אנו עומדים בפני הסגר השני.
בצל הקורונה בנינו כמנהלים שגרת ניהול חדשה מותאמת מצב והנה הגיעה החלטה על סגר שני.
אילו אתגרים ואילו הזדמנויות מציב לנו הסגר כמנהלים?
אתגר הגמישות הארגונית
במהלך השינויים התכופים למדנו את החשיבות של הגמישות:
- גמישות בניהול המשאב האנושי בהתאמה לצרכים – איך להגדיר את שעות העבודה ותפקידי העובד מבלי להתקבע בהגדרות ונהלים שאין להן תכלית או מטרה ויחד עם זאת לשמור על כבוד העובד ותחושת היציבות – שינוי שעות הפעילות של העובד, צמצום פעולות לא חיוניות, הסברה לעובדים, פעולות של תקשורת וגיבוש, התאמת תכנית העבודה והיעדים.
- גמישות מול הלקוח – איך להבין את צרכי הלקוחות המשתנים ואת מצוקתם ולחזק את הקשר עמם – למשל שינוי שעות האספקה, הגעה לבית לקוח, מענה שירותי בשעות משתנות, התאמת תמהיל המוצרים לתקופה.
- גמישות מול הספקים – תאום ציפיות מול הספקים, התאמת התמחיר ותכולת האספקה לצרכים, רגישות לזמני התשלום, התזרים של הספק.
- גמישות לוגיסטית – עבודה מהבית, אספקת ציוד טכני ועזרים לעובדים.
אתגר ההעסקה
במהלך השינויים התכופים למדנו שיש אופנים שונים ומגוונים של העסקה:
- עבודה מהבית – לוודא שלעובד יש תכנית עבודה ומשימות מוגדרות.
- שינוי בשעות המשרה – לבחון את שעות השירות, קבלת הלקוחות, האספקה.
- חל"ת –בארגונים שהעבודה מושבתת האפשרות לצאת לחלת שני (קוצר ל14 יום מינימום).
- ניצול ימי חופשה – הורדת צבירות מיותרות שמעמיסות על החוב הארגוני.
- ריכוז תפקידים – זמן להיכנס מתחת לאלונקה, לרכז תפקידים ופעולות.
אתגר ההתייעלות
- איך לסווג מה עיקר ומה תפל ולבנות סדרי עדיפויות מחדש.
- מה נחוץ ומה פחות נחוץ.
- איך להתייעל בתהליך ניהול הספקים, ניהול ההזמנות.
- איך לבצע בקרת חשבוניות.
- לבחון את המבנה הארגוני ואת הוצאות השכר בהתאמה לשינוי בהכנסות.
ההזדמנות השיווקית
- לחזק קשר עם הלקוחות – רבים מהם פנויים לתקשורת בגלל הסגר ובגלל החגים.
- לפתח מוצרים ושירותים – התקופה מצריכה יצירתיות וזיהוי של צרכי הלקוח תוך פיתוח מוצרים ושירותים לאתגרים שבפניו.
- לבלוט בשוק – יש הרבה עסקים שיתמקדו בהשרדותם, השוק פתוח למי שייזום, יוביל, יבלוט.
ההזדמנות הניהולית
- מנהיגות – העובדים מצפים למנהיגות שתוביל אותם בעת המצוקה ותציג חזון.
- תקשורת – העובדים מצפים למנהלים שידאגו להם ויתקשרו להם את המשמעויות והמידע לגבי הסגר ומה שאחריו.
- גיבוש – העובדים מצפים למנהלים שיגבשו אותם כצוות.
- סדר וארגון – הזדמנות לדאוג לבדר וארגון שבעת שגרה לא תמיד הם במיקוד – שיפוץ תשתיות, צביעה, ניקיון, ריענון לוגיסטי.
- תכניות עבודה –זו ההזדמנות לבנות תכנית עבודה ליציאה מהסגר, לשנה הבאה, לפריצה מחודשת.
האתגר האבחוני
- בחינת מערך המכירות – לבחון את מערך הכנסת הלידים ,ההמרה מליד לפגישות וסגירות, תפוקת כל יחידת מכירה, רווחיות, תסריט השיחה ללקוח, המבצעים וניהול המכר.
- בחינת מערך השכר – התאמה לחוק ומניעת חשיפה משפטית, הפקת תלושים, תפעול פנסיוני, דיווחי הנוכחות, תשלומים ביתר למוסדות ולעובדים.
- בחינת תהליכי קבלת ההחלטות והמבנה הארגוני – חלוקת האחריות והסמכות, תפקידים מיותרים, מהירות קבלת ההחלטה והזמן לביצועה, תהליכי בקרה.
מומלץ לוודא שלכל אתגר והזדמנות יש אחראי ברור, שהארגון ממוקד לתכנית פעולה ברורה ומוסכמת ושמערכת המסרים אחידה ומונעת אי וודאות.
עוד מאמרים בנושא:

