האיש חתם על ערבות של 350,000 שקל להלוואה שנטלה חברה. הבנק תבע בסדר דין מקוצר את הלווה ואת הערב, אשר טוען כי הבנק התנהל בחוסר תום לב והפר את חובותיו כלפיו. בית המשפט נתן לו רשות להתגונן, אך התרשם שסיכוייו אינם גבוהים והתנה זאת בהפקדת ערובה
השופט רונן פיין קיבל לאחרונה בקשה של ערב להתיר לו להתגונן נגד תביעה של בנק הפועלים בגין ערבות להלוואה שנטלה חברה בסך 350,000 שקל. השופט ציין שהערב העלה טענות כלליות ולא פירט את הגנתו ולכן הרשות להתגונן תותנה בהפקדת 80,000 שקל בקופת בית המשפט.
בספטמבר 2019 הגיש בנק הפועלים תביעה על סך של 409,331 שקל בגין יתרת חובה ואי פירעון הלוואה נגד חברת ״מ.ז. דודי שמש״.
התביעה הוגשה נגד החברה ונגד שלושה אנשים שחתמו כערבים להלוואה שלקחה מהבנק. החוב של כל אחד מהערבים עמד על מלוא סכום ההלוואה, 350,397 שקל.
התביעה הוגשה בסדר דין מקוצר שבמסגרתו הנתבעים אינם יכולים להתגונן אוטומטית אלא רק ברשות בית המשפט.
אחד הערבים הגיש בקשת רשות להתגונן. הוא טען שהבנק לא הסביר לו את משמעות חתימתו כערב, לא נתן לו העתק מכתב הערבות ולא נתן לו הזדמנות סבירה לעיין במסמכים עליהם חתם.
בנוסף לטענתו, הבנק אישר לחברה את ההלוואה מבלי שבדק את היכולת הכלכלית שלה, בניגוד לנהלים.
כמו כן טען הערב כי הבנק לא גילה לו שהחברה אינה עומדת בתשלום ההלוואה ולו היה יודע על כך, היה פועל לצמצום הנזק. הוא סיכם כי הבנק הפר את חובותיו כלפיו כערב, מכוח חוק הערבות ומכוח החובה הכללית של התנהלות בתום לב.
בלתי מפורטות בעליל
השופט רונן פיין מבית משפט השלום בצפת הבהיר כי הליך בסדר דין מקוצר נועד לחסוך זמן שיפוטי ולמנוע דיוני סרק מקום שברור שאין לנתבע כל סיכוי להדוף את טענות התובע. אך אם מבקש הרשות להתגונן מצליח להראות כי יש לו הגנה אפשרית, ולו בדוחק, על בית המשפט להסתפק בזה בשלב הראשוני ולאפשר לו להתגונן.
יחד עם זאת, על המבקש מוטלת החובה לפרט את הגנתו, ולא להסתפק באמירות כלליות. בפסיקה נקבע כי כאשר הגנת הנתבע לוקה בחוסר בהירות, או שהיא נראית על פניה קלושה ביותר, תותנה הרשות להתגונן בהפקדת ערבות.
השופט ציין כי טענות הערב לא מפרטות אפילו במקצת את העובדות הנדרשות להוכחתן. ״טענותיו כלליות ובלתי מפורטות בעליל״, כתב.
בנוסף, במסמכי ההלוואה עליהם חתם הערב מצוין בין השאר כי הבנק נתן לו הזדמנות סבירה לעיין במסמכים וכי הוא מאשר שהבנק הביא לידיעתו את העובדות נשוא הסכם ההלוואה. מכאן, שטענות הערב הן ״טענות בעל פה כנגד מסמך בכתב״ שהרף הנדרש להוכחתן גבוה במיוחד.
הערב גם לא העלה טענות בנוגע ליכולתו לעמוד בתנאים שיוטלו עליו אם תותנה הרשות להתגונן בהפקדת ערובה כספית.
בנסיבות אלה השופט מצא לנכון להתנות את מתן הרשות להתגונן בהפקדת ערובה בסכום של 80,000 שקל.
לא ניתן צו להוצאות.
- שמות ב״כ הצדדים לא צוינו בהחלטה
עו״ד שרון אורן עוסק/ת ב- בנקים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
עוד מאמרים בנושא...

