נגב 2, איירפורט סיטי

צרו קשר

03-539-5900

פקס

03-539-5901

דף הבית » ייעוץ לעסקים » הקמת עסק – נקודות למחשבה

מאמרים באותו נושא

מאמרים חדשים

קטגוריות
ארכיונים
דצמבר 2025
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
פתרונות אפקטיביים

​​​מאמר מאת: משה הדס, רו"ח ויועץ עיסקי ופיננסי במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.
 
השאלה הראשונה הנשאלת לפני שבכלל מתחילים היא – איזה עסק להקים ובאיזה תחום? 
 
התשובה נובעת מתוכנו והיא טבעית: ללכת עם מה שאוהבים. עסק שהמחשבה עליו מקפיצה אותנו השכם בבוקר מהמיטה, עסק אשר מעבר לפרנסה מהווה גם אתגר אך גם סיפוק עבורנו. תחום בו יש לנו יתרון יחסי, משהו שבו נוכל להצטיין לעומת האחרים. 
 

בדרך להקמת העסק 

בניית תוכנית עיסקית היא השלב הראשוני. יש להכין תכנית עסקית בכוחות עצמנו או עם עזרה חיצונית. עצם כתיבתה יעשה לנו סדר בכל התהליך. המילה הכתובה חיונית כאן. נשתמש במודל Canvas  שהוא מודל מתומצת ואפקטיבי לכתיבת תוכנית עסקית, כאשר בתוך התהליך נשאל את עצמנו – מה הכי חשוב? ובכן התשובה פשוטה – אין הכי חשוב, הכל חשוב. עסק הוא תזמורת גדולה המנגנת בהרמוניה ואשר כל כלי בה תורם לשלמות. יחד עם זאת יש להתמקד בתחילת הרצת העסק ורק לאחר מכן לעבור ללב העניין שזה שיווק, שיווק, שיווק. 
 

לא נתעכב 

בחרנו מיקום/משרד, ריהטנו אותו, בחרנו לעצמנו רואה חשבון / יועץ מס / מנהל חשבונות, בחרנו תוכנה. עכשיו צריך להפסיק להשקיע זמן בצבע הריהוט והתאמת המדפסת למיקום הדלת, גודל הגופן של כרטיס הביקור, לוגו וכו' אם כי מדובר בדברים חשובים אך משם לא תגיע פרנסה. מה מוכרים אנחנו כבר יודעים (כי כללנו זאת ברעיון הראשוני ובתכנית העסקית), אך כעת צריך לדבר על – איך. 
 

חזון זה לא מילה גסה

בעניין החזון זה אולי ישמע קצת מוזר אבל הנהנים מהעסק מן הראוי שיכללו בסיכומו של דבר את כל הסובבים: משפחה, עובדים, ספקים, איכות סביבה, קהילה, שלטונות מס. כדי לשרוד בעסק לאורך זמן, ובטוב, כאשר לכולם טוב, ולא רק לבעלי העסק. כשעובדים על חזון צריך לנסות ולחשוב כיצד העסק יראה גם בעתיד הקרוב והרחוק.
 

המטרות של העסק

לאן אני רוצה להגיע עם העסק? מה התוצאות שבהשיגי אותן אהיה מרוצה? מטרות מן הראוי שתהינה מוצגות בכתב, קצר, ומכומתות, אין בושה בכך שהמטרות תוצגנה מול השולחן בו אנו יושבים, למשל: "המטרה להגיע השנה למחזור בן מיליון דולר, ולהעמיד את כמות הלקוחות על 100"  קצר,שקוף, ברור, מכומת, ובכתב, בשום אופן לא בעל פה.
המטרה צריכה לגדול מידי שנה​, לגדול במידה סבירה ראלית אבל גידול שמצריך מאמץ, ולא גידול שהיה מגיע בין כה וכה כדי לא לדרוך במקום.
 

תוכנית עבודה

החלטנו לאן רוצים ללכת, כעת נכתוב תוכנית עבודה איך לבצע זאת. תוכנית עבודה תכלול את כל המהלכים שנבצע, את התזמון שלהם ואת התקציב. אותה תוכנית עבודה בשעה שהיא נעשית לטווחים ארוכים יותר משנה-שנתיים, נכון יהיה לקרוא לה תוכנית אסטרטגית. חשוב שנדבוק באותה תוכנית עבודה ולא נשנה אותה חדשות לבקרים או כאשר לא מתאים או נוח. כמובן, עם כל זאת, תהיה בה הגמישות המתאימה.
 

התרגשות 

חשוב מאוד לחלום את העסק. כלומר  לחלום תחילה, ואחר כך  להגשים את החלום.
שימו לב למילות ההשראה הבאות: חלום, אהבה ,סיפור, משחק. האם המילים הללו רלוונטיות להתנהלות עסקית, או שמא הם חלק מסדר יום של ילדים? לתפיסתי באם ארבעת היסודות הללו לא מתקיימים בעסק, אין לעסק עתיד. 
 
