בפסק דין שמטיל צל כבד על התנהלות חברות הליסינג מתח בית המשפט ביקורת חריפה על חברת ״דומיקאר״ שלא גילתה ללקוח כי הרכב שרכש עבר תאונה ושהמנוע שלו הוחלף.
חברת ״דומיקאר״ מכרה ללקוח ב-2015 רכב שמנועו הוחלף מבלי שמצאה לנכון ליידע אותו על כך. תביעה שהגיש נגדה הלקוח התקבלה והיא חויבה להשיב לו את כספו. לאחרונה נדחה ערעור שהגישה החברה על פסק הדין. השופטת שרה דותן כתבה כי ״לא יעלה על הדעת כי חברה העוסקת בסחר ברכב תעלים נתון מהותי מעין זה״.
בתביעה סיפר הלקוח שלפני כ-3 שנים ביקש לשדרג את רכבו הישן. הוא פנה ל״דומיקאר״, חברת השכרת רכב וליסינג שמבצעת בין היתר עסקאות טרייד אין.
לדבריו, במאי 2015 התקשר עם החברה בהסכם בו מכר לה את רכבו הישן ורכש ממנה רכב סוזוקי יד שנייה. כשלושה חודשים לאחר מכן הוא ביצע בדיקת רישוי שנתית אך לתדהמתו הרכב לא עבר את הטסט לאחר שהתגלה כי מספר המנוע שלו שונה מהמספר המצוין ברישיון הרכב.
הלקוח הוסיף כי כשפנה לחברה נאמר לו שמנוע ברכב הוחלף. בקשתו לבטל את העסקה ולקבל את מלוא כספו חזרה נדחתה תוך שהחברה מערימה עליו קשיים במשך חודשים ארוכים.
עוד סיפר הלקוח כי בתחילת 2016 ערך לרכב בדיקה נוספת בנוכחות נציג ״דומיקאר״ בה התחוור לו שלא רק שהמנוע הוחלף אלא שהרכב עבר תאונת דרכים שפגעה בשלדה. חרף זאת ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים לא הסכימה החברה לקחת את הרכב חזרה.
במאי 2017 קיבל בית משפט השלום בתל אביב את התביעה במלואה. בפסק הדין החריף נכתב בין היתר כי את תחושת התובע שנפל קרבן למזימה ״לא ניתן להפיס בנקל״ וכי העדויות מטעם הנתבעת היו בלתי מהימנות. בית המשפט קבע כי התובע זכאי לביטול ההסכם וחייב את החברה להשיב לו את כספו.
החברה לא השלימה עם התוצאה וערערה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. היא טענה שפסק הדין בעייתי מאחר שלא התבסס על חוות דעת שמאית. עוד לדבריה, אין לקבל את טענת הלקוח שלא ידע שהוא קונה רכב שעבר תאונה שכן הוחלפו לרכב מספר חלקים כמו הפגוש.היא הוסיפה שהחלפת המנוע רק שיפרה את מצב הרכב.
״לך ושוב״
״המערערת תירצה את מחדלה זה בתירוצים שקשה לקבלם״ כתבה השופטת שרה דותן בפתח דבריה.
השופטת ציינה כי לא רק שעובדת החלפת המנוע לא הובאה לידיעת הלקוח, אלא שנתון זה גם לא הופיע ברשימת הטיפולים שנמסרה לו, כך שלא הייתה לו כלל אפשרות לדעת על כך. בנוסף, החברה לא הביאה ראיה כלשהי ביחס למרחק שאותו עבר המנוע החדש כך שאין בסיס לטענתה שהוא שיפר את מצב הרכב.
״לא יעלה על הדעת כי חברה העוסקת בסחר ברכב תעלים נתון מהותי מעין זה וכאשר הדבר יתגלה, תמשיך לדחות את הרוכש התמים בטענות של לך ושוב״, כתבה.
עוד ציינה השופטת כי העובדה שהחברה העלימה נתון מהותי ״מדברת בעד עצמה״ ואינה דורשת חוות דעת שמאית.
בסיכומו של דבר דחתה השופטת את הערעור וחייבה את החברה בהוצאות בסך 20,000 שקל.
לפסק הדין המלא בתיק 4866-06-17
- ב״כ המערערת: אסף כהן עורך דין חוזים
- ב״כ המשיב: עו״ד עידו מנו ממשרד יעקב, גבסי ושות'
עו"ד מנו שבתאי עוסק/ת ב- דיני צרכנות ותיירות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
עוד מאמרים בנושא...

