בפסק דין שמטיל צל כבד על התנהלות חברות הליסינג מתח בית המשפט ביקורת חריפה על חברת ״דומיקאר״ שלא גילתה ללקוח כי הרכב שרכש עבר תאונה ושהמנוע שלו הוחלף.
חברת ״דומיקאר״ מכרה ללקוח ב-2015 רכב שמנועו הוחלף מבלי שמצאה לנכון ליידע אותו על כך. תביעה שהגיש נגדה הלקוח התקבלה והיא חויבה להשיב לו את כספו. לאחרונה נדחה ערעור שהגישה החברה על פסק הדין. השופטת שרה דותן כתבה כי ״לא יעלה על הדעת כי חברה העוסקת בסחר ברכב תעלים נתון מהותי מעין זה״.
בתביעה סיפר הלקוח שלפני כ-3 שנים ביקש לשדרג את רכבו הישן. הוא פנה ל״דומיקאר״, חברת השכרת רכב וליסינג שמבצעת בין היתר עסקאות טרייד אין.
לדבריו, במאי 2015 התקשר עם החברה בהסכם בו מכר לה את רכבו הישן ורכש ממנה רכב סוזוקי יד שנייה. כשלושה חודשים לאחר מכן הוא ביצע בדיקת רישוי שנתית אך לתדהמתו הרכב לא עבר את הטסט לאחר שהתגלה כי מספר המנוע שלו שונה מהמספר המצוין ברישיון הרכב.
הלקוח הוסיף כי כשפנה לחברה נאמר לו שמנוע ברכב הוחלף. בקשתו לבטל את העסקה ולקבל את מלוא כספו חזרה נדחתה תוך שהחברה מערימה עליו קשיים במשך חודשים ארוכים.
עוד סיפר הלקוח כי בתחילת 2016 ערך לרכב בדיקה נוספת בנוכחות נציג ״דומיקאר״ בה התחוור לו שלא רק שהמנוע הוחלף אלא שהרכב עבר תאונת דרכים שפגעה בשלדה. חרף זאת ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים לא הסכימה החברה לקחת את הרכב חזרה.
במאי 2017 קיבל בית משפט השלום בתל אביב את התביעה במלואה. בפסק הדין החריף נכתב בין היתר כי את תחושת התובע שנפל קרבן למזימה ״לא ניתן להפיס בנקל״ וכי העדויות מטעם הנתבעת היו בלתי מהימנות. בית המשפט קבע כי התובע זכאי לביטול ההסכם וחייב את החברה להשיב לו את כספו.
החברה לא השלימה עם התוצאה וערערה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. היא טענה שפסק הדין בעייתי מאחר שלא התבסס על חוות דעת שמאית. עוד לדבריה, אין לקבל את טענת הלקוח שלא ידע שהוא קונה רכב שעבר תאונה שכן הוחלפו לרכב מספר חלקים כמו הפגוש.היא הוסיפה שהחלפת המנוע רק שיפרה את מצב הרכב.
״לך ושוב״
״המערערת תירצה את מחדלה זה בתירוצים שקשה לקבלם״ כתבה השופטת שרה דותן בפתח דבריה.
השופטת ציינה כי לא רק שעובדת החלפת המנוע לא הובאה לידיעת הלקוח, אלא שנתון זה גם לא הופיע ברשימת הטיפולים שנמסרה לו, כך שלא הייתה לו כלל אפשרות לדעת על כך. בנוסף, החברה לא הביאה ראיה כלשהי ביחס למרחק שאותו עבר המנוע החדש כך שאין בסיס לטענתה שהוא שיפר את מצב הרכב.
״לא יעלה על הדעת כי חברה העוסקת בסחר ברכב תעלים נתון מהותי מעין זה וכאשר הדבר יתגלה, תמשיך לדחות את הרוכש התמים בטענות של לך ושוב״, כתבה.
עוד ציינה השופטת כי העובדה שהחברה העלימה נתון מהותי ״מדברת בעד עצמה״ ואינה דורשת חוות דעת שמאית.
בסיכומו של דבר דחתה השופטת את הערעור וחייבה את החברה בהוצאות בסך 20,000 שקל.
לפסק הדין המלא בתיק 4866-06-17
- ב״כ המערערת: אסף כהן עורך דין חוזים
- ב״כ המשיב: עו״ד עידו מנו ממשרד יעקב, גבסי ושות'
עו"ד מנו שבתאי עוסק/ת ב- דיני צרכנות ותיירות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
עוד מאמרים בנושא...

מחקר: מה באמת מונע ממנכ"לים לגדול?
מהם באמת החסמים שמונעים ממנכ"לים בישראל לגדול? מבוא מה באמת מונע ממנכ"לים לממש את הפוטנציאל של הארגון שלהם?האם מדובר בעומס יומיומי, ביכולת להנהיג, בהעדר חזון – או שמא בצוות שאינו מגויס או לא נמדד? כדי לענות על השאלות האלו נערך מחקר עומק בקרב 612 מנכ״לים, סמנכ״לים

איך לזהות צווארי בקבוק בארגון ולשחרר אותם בזמן אמת
בכל ארגון מסתתרים "צווארי בקבוק" – אותם שלבים, תהליכים או יחידות שמעכבים את הזרימה התקינה של הפעילות העסקית. הם אינם תמיד גלויים לעין, אך השפעתם ניכרת: איטיות, שחיקה, תסכול בקרב עובדים ואובדן הכנסות. מנכ"ל אפקטיבי יודע לא רק לאתר את החסמים, אלא גם להבין את

מה מנכ"לים בישראל יכולים ללמוד מה-OECD ומה-WEF?
העולם העסקי משתנה בקצב מסחרר, ומנהלים בכירים נדרשים לאמץ תובנות גלובליות כדי להישאר תחרותיים בשוק המקומי. ארגונים כמו ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) ו-WEF (הפורום הכלכלי העולמי) מהווים מקור מרכזי לנתונים, מגמות, וכלי מדיניות שמשפיעים על קבלת החלטות ברמה האסטרטגית. עבור מנכ"ל ישראלי, השאלה

מפת הדרכים לצמיחה עסקית בשנת 2025
תחזיות, כלים וטכניקות לחברות קטנות ובינוניות – איך לזהות מנועי צמיחה פנימיים מבוא בשנת 2025, צמיחה עסקית אינה תוצאה של מזל – אלא תוצאה של בחירות ניהוליות מדויקות, שימוש נכון בנתונים וזיהוי מוקדם של מנועי צמיחה פנימיים. בעידן של שיבושים טכנולוגיים, תחרות מוגברת ושוק עבודה

המעבר מניהול מבוסס תחושות לניהול מבוסס נתונים
דאטה כמנוע אסטרטגי – איך למנף מידע לקבלת החלטות ניהוליות חכמות מבוא ניהול טוב היה לאורך ההיסטוריה עניין של אינטואיציה, ניסיון, חוכמת רחוב וקבלת החלטות על סמך תחושת בטן. אך בעידן הדיגיטלי, שבו כל פעולה ארגונית מייצרת נתונים, העולם עובר מהפכה – המעבר מניהול מבוסס

מדדי הצלחה חדשים לעידן החדש
למה ROI ו-EBITDA לא מספיקים – אילו מדדים ארגונים מתקדמים באמת בודקים היום מבוא בעולם העסקי של היום, תחרות מהירה, לקוחות דיגיטליים ונתונים בשפע הופכים את המושג "הצלחה" למורכב ודינמי מאי פעם. מדדים מסורתיים כמו ROI (החזר על השקעה) ו-EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת
מאמרים קשורים לנושא.