כולם מדברים על רווח, ייצוא , תזרים, אסטרטגיה, אבל מה עם לב העניין? חשוב מאוד לאהוב את מה שאני עושה, לחלום עליו בלילה כמו גם בהקיץ. העסק צריך לגרום לנו הנאה ממש כפי שמשחק טוב גורם לנו. לא נשכח מה הסיפור שאנחנו מספרים בעסק, סיפור מהסגנון שגורם לילדינו ונכדינו לתלות בנו עינים פעורות לרווחה, נוצצות, ובולעות כל מילה. לא פעם ולא פעמיים שמעתי מנהלים בכירים אומרים שהם מחליטים על עשיית עסק או שכירת מועמד לעבודה על פי הברק בעינים. 
 

​הומור בעסקים

יהיו שיגידו שבעסקים אסור שיהיה הומור, עסק זה דבר רציני. יהיו שיגידו שהומור בעסקים אפשרי. אני גורס שהומור בעסקים חיוני. ראשית, אם לא כיף ולא מצחיק רק מרויחים כסף (שזה מאוד חשוב). לתפיסתי העסק פחות טוב ממה שהוא יכול להיות. ההומור והצחוק לא על חשבון הלקוחות, לא מעליב, לא פוגע, ללא פוליטיקה, ללא דת, ללא בדיחות גסות או גזעניות. אל תדאגו, נשארו מספיק נושאים להתלוצץ עליהם. אופטימיות מלווה בהומור ושמחה רק תגדיל את ביצועי העסק. 
 

לחשוב הכנסות

המחשבה שלנו צריכה להיות נתונה בעיקר להגדלת ההכנסות, זה המקום שימשוך את העסק למעלה, העיסוק בהוצאות חשוב ככל שיהיה יהיה במקום שני. בשם הגדלת ההכנסות ננקוט בכל האמצעים החוקיים והמוסריים העומדים לרשותנו: הרחבת מעגלים חברתיים, שכנים, חברים, פייסבוק, אינסטגרם, מרמלדה, אטסי, לינקדין, טוויטר. נזכור שלא להסתתר מאחורי המקלדת, כלומר להישאר רק בעולם הווירטואלי. נייצר פגישות, כנסים, וכל דבר שיכול לעזור לנו. אלו שבתחילת דרכם נרשמו  כעוסק פטור, מן הראוי שיזנחו את אותם גלגלי עזר מגבילים מהר ככל האפשר. יש להירשם כעוסק מורשה ולעלות על מסלול ההמראה. הסכום בו מוגבל עוסק זעיר מהווה מגבלה בתת מודע, מעכב צמיחה.
יותר מידי בעלי עסקים בתחילת דרכם מתענינים בצבע הרכב, כמה כוחות סוס, כמה מהוצאות הרכב מוכרות למס, כמה אנרגיה משקיעים בזה. אני חושב שהמחשבה כולה או מרביתה צריכה להיות מופנית לאיך מגדילים את ההכנסות ואיך לטייב אותן, כלומר, להפוך אותן לרווחיות יותר, ולכאלו שמקבלים את התקבול בגינן מהר ככל האפשר.
כל זאת נעשה תוך כדי חיפוש מתמיד ושיפור היתרון היחסי בתחום העיסוק ונבחן כיצד הוא יכול לשרת אותנו לעינין הגדלת ההכנסות. 
 

לתת שרות יוצא מן הכלל

שירות יוצא מן הכלל כשמו כן הוא, אנחנו נתקלים בו במספר מקומות לא רב לצערי, אך זהו ערך מוסף חיוני וחשוב מאד בעולם העסקי ולעיתים הוא חזות הכל. שירות לא מוכרח להיות משהו גשמי, יכול שזאת תהיה שיחה נוספת, המלצה או כל דבר שלא הובטח מלכתחילה אך בעיקר תשומת הלב והגישה. 
 

עסק – לא על חשבון המשפחה

רגע לפני סיום המאמר, תובנה חשובה מאוד שמגיעה ממרחק של שנים. אגיד זאת בעדינות עד כמה שניתן – עסק יוצא מן הכלל אשר יגרום בסיכומו של דבר לאובדן הקשר עם הקרובים לנו ביותר – כדאי לחשוב שנית אם עסק כזה מתאים לנו. יש לדעת לשלב בין עסק לחיי משפחה. החיים חשובים מכדי להקדיש את כולם לעסק, טוב ככל שיהיה, שיניב רווחים גבוהים ככל שיהיו. הגישה ההוליסטית נכונה גם כאן. שילוב בהרמוניה של עסק, משפחה וכל הסובבים  אותנו. ​


מאמר מאת​: משה הדס רו"ח, יועץ עיסקי ופיננסי​ במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.​

