על ידי אוטומציה של משימות שחוזרות על עצמן. RPA משתמשת ברובוטים תוכנתיים המבצעים פעולות שמבוצעות בדרך כלל על ידי בני אדם, כמו עיבוד נתונים,
מאמר מס' 2 – שימוש ב-BPM (Business Process Management)
מבוא ניהול תהליכים עסקיים (BPM – Business Process Management) הוא גישה מתודולוגית המשמשת לשיפור וייעול תהליכי עבודה בארגונים. BPM מתמקד בניהול ושיפור תהליכים ארגוניים באמצעות טכנולוגיה, שיטות ניהול וכלים אוטומטיים. המטרה היא לייעל את הזרימה העסקית, להפחית עלויות, לשפר את איכות התהליכים ולהגביר את שביעות
מאמרים קשורים לנושא.