סקר הערכת המגמות בעסקים הוא סקר חודשי שבו פונים למנהלים במגזר העסקי בענפי התעשייה הבינוי, המסחר הקמעוני, המלונאות והשירותים.
במהלך חודש מרץ נשאלו המנהלים בפרק המתחלף בשאלון הסקר על שני נושאים שונים. הנושא הראשון עסק בשינוי במחירים, והוא כלל שתי שאלות – אחת לגבי השינוי במחירי מוצרים/שירותים בשנה האחרונה (2021) והשנייה לגבי הצפי לשינויים בשנה הקרובה (2022). הנושא השני היה השפעת ההתפשטות של גל האומיקרון על פעילותם הכלכלית של העסקים בתחומים האלה:
- ירידה במספר הזמנות או במספר לקוחות
- היעדרות עובדים בגלל בידוד
- קשיים בהשגת תשומות או חומרי גלם.
אחוז ההשבה לפרק זה עומד על כ-70%. מדגם הסקר מייצג אוכלוסייה של כ-55 אלף עסקים במגזר העסקי המעסיקים כ-5 משרות ומעלה.
שינויים במחירי המוצרים/שירותים
בהתייחסות לשינוי במחירי המוצרים בשנה האחרונה, כ-53% מהעסקים דיווחו שמחירי מוצריהם עלו (כ-47% ציינו שמחירי מוצריהם עלו וכ-6% ציינו שמחירי מוצריהם עלו מאוד). בענף המלונאות כ-70% מהעסקים ציינו שמחירי מוצריהם/שירותיהם עלו, בענפי שירותי מזון ומשקאות (מסעדות ואולמות) – כ-73%. בנוסף על כך, כ-65% מהעסקים בענפי התעשייה דיווחו שחלה עליית מחירים בשנה האחרונה.
כ-60% מהעסקים צופים שמחירי מוצריהם/שירותיהם יישארו ללא שינוי בשנה הקרובה (2022) וכ-31% צופים המשך עלייה במחירים. יש לציין שבחודש ינואר כ-58% מהעסקים צפו שמחירי מוצריהם יעלו בשנה הקרובה (ייתכן שחלק מהעסקים העלו המחירים בחודשים אלו, ולכן כעת הם צופים יציבות במחיר).
פגיעה בפעילות הכלכלית בעקבות התפשטות גל האומיקרון
בבחינת האומדנים עבור השאלה על פגיעה בעסק בעקבות ירידה במספר הזמנות או במספר הלקוחות בגלל גל האומיקרון, ניכרת שונות בין הענפים השונים. בענפי התעשייה כ-81% מהעסקים ציינו שגל האומיקרון פגע במידה מועטה או מועטה מאוד, לעומת כ-44% בענפי המסחר הקמעוני. בנוסף על כך, כ-50% מהעסקים בענפי המסחר ציינו שגל התחלואה פגע במידה רבה או במידה רבה מאוד בהזמנות ובפעילות הלקוחות.
כ-33% מהעסקים בכלל אוכלוסיית הסקר ציינו שבידודי עובדים פגעו במידה רבה או במידה רבה מאוד בפעילות חברתם. ניכר שפגיעה זו התרחשה במרבית ענפי הכלכלה באוכלוסיית הסקר.
בענף שירותי מזון ומשקאות כ-88% מהעסקים ציינו שבידודי עובדים פגעו במידה רבה ובמידה רבה מאוד בפעילות חברתם, לעומת כ-3% בענפי שירותי מידע ותקשורת (שירותי הייטק). אפשר להניח שהמסוגלות לעבודה מרחוק בפעילות כלכלית זו מיתנה את הפגיעה בעקבות הבידודים.
כ-22% מהעסקים באוכלוסיית הסקר ציינו שקשיים בהשגת חומרי גלם הנובעים מגל האומיקרון פגעו במידה רבה/מידה רבה מאוד בפעילות הכלכלית של חברתם. בענפי התעשייה כ-35% מהעסקים ציינו זאת.
לתוצאות הסקר המלאות
עוד מאמרים בנושא...

מה מנכ"לים בעולם עושים כדי להקטין הוצאות תפעול ב־15% בשנה?
טכניקות יישומיות לישראל לפי סקטור: תעשייה, שירותים, טכנולוגיה הקטנת הוצאות תפעול בשיעור דו־ספרתי היא יעד שאפתני, אך מנכ"לים רבים ברחבי העולם מצליחים לעמוד בו באופן עקבי. ההצלחה אינה נובעת מקיצוצים רוחביים, אלא ממהלכים שמבוססים על ניתוח נתונים, איחוד תהליכים, הפחתת מורכבות ואימוץ אוטומציה במקומות הנכונים.

מהלכי התייעלות גלובליים (Cost Optimization) שעבדו לחברות מעל 1,000 עובדים
מקרי בוחן מארה"ב, קנדה, גרמניה וסינגפור התייעלות תפעולית הפכה בשנים האחרונות לאחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר של ארגונים גדולים. בחברות מעל 1,000 עובדים, שבהן נפחי העבודה גבוהים, הוצאות תפעוליות מורכבות ומבני הניהול רחבים, כל מהלך התייעלות יכול להשפיע באופן דרמטי על הרווחיות, על היציבות ועל

איפה ישראל עומדת מול מדינות OECD במדדי יעילות תפעולית: השוואות נתונים ו-Action Items למנכ"לים
יעילות תפעולית הפכה לאבן יסוד בניהול ארגונים מודרניים. בעידן של תחרות גלובלית, מחסור בכוח אדם מיומן ושיבושי שרשרת אספקה, המבחן האמיתי למנכ״לים הוא היכולת להפיק יותר ממשאבים קיימים. ישראל מציגה נתוני חדשנות מרשימים, אך בהשוואה למדינות OECD נחשפים פערים משמעותיים במדדי תפעול, פריון ואוטומציה. המאמר
מאמרים קשורים לנושא.