ביקורת שכר ומשאבי אנוש – איך לגלות פערים ולתקן אותם
בעידן שבו עובדים מודעים יותר לזכויותיהם, והרגולציה הולכת ומחמירה, ניהול ביקורת שכר הפך להיות חלק בלתי נפרד מתפקידי משאבי אנוש. שילוב נכון בין חשבות שכר ל־HR מאפשר לזהות טעויות מוקדם, לספק שקיפות פנימית ולחזק את אמון העובדים. במאמר זה נציג כיצד לבצע ביקורת אפקטיבית, אילו

הכשרת מנהלים ביניים – איך להפוך אותם למנוע ההצלחה המרכזי של הארגון
בכל ארגון צומח, מנהלים ביניים הם שכבת ההנעה המרכזית: הם מתרגמים אסטרטגיה לביצוע, מציפים בעיות מהשטח, ומתאמים בין יחידות עסקיות, תפעול ושירות. כדי להפוך אותם ל־“כפלי כוח” אמיתיים, הכשרה אפקטיבית חייבת לשלב בין מיומנויות רכות (Soft Skills) שמייצרות אמון, שייכות ומוטיבציה – לבין בקרה תפעולית

ניהול משאבי אנוש בעידן הבינה המלאכותית – איך מגייסים, שומרים ומפתחים טאלנטים בעולם משתנה?
בעולם עבודה תנודתי ומרובה שינויים, ניהול משאבי אנוש הפך מניהול אדמיניסטרטיבי לליבת האסטרטגיה העסקית. ארגונים מובילים עושים שימוש ב־בינה מלאכותית כדי לשפר גיוס עובדים, להעלות שימור טאלנטים, ולהאיץ פיתוח קריירה מותאם־אישית. המפתח הוא חיבור נכון בין נתונים, תהליכים ותרבות: לאמץ טכנולוגיה שמעצימה אנשים, ולא מחליפה

שיווק מבוסס בינה מלאכותית: התאמת מסרים אישיים ללקוח בזמן אמת
שיווק הוא עולם דינמי שבו התחרות הולכת וגדלה והלקוחות הופכים מתוחכמים יותר. כיום, צרכנים מצפים שהמותגים יכירו אותם לעומק, יבינו את הצרכים שלהם ויגישו להם מסרים מותאמים אישית בדיוק ברגע הנכון. כאן נכנסת לתמונה בינה מלאכותית (AI) – טכנולוגיה שמסוגלת לנתח כמויות אדירות של נתונים

שימור לקוחות פנים־ארגוניים: הדרך לביצועים ארגוניים מושלמים
למה “לקוחות פנים־ארגוניים” הם מנוע הצמיחה הבא לקוחות פנים־ארגוניים הם העובדים, המנהלים והשותפים הפנימיים. כשמטפלים בהם כמו בלקוחות חיצוניים—עם סטנדרטים, הבטחות שירות ומדידה—הם מייצרים ערך עקבי. חיבור ישיר לביצועים: ממוטיבציה ל־ROI הקשר בין חוויית עובד לשביעות רצון לקוחות ולרווחיות הוא ישיר. ארגונים עם מחוברות עובדים

ביג דאטה ודשבורד חכם לניהול השכר
פתיחת נתוני השכר ב־Real Time משנה את המשחק: מזהים חריגות מוקדם, מתקנים טעויות לפני שהופכים לכותרת, ומקבלים החלטות על בסיס אותות — לא תחושות בטן. הנה תכנית בנייה זריזה לדשבורד חכם שמחבר נתונים, ויזואליזציות והתראות שעובדות בשבילכם. מטרות הדשבורד לרכז תמונת מצב עדכנית של תלושי
מאמרים קשורים לנושא.


