תקופות המשברים הפיננסיים, הבטחוניים והבריאותיים, יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל. כיצד צריך להתנהל בעל עסק בעת משבר?
תמונת מצב
תקופות המשברים הפיננסיים יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל , ירידה דרסטית בקניות ובבילויים ( למעט בימים אלו מוצרי מזון ומוצרי הגינה) , יציאה לנופשים בחו"ל נעצרת לחלוטין וגם בארץ ממעטים לבלות במקומות הומי אדם .העסק הקטן והבינוני בתקופות המשבר ואי הוודאות
- אין לו מידע על אופק ואורך המשבר .
- תשלום שכר לעובדים.
- מחסור בכ"א .
- הוצאות קבועות – שכירות, ארנונה, הנה"ח ועוד – אינן קטנות.
- שכר עבודה – העובדים ממשיכים לקבל שכר קבוע ללא התייחסות למצב המכירות , במירב המקרים.
- המלאי שוכב במדפים (שווה כסף) בציפייה שיגיע המושיע וישתמש בו.
- ספקים ממתינים לתשלום – אף הם מעסיקים ושילמו עבור חומרי הגלם , מאידך ישנם ספקים שהפסיקו פעילות .
- הבנקים – מאותתים לנו באמצעות שיחות הטלפון היומיות שרמת האשראי מגיעה לקו האדום.
- ניתן להוסיף עוד עשרות דוגמאות לאותות שאנו כבעלי עסק נתקלים בהם בעתות שיגרה אך במיוחד בתקופה זו של אי ודאות .
התנהלות פיננסית נכונה ולהתייעלות ארגונית בעסק
מה עלינו לבצע ואיך עלינו לנהוג בתקופות שאינן נשלטות על ידינו וכל הסביבה שלנו נמצאת במצב דומה, להלן מספר צעדים העשויים לסייע לכל בעל עסק באשר הוא , אין חשיבות למיקומם בדירוג הנרשם:
- צעד ראשון – מיפוי העסק – התחייבויות לספקים, צ'קים דחויים שניתנו, תמונת מצב בבנק, התחייבויות לרשויות, דמי שכירות ועוד.
- צעד שני – מיפוי חייבים, הכנסות לקבל וצ'קים דחויים שנתקבלו מלקוחות.
- צעד שלישי – הכן דו"ח תזרים מזומנים לעסק בהתאם לתנועות החשבונאיות (רמה יומית, שבועית, חודשית ועוד).
- צעד רביעי – בדיקת מלאי- האם קיימים מוצרים ששוכבים על המדפים או במחסנים תקופה ארוכה? (זכור- המלאי הינו במעמד משכיר שטח בעסק שלך אך הוא משתמש גם בהון של העסק). זכור! זה הזמן לריענון המחסנים.
- צעד חמישי – בחן את הפעילות השיווקית, בחן האם קיים קיטון במכירות ללקוחות קבועים (אפשר וצריך לשמור על קשר חם איתם), בדוק שוב את מעמדך מול המתחרים).
- צעד שישי – שתף פעולה עם בעלי עסקים בסביבה הקרובה הן בהתייעצויות משותפות והן בשיווק משותף .
יצירתיות
זה הזמן ליצירתיות , יוזמה ונקיטת צעדים יומרניים לקידום העסק – לדוגמא , לקוחות רבים נשארים בבית , אולי ניתן להפעיל שרות משלוחים וכמובן פתיחת אפשרויות לרכישה טלפונית או אינטרנטית.
זו גם תקופה להזדמנויות עסקיות חדשות , ביקושים למוצרי הגנה והיגיינה גוברים מיום ליום , שירותי משלוחים , למידה מרחוק ועוד כהנה וכהנה אפשרויות – למד לזהות אותם ונצל את האפשרות להשתמש בהם לשרידות והצלחת העסק שלך .
טיפים נוספים
- להתייעץ ביועצים המתמחים בליווי עסקים.
- הקפדת יתר על ניהול תזרים כספי של העסק.
- בדוק עצמך מידי שבוע ובצע שינויים בהתאם להתפתחויות וההתרחשויות כך שתמיד תהיה ערוך להתנהלות שונה ושמרנית יותר בתקופה זו.
מאמר מאת: ציון ביטון, מנהל פיתוח אזורי ארצי.
- עוד באותו נושא...
מאמרים קשורים לנושא.