ממשל תאגידי מודרני – תפקיד הדירקטור אינו רק פיקוח
בעולם העסקי החדש, תפקידי הדירקטור אינם מסתכמים באישור דוחות או השתתפות בישיבות. ממשל תאגידי מודרני דורש מהדירקטור להיות שותף פעיל, מבקר מושכל, ויוזם אסטרטגי – כחלק ממערך ניהול הסיכונים, הקיימות והבקרה על ביצועי ההנהלה. לא עוד "חותמת גומי" אלא שחקן מפתח בצמיחת הארגון. מהו ממשל

השאלות שדירקטור חייב לשאול בישיבת תקציב
מבוא הכנת התקציב השנתי היא לא רק תהליך פיננסי – אלא רגע שיא אסטרטגי עבור הדירקטוריון. דווקא כאן נמדדת תרומתו של דירקטור מעורב, כזה שאינו מסתפק בחתימה אלא שואל, מאתגר, ובונה מצפן כלכלי לארגון. השאלות הנכונות יכולות להבחין בין שנה של הישרדות – לשנה של

עובד מתפטר? כך בונים תהליך יציאה שמחזק את הארגון
מבוא עזיבת עובדים היא תופעה בלתי נמנעת בכל ארגון. אך כאשר עובד מתפטר, זו לא חייבת להיות נקודת משבר – אלא דווקא הזדמנות לשיפור ארגוני. תהליך יציאה נכון יכול להפוך את הפרידה מהעובד לרגע של למידה, שיפור תהליכים, שמירה על מוניטין, ולעיתים גם חיזוק הקשר

שיטת "Zero-Based Procurement" – כך חוסכים מיליונים בלי לפגוע באיכות
מבוא בעולם שבו חיסכון בעלויות הפך להכרח אסטרטגי ולא רק מטרה תפעולית, יותר ויותר ארגונים מאמצים את הגישה החדשנית של Zero-Based Procurement – רכש מבוסס אפס. בשונה מהנחות רכש מסורתיות, כאן אין "תקציב אוטומטי" משנה שעברה. כל הוצאה צריכה לעבור הצדקה מהתחלה, ללא קשר למה

חיבור בין כספים למשאבי אנוש בארגון יכול לשדרג את הביצועים – פורסם בכלכליסט
בימים אלו, בהם האופק אינו ברור, והארגונים מתמודדים עם שינויים מהירים בשוק, השליטה במידע על מנת לקבל החלטות משמעותיות היא הכרח על מנת לייצר בהירות ככל שניתן. בתקופות כאלה החברות נשענות על הניסיון, המומחיות והכישורים שקיימים בפונקציות השונות ואף מבקשות למתוח את היכולות של כל

שוק העבודה בישראל – תמונת מצב עדכנית לפברואר 2025
מה באמת קורה בשטח – מגמות, נתונים והשלכות אסטרטגיות למנהלים מבוא 2025 נפתחה בצל ההשלכות המתמשכות של מלחמת חרבות ברזל והמתח הביטחוני בצפון. שוק העבודה לא חזר למצבו הקודם – אך הוא גם לא קרס. עם נתונים חלקיים, תנודתיות גבוהה ואי ודאות עמוקה, נדרש ממנהלים
מאמרים קשורים לנושא.