עוד באותו נושא…

פתרונות אפקטיביים
ייעוץ ארגוני

שינוי אסטרטגי בארגון – חלוקת תפקידים ומבנה לחיסכון

שינוי אסטרטגי בארגון: חלוקת תפקידים, מבנה ארגוני ותכנון חכם לחיסכון בעלויות שינוי אסטרטגי במבנה הארגוני מאפשר להשיג חיסכון משמעותי בלי לפגוע באיכות העבודה. תכנון נכון של תפקידים, מבנה גמיש ותהליכי עבודה ברורים יוצר ארגון יעיל, רזה ומדויק יותר. איך חלוקת תפקידים נכונה חוסכת עלויות? הגדרת

קרא עוד »
פתרונות אפקטיביים
ייעוץ ארגוני

איך למדוד חיסכון — KPI פיננסיים ותפעוליים שכל מנהל חייב לעקוב אחריהם

בעולם שבו עלויות תפעול מטפסות, שווקים מתכווצים וחוסר הוודאות הפיננסית נמצא בשיאו, חיסכון הוא כבר לא פרויקט זמני אלא תשתית אסטרטגית להישרדות וצמיחה. ארגונים שאינם מודדים את עצמם באופן קבוע, מסתמכים על תחושות בטן במקום על נתונים, ומקבלים החלטות על בסיס אינטואיציה במקום מדדים אמפיריים.

קרא עוד »
פתרונות אפקטיביים
חיסכון בעלויות

מה מנכ"לים בעולם עושים כדי להקטין הוצאות תפעול ב־15% בשנה?

טכניקות יישומיות לישראל לפי סקטור: תעשייה, שירותים, טכנולוגיה הקטנת הוצאות תפעול בשיעור דו־ספרתי היא יעד שאפתני, אך מנכ"לים רבים ברחבי העולם מצליחים לעמוד בו באופן עקבי. ההצלחה אינה נובעת מקיצוצים רוחביים, אלא ממהלכים שמבוססים על ניתוח נתונים, איחוד תהליכים, הפחתת מורכבות ואימוץ אוטומציה במקומות הנכונים.

קרא עוד »
פתרונות אפקטיביים
מחקרים וסקירות

מהלכי התייעלות גלובליים (Cost Optimization) שעבדו לחברות מעל 1,000 עובדים

מקרי בוחן מארה"ב, קנדה, גרמניה וסינגפור התייעלות תפעולית הפכה בשנים האחרונות לאחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר של ארגונים גדולים. בחברות מעל 1,000 עובדים, שבהן נפחי העבודה גבוהים, הוצאות תפעוליות מורכבות ומבני הניהול רחבים, כל מהלך התייעלות יכול להשפיע באופן דרמטי על הרווחיות, על היציבות ועל

קרא עוד »
פתרונות אפקטיביים
מחקרים וסקירות

איפה ישראל עומדת מול מדינות OECD במדדי יעילות תפעולית: השוואות נתונים ו-Action Items למנכ"לים

יעילות תפעולית הפכה לאבן יסוד בניהול ארגונים מודרניים. בעידן של תחרות גלובלית, מחסור בכוח אדם מיומן ושיבושי שרשרת אספקה, המבחן האמיתי למנכ״לים הוא היכולת להפיק יותר ממשאבים קיימים. ישראל מציגה נתוני חדשנות מרשימים, אך בהשוואה למדינות OECD נחשפים פערים משמעותיים במדדי תפעול, פריון ואוטומציה. המאמר

קרא עוד »
פתרונות אפקטיביים
חיסכון בעלויות

שאלון האבחון הפיננסי למנכ״לים – בדיקת מיצוי זכויות, מס והטבות מנהלים

מנכ״לים ובעלי חברות רגילים לנהל תקציבים גדולים, קבלת החלטות אסטרטגיות ומו״מ בסטנדרטים גבוהים. אבל דווקא בתחום הכי אישי ורגיש – המצב הפיננסי של עצמם – רבים מקבלים החלטות “על אוטומט”, או מתעלמים מבדיקות פשוטות שחוסכות סכומים משמעותיים בכל שנה. השילוב בין עומס ניהולי, חוסר מודעות

קרא עוד »
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Print
Email

תוכן עניינים

פתרונות אפקטיביים
חותם האמינות של דן אנד ברדסטריט
פתרונות אפקטיביים

חותם האמינות של דן אנד ברדסטריט (להלן:"די.בי") הינו "תו איכות" אשר מטרתו להקל על תהליך קבלת ההחלטות של הצרכן לקראת ביצוע התקשרות עסקית עם בית העסק. הענקת החותם מתבססת על הערכתנו המקצועית, על סמך המידע הקיים בידי די.בי, באשר לרמת הסיכון הפיננסי שבהתקשרות עסקית עם בית עסק.