הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה:
האשראי שנתנו הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים עלה במחצית הראשונה של 2021 ביחס לשנת 2020 – עדין הגידול באשראי לעסקים קטנים מהווה כשליש בלבד מהגידול באשראי לעסקים גדולים

- האשראי לעסקים קטנים ובינוניים עלה במחצית הראשונה של 2021 ב-3.6% ביחס לשנת 2020 – גידול של כ-8.5 מיליארד ₪. האשראי לעסקים זעירים עלה בשיעור של 5% במחצית 2021, עלייה של כ-3.3 מיליארד ₪, זאת לאחר ירידה בשיעור של 6% בשנת 2020 (ירידה של כ-4.6 מיליארד ₪), כך שסך האשראי לעסקים זעירים עדיין נמוך מסך האשראי בסוף שנת 2019.
- שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי המשיך במגמת הירידה בשנים האחרונות וירד לכ-44.4%, ירידה של 1.4 נקודות אחוז לעומת שנת 2020, שיעור זה דומה לרמה הנמוכה של שיעור האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים בסוף הרבעון הראשון לשנת 2020, טרם הפעלת הקרן המיוחדת בערבות מדינה שהוקמה עם פרוץ משבר הקורונה.
- היקף האשראי החוץ בנקאי (נתוני חברות מדווחות) רשם עלייה חדה של כ-29% והגיע לכ-6.7 מיליארד ש"ח, זאת לאחר ירידה של כ-10% בשנת 2020.
שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: "התחרות בתחום האשראי מהותית על מנת להעמיד בפני בעלי העסקים הקטנים והבינוניים את האפשרות לתנאי אשראי סבירים, שיאפשרו להם להמשיך לפעול ולהוות את מנוע הצמיחה של המשק. אנו נמשיך לעודד תחרות זו כדי לאפשר לעסקים לפעול בסביבה הוגנת ככל הניתן"
עיקרי הממצאים:
- האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (עד 100 מיליון ₪) עלה במחצית הראשונה של 2021 ב-3.6% ביחס לשנת 2020 – גידול של כ-8.5 מיליארד ₪ (לאחר גידול של 2.8%, כ-6.5 מיליארד ₪, בשנת 2020). הגידול באשראי לעסקים קטנים הוא כשליש מהגידול באשראי לעסקים גדולים (מעל 100 מיליון ₪) שגדל ב-26.4 ממיליארד ₪ – 9.5%.
- האשראי לעסקים זעירים (עד 2 מיליון ₪) עלה בשיעור של 5% במחצית 2021, עלייה של כ-3.3 מיליארד ₪, זאת לאחר ירידה בשיעור של 6% בשנת 2020 (ירידה של כ-4.6 מיליארד ₪), כך שסך האשראי לעסקים זעירים עדיין נמוך מסך האשראי בסוף שנת 2019.
- בעוד האשראי לעסקים בינוניים (25-100 מיליון ₪) עלה בשיעור של 8% (תוספת של 5.8 מיליארד ₪) במחצית 2021, האשראי לעסקים קטנים (2-25 מיליון ₪) דווקא ירד בשיעור של 1% (ירידה של 546 מיליון ₪), כאשר את עיקר הירידה (6%) חוו עסקים עם מחזור שנתי של 5-10 מיליון ש"ח.
- במחצית הראשונה של שנת 2021 בנק ישראל העמיד לבנקים הלוואות מוניטריות בריבית שלילית 0.1%-, בהיקף של כ-17.6 מיליארד ₪, בהמשך להלוואות בהיקף של כ-20 מיליארד ₪ בשנת 2020. הלוואות אלו משמשות את הבנקים למתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים[1].
- שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי המשיך במגמת הירידה בשנים האחרונות וירד לכ-44.4%, ירידה של 1.4 נקודות אחוז לעומת שנת 2020, שיעור זה דומה לרמה הנמוכה של שיעור האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים בסוף רבעון 1 2020, טרם הפעלת הקרן המיוחדת בערבות מדינה שהוקמה עם פרוץ משבר הקורונה.
- האשראי החוץ בנקאי:
- היקף האשראי חוץ בנקאי (נתוני חברות מדווחות) רשם עלייה חדה של כ-29% והגיע לכ-6.7 מיליארד ש"ח, זאת לאחר ירידה של כ-10% בשנת 2020.
- כ- 77% מיתרת האשראי לפרעון הוא לתקופה של עד חצי שנה.31 Kb
הדו"ח המלא להורדה
עוד מאמרים בנושא...

