בפסק דין שמטיל צל כבד על התנהלות חברות הליסינג מתח בית המשפט ביקורת חריפה על חברת ״דומיקאר״ שלא גילתה ללקוח כי הרכב שרכש עבר תאונה ושהמנוע שלו הוחלף.
חברת ״דומיקאר״ מכרה ללקוח ב-2015 רכב שמנועו הוחלף מבלי שמצאה לנכון ליידע אותו על כך. תביעה שהגיש נגדה הלקוח התקבלה והיא חויבה להשיב לו את כספו. לאחרונה נדחה ערעור שהגישה החברה על פסק הדין. השופטת שרה דותן כתבה כי ״לא יעלה על הדעת כי חברה העוסקת בסחר ברכב תעלים נתון מהותי מעין זה״.
בתביעה סיפר הלקוח שלפני כ-3 שנים ביקש לשדרג את רכבו הישן. הוא פנה ל״דומיקאר״, חברת השכרת רכב וליסינג שמבצעת בין היתר עסקאות טרייד אין.
לדבריו, במאי 2015 התקשר עם החברה בהסכם בו מכר לה את רכבו הישן ורכש ממנה רכב סוזוקי יד שנייה. כשלושה חודשים לאחר מכן הוא ביצע בדיקת רישוי שנתית אך לתדהמתו הרכב לא עבר את הטסט לאחר שהתגלה כי מספר המנוע שלו שונה מהמספר המצוין ברישיון הרכב.
הלקוח הוסיף כי כשפנה לחברה נאמר לו שמנוע ברכב הוחלף. בקשתו לבטל את העסקה ולקבל את מלוא כספו חזרה נדחתה תוך שהחברה מערימה עליו קשיים במשך חודשים ארוכים.
עוד סיפר הלקוח כי בתחילת 2016 ערך לרכב בדיקה נוספת בנוכחות נציג ״דומיקאר״ בה התחוור לו שלא רק שהמנוע הוחלף אלא שהרכב עבר תאונת דרכים שפגעה בשלדה. חרף זאת ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים לא הסכימה החברה לקחת את הרכב חזרה.
במאי 2017 קיבל בית משפט השלום בתל אביב את התביעה במלואה. בפסק הדין החריף נכתב בין היתר כי את תחושת התובע שנפל קרבן למזימה ״לא ניתן להפיס בנקל״ וכי העדויות מטעם הנתבעת היו בלתי מהימנות. בית המשפט קבע כי התובע זכאי לביטול ההסכם וחייב את החברה להשיב לו את כספו.
החברה לא השלימה עם התוצאה וערערה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. היא טענה שפסק הדין בעייתי מאחר שלא התבסס על חוות דעת שמאית. עוד לדבריה, אין לקבל את טענת הלקוח שלא ידע שהוא קונה רכב שעבר תאונה שכן הוחלפו לרכב מספר חלקים כמו הפגוש.היא הוסיפה שהחלפת המנוע רק שיפרה את מצב הרכב.
״לך ושוב״
״המערערת תירצה את מחדלה זה בתירוצים שקשה לקבלם״ כתבה השופטת שרה דותן בפתח דבריה.
השופטת ציינה כי לא רק שעובדת החלפת המנוע לא הובאה לידיעת הלקוח, אלא שנתון זה גם לא הופיע ברשימת הטיפולים שנמסרה לו, כך שלא הייתה לו כלל אפשרות לדעת על כך. בנוסף, החברה לא הביאה ראיה כלשהי ביחס למרחק שאותו עבר המנוע החדש כך שאין בסיס לטענתה שהוא שיפר את מצב הרכב.
״לא יעלה על הדעת כי חברה העוסקת בסחר ברכב תעלים נתון מהותי מעין זה וכאשר הדבר יתגלה, תמשיך לדחות את הרוכש התמים בטענות של לך ושוב״, כתבה.
עוד ציינה השופטת כי העובדה שהחברה העלימה נתון מהותי ״מדברת בעד עצמה״ ואינה דורשת חוות דעת שמאית.
בסיכומו של דבר דחתה השופטת את הערעור וחייבה את החברה בהוצאות בסך 20,000 שקל.
לפסק הדין המלא בתיק 4866-06-17
- ב״כ המערערת: אסף כהן עורך דין חוזים
- ב״כ המשיב: עו״ד עידו מנו ממשרד יעקב, גבסי ושות'
עו"ד מנו שבתאי עוסק/ת ב- דיני צרכנות ותיירות
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
עוד מאמרים בנושא...

