נקבע כי העובד פוטר שלא כדין, ללא שימוע תקין וללא הודעה מוקדמת.
בית הדין לעבודה בירושלים מתח לאחרונה ביקורת חריפה על התנהלותה של חברת אבטחה עקב פיטורי עובד ללא הודעה מוקדמת, עריכת שימוע בדיעבד – לא פחות מחמישה שבועות לאחר הפיטורים, והנפקת תלושי שכר לא תקינים. סגן נשיא בית הדין השופט כאמל אבו קאעוד פסק למאבטח שפוטר כ-74 אלף שקל עבור פיצויי פיטורים, חלף הודעה מוקדמת, פיצוי על פיטורים ללא שימוע ועל פגמים בתלושי השכר והוצאות.
המאבטח הוצב מטעם החברה בפרויקט של רשות השידור בירושלים במשך יותר מ-14 שנה. לפני כ-3 שנים הוא פלט כדור מנשקו וזומן לשיחה עם הקב"ט האזורי, שלאחריה נאמר לו כי בחצי שנה הקרובה יעבוד על תנאי ואם יפר שוב את הנהלים – יפוטר באופן מיידי.
בפועל, בתום תקופת התנאי הוא פוטר ללא סיבה ואף הוזמן כחמישה שבועות לאחר הפסקת עבודתו למעין "שימוע" ושולמו לו פיצויי פיטורים של כ-50 אלף שקל.
בתביעה שהגיש נגד החברה לפני כשנתיים, ביקש התובע בין היתר פיצויים על פיטורים ללא שימוע, דמי הודעה מוקדמת, פיצוי על פגמים בתלושי השכר והפסד דמי אבטלה בשל איחור במסירת מכתב הפיטורים ועגמת נפש.
הנתבעת טענה מנגד כי התובע הוא שביקש לעבוד רק עד יולי – המועד שבו סיים את לימודיו האקדמיים בתחום התקשורת בו רצה להשתלב. לטענתה, הפגישה שאליה זומן הייתה לצורך שיבוץ מחדש אך התובע סירב לפרויקטים השונים שהוצעו לו והתפטר.
למראית עין
אולם סגן הנשיא אבו קאעוד קיבל את גרסת התובע בנוגע להשתלשלות העניינים עד לסיום העסקתו.
התובע, קבע השופט, היה בטוח שאם יבצע את תפקידו כיאות ימשיך בעבודתו באותו מתקן. בפועל, בתום תקופת התנאי עבודתו הופסקה בהפתעה ואז, כחמישה שבועות לאחר מכן הוא זומן לפתע לשיחת שימוע שנועדה למראית עין בלבד. בכך, קבע השופט, פגעה התובעת בזכות הטיעון של התובע והפרה את הדין.
ביקורת נוספת נמתחה על הנתבעת לאחר שהשופט עיין בתלושי השכר שלה ולא הבין מה כתוב בהם. השופט התייחס לכך בחומרה רבה נוכח הפגיעה בזכותו של התובע לדעת מהן זכויותיו וממה מורכבים שכרו וזכויותיו הסוציאליות.
"אין המדובר בעניין טכני", כתב השופט בהקשר זה, "אלא חלק מהחובה לנהוג בתום לב ובדרך מקובלת, ואין להסתפק במסירת תלוש עם נתונים גדושים שרק חשב השכר של המעסיק יכול להבין את האמור בו".
מאחר שהשופט ראה את התנהלות הנתבעת בנושא התלושים בחומרה רבה וביקש להרתיע אותה ומעסיקים נוספים מהתנהלות שכזו המנצלת את חולשת העובדים ומקשה על בירור תביעותיהם, הוא החליט לחייב אותה בפיצוי משמעותי של 30,000 שקל רק ברכיב זה.
בנוסף נפסקו לתובע הפרשי פיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת ופיצוי על פיטורים שלא כדין.
עם זאת, רכיבי התביעה של עיכוב מכתב הפיטורים, הפסד דמי אבטלה ועגמת הנפש נדחו בהיעדר ביסוס עובדתי.
בסיכומו של דבר נפסקו לתובע פיצויים של כ-74 אלף שקל כולל הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.
- ב"כ התובע: עו"ד אלעד גז
- ב"כ הנתבעת: נעמי בן אברהם, עו"ד לענייני עבודה
עו"ד אבי רסיוק עוסק/ת ב- דיני עבודה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
עוד מאמרים

מה מנכ"לים בעולם עושים כדי להקטין הוצאות תפעול ב־15% בשנה?
טכניקות יישומיות לישראל לפי סקטור: תעשייה, שירותים, טכנולוגיה הקטנת הוצאות תפעול בשיעור דו־ספרתי היא יעד שאפתני, אך מנכ"לים רבים ברחבי העולם מצליחים לעמוד בו באופן

מהלכי התייעלות גלובליים (Cost Optimization) שעבדו לחברות מעל 1,000 עובדים
מקרי בוחן מארה"ב, קנדה, גרמניה וסינגפור התייעלות תפעולית הפכה בשנים האחרונות לאחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר של ארגונים גדולים. בחברות מעל 1,000 עובדים, שבהן נפחי

איפה ישראל עומדת מול מדינות OECD במדדי יעילות תפעולית: השוואות נתונים ו-Action Items למנכ"לים
יעילות תפעולית הפכה לאבן יסוד בניהול ארגונים מודרניים. בעידן של תחרות גלובלית, מחסור בכוח אדם מיומן ושיבושי שרשרת אספקה, המבחן האמיתי למנכ״לים הוא היכולת להפיק

שאלון האבחון הפיננסי למנכ״לים – בדיקת מיצוי זכויות, מס והטבות מנהלים
מנכ״לים ובעלי חברות רגילים לנהל תקציבים גדולים, קבלת החלטות אסטרטגיות ומו״מ בסטנדרטים גבוהים. אבל דווקא בתחום הכי אישי ורגיש – המצב הפיננסי של עצמם –

גישות להפחתת עלויות בעסקי שירות — מה באמת עובד? סקירה מקיפה על בסיס מחקר עולמי
גישות אפקטיביות להפחתת עלויות בעסקי שירות – מחקר עומק למנכ"לים מנכ"לים מבינים היום שחיסכון אמיתי אינו נובע מקיצוץ, אלא מהתאמה אסטרטגית של שיטת העבודה לסוג

ניהול רכש חכם: איך להשיג חיסכון בעלויות ותרומה אסטרטגית בו-זמנית (מבוסס מחקר)
מדריך למנכ"ל: כיצד להשיג חיסכון בעלויות ותרומה אסטרטגית ברכישה – בו-זמנית מחקר אמין המבוסס על נתונים פיננסיים אמיתיים מחברת אנרגיה אירופאית גדולה שאלת
מאמרים קשורים לנושא.