שימור לקוחות פנים־ארגוניים: הדרך לביצועים ארגוניים מושלמים
למה “לקוחות פנים־ארגוניים” הם מנוע הצמיחה הבא לקוחות פנים־ארגוניים הם העובדים, המנהלים והשותפים הפנימיים. כשמטפלים בהם כמו בלקוחות חיצוניים—עם סטנדרטים, הבטחות שירות ומדידה—הם מייצרים ערך עקבי. חיבור ישיר לביצועים: ממוטיבציה ל־ROI הקשר בין חוויית עובד לשביעות רצון לקוחות ולרווחיות הוא ישיר. ארגונים עם מחוברות עובדים

ביג דאטה ודשבורד חכם לניהול השכר
פתיחת נתוני השכר ב־Real Time משנה את המשחק: מזהים חריגות מוקדם, מתקנים טעויות לפני שהופכים לכותרת, ומקבלים החלטות על בסיס אותות — לא תחושות בטן. הנה תכנית בנייה זריזה לדשבורד חכם שמחבר נתונים, ויזואליזציות והתראות שעובדות בשבילכם. מטרות הדשבורד לרכז תמונת מצב עדכנית של תלושי

ניהול פיננסי חכם בעידן הבינה המלאכותית
מהפכת הבינה המלאכותית בעולם הפיננסי בעשור האחרון, ארגונים מכל הגדלים גילו כי ניהול פיננסי חכם אינו נשען עוד רק על גיליונות אקסל או דוחות רבעוניים. הבינה המלאכותית (AI) משנה את כללי המשחק. היא מאפשרת ניתוח בזמן אמת, חיזוי מגמות פיננסיות והפחתת טעויות אנוש. Generative AI

3 מודלים להגדלת רווחיות מיידית – בלי לגייס עוד לקוחות
רוב המנכ"לים והמנהלים מחפשים להגדיל רווחים על ידי שיווק אגרסיבי, הגדלת כוח מכירות או גיוס לקוחות חדשים. אבל האמת? יש דרכים מהירות, מדויקות ויעילות להגדיל רווחיות מבלי להוסיף לקוח אחד חדש. בעידן של תחרות עזה, מחסור בכוח אדם, ושחיקת מחירים – הגדלת רווחיות פנימית היא

תרבות של למידה – איך בונים ארגון שלא מפחד להיכשל ולהשתפר
במציאות ארגונית שמשתנה בקצב מואץ, ארגונים שלא לומדים פשוט מפסיקים להיות רלוונטיים. תרבות של למידה כבר אינה בגדר מותרות אלא תנאי הכרחי להתמודדות עם תחרות, חידושים טכנולוגיים, דרישות לקוחות ואתגרי משבר. ארגון לומד אינו מסתפק בימי עיון ובקורסים – הוא מטמיע למידה בשגרה, בשיח ובקבלת

אוטומציה בפיננסים – איך לחסוך משכורת שלמה בצוות השכר/רכש
מנהלי כספים, חשבים ומנכ"לים מתמודדים עם עומס גובר של תהליכים חוזרים, חישובים מורכבים, והעברת נתונים ידנית בין מערכות. אוטומציה פיננסית משנה את כללי המשחק: היא חוסכת זמן, מפחיתה שגיאות, ומביאה לחיסכון של עשרות אלפי שקלים בשנה – לעיתים שווה ערך למשכורת שלמה בצוות. הבשורה החשובה
מאמרים קשורים לנושא.