3 מודלים להגדלת רווחיות מיידית – בלי לגייס עוד לקוחות
רוב המנכ"לים והמנהלים מחפשים להגדיל רווחים על ידי שיווק אגרסיבי, הגדלת כוח מכירות או גיוס לקוחות חדשים. אבל האמת? יש דרכים מהירות, מדויקות ויעילות להגדיל רווחיות מבלי להוסיף לקוח אחד חדש. בעידן של תחרות עזה, מחסור בכוח אדם, ושחיקת מחירים – הגדלת רווחיות פנימית היא

תרבות של למידה – איך בונים ארגון שלא מפחד להיכשל ולהשתפר
במציאות ארגונית שמשתנה בקצב מואץ, ארגונים שלא לומדים פשוט מפסיקים להיות רלוונטיים. תרבות של למידה כבר אינה בגדר מותרות אלא תנאי הכרחי להתמודדות עם תחרות, חידושים טכנולוגיים, דרישות לקוחות ואתגרי משבר. ארגון לומד אינו מסתפק בימי עיון ובקורסים – הוא מטמיע למידה בשגרה, בשיח ובקבלת

אוטומציה בפיננסים – איך לחסוך משכורת שלמה בצוות השכר/רכש
מנהלי כספים, חשבים ומנכ"לים מתמודדים עם עומס גובר של תהליכים חוזרים, חישובים מורכבים, והעברת נתונים ידנית בין מערכות. אוטומציה פיננסית משנה את כללי המשחק: היא חוסכת זמן, מפחיתה שגיאות, ומביאה לחיסכון של עשרות אלפי שקלים בשנה – לעיתים שווה ערך למשכורת שלמה בצוות. הבשורה החשובה

דאטה וחדשנות במשאבי אנוש – כך תהפוך HR ליחידת על
העידן הדיגיטלי הפך את תחום משאבי האנוש ליותר דינמי, חכם ומבוסס נתונים מאי פעם. ארגונים המשלבים בינה מלאכותית, אנליטיקות מתקדמות ופתרונות אוטומציה בתהליכי HR, מצליחים לא רק לשפר את חוויית העובד והמועמד – אלא לקבל החלטות מושכלות, להגביר שימור ולשדרג את האפקטיביות הניהולית.בעולם שבו הכל

HR אסטרטגי – שותף להנהלה ולא רק “מחלקת רווחה”
בעשורים האחרונים עבר עולם משאבי האנוש מהפכה שקטה אך רבת עוצמה. כיום, מחלקת HR איננה עוד גוף תפעולי העוסק ברווחה בלבד, אלא שותפה מלאה לעיצוב האסטרטגיה הארגונית, הובלת שינוי והבטחת יתרון תחרותי לאורך זמן.יותר ויותר ארגונים מבינים כי חדשנות ארגונית, צמיחה ושימור עובדים מוכשרים אינם

משאבי אנוש – הובלת גיוון והכלה אמיתיים – מאסטרטגיה לפרקטיקה בארגון הישראלי
נושא הגיוון וההכלה (Diversity & Inclusion) הפך לאחד מאבני היסוד של ניהול משאבי אנוש מודרני. חברות מובילות בעולם ובישראל מבינות כיום: יתרון תחרותי, חדשנות וצמיחה – כולם מתחילים ביצירת סביבת עבודה המשלבת אוכלוסיות מגוונות, דעות שונות ורקע תרבותי מגוון.אבל כיצד עוברים ממס שפתיים למדיניות אמיתית
מאמרים קשורים לנושא.