חברת שמפתחת מוצר לטיפול בחולי אלצהיימר נכנסה להליכי חדלות פירעון לאחר שלא קיבלה אישור מה-FDA. אדם שקנה את החברה במסגרת ההליכים אך חזר בו חויב להשלים את העסקה
השופט עאטף עיילבוני קיבל לאחרונה את בקשת הנאמן שמונה לחברת נוירוניקס לאכוף הסכם מכר מול אדם שזכה בהתמחרות לרכישתה וחתם על חוזה.
הקונה טען שהנאמן לא העביר לו פרטים שביקש אך השופט קיבל את הסבר הנאמן כי מדובר היה ברעיון העומד בבסיס פעילות החברה ולא ניתן היה להעבירו לקונה לפני התשלום.
הקונה חויב לשלם את התמורה שהציע, 430,000 שקל בתוספת הפיצוי המוסכם וסכומים נוספים.
חברת הסטארט אפ נוירוניקס עסקה בפיתוח מוצר לטיפול בחולי אלצהיימר. לאחר שהושקעו בפיתוח מיליוני דולרים, החלה החברה בתהליכי שיווק בחו"ל בתקווה שהמוצר יאושר. ואולם, ה-FDA האמריקאי לא אישר את המוצר ודרש השלמות הכרוכות בהשקעה כספית משמעותית. בעלי המניות לא הגיעו להסכמות לגבי ההשקעה הנוספת מה שהביא את החברה להפסקת פעילותה ולהליכי חדלות פירעון.
הנאמן שמונה לחברה פרסם את נכסיה למכירה. בהתמחרות זכה אדם שהציע 430,000 שקל. לאחר הזכייה נחתם מולו חוזה ובית המשפט אישר את המכר.
במועד תשלום התמורה הקונה לא העביר את הסכום והנאמן הגיש בקשה לאכיפת החוזה.
הנאמן כתב כי הוא סבור שהקונה רצה למכור את החברה לצד שלישי ברווח מסויים, אך מאחר שהעסקה לא יצאה אל הפועל הוא מנסה להתנער מהחוזה. הוא הדגיש כי חזרתו של הקונה מהחוזה שאושר תגרור נזקים משמעותיים לקופת הנאמן ולכלל הנושים, בהינתן העובדה שהצעה אחרת שהייתה על הפרק, בסך 420,000 שקל, כבר אינה רלוונטית.
הקונה טען שיש לבטל את החוזה ולחייב את הנאמן בהוצאות. לדבריו, הנאמן מסר עובדות חלקיות ולא גילה כי באוקטובר 2020 הייתה פריצה למשרדי החברה ונעלמו נכסים משמעותיים.
הקונה הלין על כך שהנאמן לא מסר לו פרטים של פרופסור שהתעניין ברכישה וכן מידע שנמצא ברשות החברה.
הנאמן השיב כי הקונה פעל בחוסר תום לב והוא ניסה ומנסה לקבל את הרעיון העומד בבסיס החברה בטרם תשלום התמורה, על כל המשתמע מכך. הוא הבהיר כי לא הייתה כל פריצה למשרדי החברה והמחשבים הניידים שלה נאספו על ידו ונמצאים במשרדו.
חוזים יש לקיים
השופט עאטף עיילבוני מבית המשפט המחוזי בנצרת הדגיש כי הכלל הוא שחוזים יש לקיים, וכי בדיקות לגבי תנאי המכר נעשות לפני החתימה ולא אחריה.
עוד הבהיר השופט כי לקונה ניתנה הזדמנות מלאה ורחבה בטרם החתימה לבחון את הדברים ולכלכל את צעדיו. משלא הוכחה עילה לבטלות החוזה או עילה המצדיקה ביטולו לפי דיני החוזים, עליו לקיים אותו, בפרט שעד היום לא שוגרה לנאמן הודעת ביטול.
השופט ציין כי דרישתו של הקונה לדעת מה הוא קונה צריכה הייתה לעלות לפני החתימה ולא אחריה. מכיוון שהממכר הוא בעיקר קניין רוחני ומידע רפואי ומקצועי המאוחסן בענן, רק טבעי שהמידע יועבר אליו רק אחר תשלום התמורה ולא לפני כן.
