חברת שמפתחת מוצר לטיפול בחולי אלצהיימר נכנסה להליכי חדלות פירעון לאחר שלא קיבלה אישור מה-FDA. אדם שקנה את החברה במסגרת ההליכים אך חזר בו חויב להשלים את העסקה
השופט עאטף עיילבוני קיבל לאחרונה את בקשת הנאמן שמונה לחברת נוירוניקס לאכוף הסכם מכר מול אדם שזכה בהתמחרות לרכישתה וחתם על חוזה.
הקונה טען שהנאמן לא העביר לו פרטים שביקש אך השופט קיבל את הסבר הנאמן כי מדובר היה ברעיון העומד בבסיס פעילות החברה ולא ניתן היה להעבירו לקונה לפני התשלום.
הקונה חויב לשלם את התמורה שהציע, 430,000 שקל בתוספת הפיצוי המוסכם וסכומים נוספים.
חברת הסטארט אפ נוירוניקס עסקה בפיתוח מוצר לטיפול בחולי אלצהיימר. לאחר שהושקעו בפיתוח מיליוני דולרים, החלה החברה בתהליכי שיווק בחו"ל בתקווה שהמוצר יאושר. ואולם, ה-FDA האמריקאי לא אישר את המוצר ודרש השלמות הכרוכות בהשקעה כספית משמעותית. בעלי המניות לא הגיעו להסכמות לגבי ההשקעה הנוספת מה שהביא את החברה להפסקת פעילותה ולהליכי חדלות פירעון.
הנאמן שמונה לחברה פרסם את נכסיה למכירה. בהתמחרות זכה אדם שהציע 430,000 שקל. לאחר הזכייה נחתם מולו חוזה ובית המשפט אישר את המכר.
במועד תשלום התמורה הקונה לא העביר את הסכום והנאמן הגיש בקשה לאכיפת החוזה.
הנאמן כתב כי הוא סבור שהקונה רצה למכור את החברה לצד שלישי ברווח מסויים, אך מאחר שהעסקה לא יצאה אל הפועל הוא מנסה להתנער מהחוזה. הוא הדגיש כי חזרתו של הקונה מהחוזה שאושר תגרור נזקים משמעותיים לקופת הנאמן ולכלל הנושים, בהינתן העובדה שהצעה אחרת שהייתה על הפרק, בסך 420,000 שקל, כבר אינה רלוונטית.
הקונה טען שיש לבטל את החוזה ולחייב את הנאמן בהוצאות. לדבריו, הנאמן מסר עובדות חלקיות ולא גילה כי באוקטובר 2020 הייתה פריצה למשרדי החברה ונעלמו נכסים משמעותיים.
הקונה הלין על כך שהנאמן לא מסר לו פרטים של פרופסור שהתעניין ברכישה וכן מידע שנמצא ברשות החברה.
הנאמן השיב כי הקונה פעל בחוסר תום לב והוא ניסה ומנסה לקבל את הרעיון העומד בבסיס החברה בטרם תשלום התמורה, על כל המשתמע מכך. הוא הבהיר כי לא הייתה כל פריצה למשרדי החברה והמחשבים הניידים שלה נאספו על ידו ונמצאים במשרדו.
חוזים יש לקיים
השופט עאטף עיילבוני מבית המשפט המחוזי בנצרת הדגיש כי הכלל הוא שחוזים יש לקיים, וכי בדיקות לגבי תנאי המכר נעשות לפני החתימה ולא אחריה.
עוד הבהיר השופט כי לקונה ניתנה הזדמנות מלאה ורחבה בטרם החתימה לבחון את הדברים ולכלכל את צעדיו. משלא הוכחה עילה לבטלות החוזה או עילה המצדיקה ביטולו לפי דיני החוזים, עליו לקיים אותו, בפרט שעד היום לא שוגרה לנאמן הודעת ביטול.
השופט ציין כי דרישתו של הקונה לדעת מה הוא קונה צריכה הייתה לעלות לפני החתימה ולא אחריה. מכיוון שהממכר הוא בעיקר קניין רוחני ומידע רפואי ומקצועי המאוחסן בענן, רק טבעי שהמידע יועבר אליו רק אחר תשלום התמורה ולא לפני כן.
גם טענת הפריצה וגניבת המחשבים ממשרדי החברה קיבלה תשובה מספקת מפי הנאמן, כתב השופט. וכי ההפרה שהמשיב ביצע היא הפרה יסודית.