ביקורת שכר ומשאבי אנוש – איך לגלות פערים ולתקן אותם
בעידן שבו עובדים מודעים יותר לזכויותיהם, והרגולציה הולכת ומחמירה, ניהול ביקורת שכר הפך להיות חלק בלתי נפרד מתפקידי משאבי אנוש. שילוב נכון בין חשבות שכר ל־HR מאפשר לזהות טעויות מוקדם, לספק שקיפות פנימית ולחזק את אמון העובדים. במאמר זה נציג כיצד לבצע ביקורת אפקטיבית, אילו

הכשרת מנהלים ביניים – איך להפוך אותם למנוע ההצלחה המרכזי של הארגון
בכל ארגון צומח, מנהלים ביניים הם שכבת ההנעה המרכזית: הם מתרגמים אסטרטגיה לביצוע, מציפים בעיות מהשטח, ומתאמים בין יחידות עסקיות, תפעול ושירות. כדי להפוך אותם ל־“כפלי כוח” אמיתיים, הכשרה אפקטיבית חייבת לשלב בין מיומנויות רכות (Soft Skills) שמייצרות אמון, שייכות ומוטיבציה – לבין בקרה תפעולית

ניהול משאבי אנוש בעידן הבינה המלאכותית – איך מגייסים, שומרים ומפתחים טאלנטים בעולם משתנה?
בעולם עבודה תנודתי ומרובה שינויים, ניהול משאבי אנוש הפך מניהול אדמיניסטרטיבי לליבת האסטרטגיה העסקית. ארגונים מובילים עושים שימוש ב־בינה מלאכותית כדי לשפר גיוס עובדים, להעלות שימור טאלנטים, ולהאיץ פיתוח קריירה מותאם־אישית. המפתח הוא חיבור נכון בין נתונים, תהליכים ותרבות: לאמץ טכנולוגיה שמעצימה אנשים, ולא מחליפה

שיווק מבוסס בינה מלאכותית: התאמת מסרים אישיים ללקוח בזמן אמת
שיווק הוא עולם דינמי שבו התחרות הולכת וגדלה והלקוחות הופכים מתוחכמים יותר. כיום, צרכנים מצפים שהמותגים יכירו אותם לעומק, יבינו את הצרכים שלהם ויגישו להם מסרים מותאמים אישית בדיוק ברגע הנכון. כאן נכנסת לתמונה בינה מלאכותית (AI) – טכנולוגיה שמסוגלת לנתח כמויות אדירות של נתונים

שימור לקוחות פנים־ארגוניים: הדרך לביצועים ארגוניים מושלמים
למה “לקוחות פנים־ארגוניים” הם מנוע הצמיחה הבא לקוחות פנים־ארגוניים הם העובדים, המנהלים והשותפים הפנימיים. כשמטפלים בהם כמו בלקוחות חיצוניים—עם סטנדרטים, הבטחות שירות ומדידה—הם מייצרים ערך עקבי. חיבור ישיר לביצועים: ממוטיבציה ל־ROI הקשר בין חוויית עובד לשביעות רצון לקוחות ולרווחיות הוא ישיר. ארגונים עם מחוברות עובדים

ביג דאטה ודשבורד חכם לניהול השכר
פתיחת נתוני השכר ב־Real Time משנה את המשחק: מזהים חריגות מוקדם, מתקנים טעויות לפני שהופכים לכותרת, ומקבלים החלטות על בסיס אותות — לא תחושות בטן. הנה תכנית בנייה זריזה לדשבורד חכם שמחבר נתונים, ויזואליזציות והתראות שעובדות בשבילכם. מטרות הדשבורד לרכז תמונת מצב עדכנית של תלושי
מאמרים קשורים לנושא.