גם טענת הפריצה וגניבת המחשבים ממשרדי החברה קיבלה תשובה מספקת מפי הנאמן, כתב השופט. וכי ההפרה שהמשיב ביצע היא הפרה יסודית.
בנסיבות אלה, קיבל השופט את הבקשה והורה על אכיפת ההסכם באופן שהקונה ישלם את יתרת התמורה ופיצוי מוסכם של 10%.
עוד חויב הקונה בהוצאות אחסון ואחזקת המידע של החברה ודמי השכירות עבור המשרדים וכן בהוצאות הנאמן בסך 15,000 שקל.
- הנאמן: עו״ד מוטי בן ארצי
- ב״כ המשיב: עו"ד אמיר פוגל
עו״ד אורלי גלמן עוסק/ת ב- חדלות פירעון
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
מאמר מס' 10 – פיתוח צוותים והעצמת עובדים
במציאות העסקית הדינמית של ימינו, הארגונים מתמודדים עם אתגרים הולכים וגוברים, הכוללים תחרות גוברת, טכנולוגיות חדשות ושינויים בסביבה העסקית. על מנת לעמוד באתגרים אלו ולהבטיח את הצלחתם ארוכת הטווח, ארגונים נדרשים לטפח ולהעצים את הצוותים שלהם. פיתוח צוותים והעצמת עובדים הפכו לכלים מרכזיים בניהול המודרני,
מאמר מס' 9 – שיפור חוויית העובדים (Employee Experience)
בשנים האחרונות, ניהול המשאב האנושי בארגונים עבר מהפכה של ממש. אם בעבר נחשב העובד בעיקר כגורם לייצור וכתוצאה ישירה של עלות לעסק, כיום, ארגונים רבים מבינים כי ההון האנושי הוא הנכס היקר ביותר שלהם. מחקרים מראים כי ארגונים המשקיעים בחוויית העובדים (Employee Experience) נהנים משיפור
מאמר מס' 8 – מעקב והערכה שוטפת של ביצועים (KPI – Key Performance Indicators)
בכל ארגון, עסק או פרויקט, המטרה היא להשיג יעדים מסוימים, לשפר תהליכים ולהגיע לתוצאות אופטימליות. כדי לוודא שהארגון פועל במסלול הנכון וששום דבר לא מתפספס בדרך, יש צורך בכלים שיאפשרו מעקב והערכה שוטפת של ביצועים. אחד הכלים המרכזיים לכך הוא מדדי הביצוע המרכזיים, הידועים גם
מאמר מס' 7 – שימוש בטכנולוגיות מתקדמות
מבוא בעידן הדיגיטלי המתקדם של ימינו, שילוב טכנולוגיות מתקדמות הפך לחלק בלתי נפרד מהתנהלותם של ארגונים. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית (AI), מערכות ניהול משאבים ארגוניים (ERP) ומערכות ניהול פרויקטים (Project Management Systems) מאפשרות אופטימיזציה של תהליכים, ניהול נכון של זמן ומשאבים, וייעול הפעילות היומיומית. השימוש
מאמר מס' 6 – KAIZEN – שיפור מתמיד
מבוא הגישה היפנית של "קייזן" (Kaizen), שמשמעותה המילולית היא "שיפור מתמיד" (קאי = שינוי, זן = טוב), מתייחסת לתפיסת עולם עסקית שממוקדת בשיפור מתמשך בכל תחומי החיים, בין אם מדובר בתהליכים עסקיים, בפעילות הייצור או באיכות חיי העובדים. המושג התפתח בתעשייה היפנית לאחר מלחמת העולם
מאמר מס' 5 – Six Sigma: השיטה לשיפור תהליכים והפחתת שגיאות בארגונים
מבוא Six Sigma היא מתודולוגיה ניהולית ושיטת שיפור תהליכים שנועדה להפחית פגמים, לשפר את האיכות ולייעל את התהליכים בארגונים. השיטה פותחה בשנות ה-80 על ידי חברת מוטורולה, ולאחר מכן אומצה והורחבה על ידי חברות גדולות כמו ג'נרל אלקטריק. מאז, הפכה Six Sigma לאחת השיטות המובילות
מאמרים קשורים לנושא.