בנסיבות אלה, קיבל השופט את הבקשה והורה על אכיפת ההסכם באופן שהקונה ישלם את יתרת התמורה ופיצוי מוסכם של 10%.
עוד חויב הקונה בהוצאות אחסון ואחזקת המידע של החברה ודמי השכירות עבור המשרדים וכן בהוצאות הנאמן בסך 15,000 שקל.
- הנאמן: עו״ד מוטי בן ארצי
- ב״כ המשיב: עו"ד אמיר פוגל
עו״ד אורלי גלמן עוסק/ת ב- חדלות פירעון
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
אופטימיזציה ותחזוקת הסכמים: דרכים לחיסכון בעלויות באמצעות תהליכים מובנים וכלים מתקדמים
מבוא בעידן שבו ארגונים מתמודדים עם תחרות גוברת ולחצים כלכליים רבים, חיסכון בעלויות וניהול אפקטיבי של הסכמים ותהליכי רכש הופכים להיות קריטיים. תחום האופטימיזציה ותחזוקת ההסכמים מציע לארגונים דרכים מתוחכמות להפיק את המרב מהמשאבים הקיימים, לייעל את התקשרויותיהם עם ספקים ולהתאים את ההוצאות לצרכים הדינמיים
ניהול ספקים חכם ורכש דיגיטלי: כלים ושיטות לשיפור תהליכים
מבוא ניהול ספקים ורכש דיגיטלי הם תחומים קריטיים בניהול עסקי, במיוחד לאור הצורך בשקיפות, מעקב אחרי הוצאות, והתייעלות כלכלית. ניהול נכון של ספקים ושל תהליכי הרכש מאפשר לארגונים להפיק ערך מירבי מכל רכישה, להוזיל עלויות ולשמור על תנאי רכש מועדפים. בעידן הדיגיטלי, כלים מתקדמים מאפשרים
הפחתת עלויות שכר ומשאבי אנוש: גישה חסכונית לשימור פרודוקטיביות
מבוא בעידן הנוכחי, ניהול עלויות משאבי אנוש ושכר מהווה אתגר עבור ארגונים רבים, בייחוד בתקופות של אי-וודאות כלכלית. השאיפה היא לשמור על רמת פרודוקטיביות גבוהה תוך הפחתת עלויות, מה שמחייב חשיבה יצירתית וגמישות ארגונית. בעזרת מודלים חדשניים כמו עבודה היברידית, אאוטסורסינג ושימוש בפרילנסרים, ניתן להפחית
שיטות לאיחוד עלויות פרסום ושיווק בדיגיטל
מבוא הפרסום הדיגיטלי הוא כלי מרכזי לשיווק מוצרים ושירותים בעידן הדיגיטלי. עם ריבוי ערוצי הפרסום, ההשקעה יכולה להיות גבוהה, במיוחד עבור עסקים קטנים ובינוניים. אחת הדרכים לצמצם עלויות היא איחוד עלויות פרסום ושיווק בדיגיטל. איחוד זה מאפשר למקסם את החזר ההשקעה (ROI) באמצעות מינוף הכלים
משאבי אנוש – הערכה רציפה (Continuous Feedback)
מבוא הערכה רציפה, או Continuous Feedback, היא אחת המגמות המרכזיות והחשובות ביותר בתחום ניהול הביצועים בעידן הנוכחי. בניגוד לשיטות ההערכה המסורתיות שבהן מתקיימת הערכת ביצועים שנתית או חצי-שנתית, הערכה רציפה מתמקדת במתן משוב מיידי ושוטף לעובדים לאורך כל השנה. המטרה של שיטה זו היא להעניק
ניהול יעדים דינמי – OKRs (Objectives and Key Results): המדריך המלא
מבוא בעידן המודרני, ארגונים נדרשים להתאים את עצמם לשינויים מהירים בשוק, לדרישות הלקוחות, ולהתפתחות הטכנולוגיה. שיטות ניהול יעדים מסורתיות, שבהן מנהלים מגדירים מטרות שנתיות, הופכות לפחות רלוונטיות בארגונים שמתמודדים עם קצב השינויים הגובר. על רקע זה התפתחה שיטת OKRs (Objectives and Key Results), המתמקדת בניהול
מאמרים קשורים לנושא.