בית המשפט המחוזי בחיפה ביטל שומות מס וקנסות שהוציא מע"מ עכו לשתי חברות להסרת שיער בגין דיווח שגוי לכאורה. המע"מ חויב בהוצאות של 50 אלף שקל.
החברות עוסקות במתן טיפולים קוסמטיים בהם טיפולי הסרת שיער.
לפני כשלוש שנים דחה מע"מ עכו את הדוחות התקופתיים שהגישו החברות, קנס כל אחת מהן במאות אלפי שקלים על איחור בהגשתם (חברה אחת נקנסה בכ-230 אלף שקל והשנייה בכ-360 אלף שקל) והוציא להן שומות מס גבוהות ביותר (כ-1.9 מיליון שקל).
השגות שהוגשו למנהל המע"מ נדחו ובפברואר 2015 הגישו החברות ערעור בו טענו כי המע"מ שגה באופן חישוב המס.
לפי החברות, כשלקוח רוכש סדרת טיפולים להסרת שיער הוא משלם פיקדון בשווי כלל הטיפולים בסדרה. בסיום כל טיפול מופחת מהפיקדון התשלום על הטיפול הספציפי ועל סכום זה מוציאה החברה ללקוח חשבונית מס. לאורך התקופה הלקוח רשאי להחליט שלא להשלים את סדרת הטיפולים, ובמקרים שמגיע לו החזר הוא מקבל אותו.
הטענה העיקרית של החברות הייתה שהתנהלות זו נחשבת לפי חוק המע"מ "שירות מתמשך הניתן להפרדה לחלקים" ולכן יש לחשב את המס על כל שלב בעסקה בנפרד. אלא שמע"מ החליט לחשבו לפי מועד הפקדת הפיקדון ובהתאם לשווי הכולל של העסקה.
מנגד המע"מ גרס כי החברות מעניקות "שירות מתמשך שלא ניתן להפרדה לחלקים" המחויב במע"מ על כלל העסקה, שכן הטיפול להסרת שיער נמשך עד לקבלת התוצאה הרצויה. עוד נטען כי המערערות מקבלות את התשלום לעסקה מראש ומסוות אותו כ"פיקדון" ולראיה – הן עצמן רשמו אותו בספריהן כ"תשלום".
המע"מ לא טרח לבדוק
פסק הדין שניתן לפני כשלושה חודשים והותר לפרסום באחרונה תמך בעמדת החברות. השופט רון סוקול ניתח את חוק המע"מ ותקנותיו ומצא כי לפי תיקון משנת 2010, בכל מקרה שניתן שירות מתמשך ואפשר להפריד בין חלקיו – מועד חיוב המע"מ יהיה לפי מועד מתן השירות לכל חלק. לעומת זאת, שירות שאינו ניתן להפרדה לחלקים יחויב לפי מועד התשלום הכולל.
הראיות היחידות שעמדו בפני השופט על אופיו של הטיפול אצל המערערות היו עדותו של בעליהן, טופס ההסכמה לטיפול וכרטיסי לקוח. מנגד, המע"מ הביא נציג שלא שוחח עם לקוחות או בדק את הנעשה בחברה.
על סמך הראיות מטעם החברה השופט למד כי הלקוחות אכן מחויבים במחיר יחסי "פר-טיפול" ומקבלים החזרים אם לא השלימו את הסדרה.
המסקנה המתבקשת בנסיבות אלו היא ששירות המערערות ניתן להפרדה, שכן כל טיפול יכול לעמוד בפני עצמו כיחידה נפרדת. "משמעות הדבר היא כי מועד החיוב במס הוא עם ביצועו של כל טיפול מהסדרה בנפרד, ובהתאם גם מועד הצאת החשבונית, מועד הדיווח ושיעור המס עבורו" כתב.
השופט אף קיבל את טענת החברות לגבי טיבו של הפיקדון והבהיר כי אף שרישום בספרים יכול להוות ראיה לטיבו הוא אינו ראיה מכרעת, ויש לבחון את התשלום לפי מהותו ונסיבותיו.
משכך נקבע כי דיווחי החברות וגישתן לתשלום המס היו מדויקים ונכונים. עם זאת השופט הדגיש כי פסק הדין לא יחול בהכרח על חברות דומות, וכל מקרה יוכרע בהתאם לנסיבותיו.
לסיום השופט ביטל את השומות ואת הקנסות שהטיל מע"מ וחייב אותו בהוצאות משפט של 50 אלף שקל.
- ב"כ המבקשות: עו"ד עמית גליק
- ב"כ המשיב: עו"ד י. גלייטמן מפרקליטות מחוז חיפה (אזרחי)
עו"ד ירון זאבי עוסק/ת ב- מיסים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

ביקורת שכר ומשאבי אנוש – איך לגלות פערים ולתקן אותם
בעידן שבו עובדים מודעים יותר לזכויותיהם, והרגולציה הולכת ומחמירה, ניהול ביקורת שכר הפך להיות חלק בלתי נפרד מתפקידי משאבי אנוש. שילוב נכון בין חשבות שכר ל־HR מאפשר לזהות טעויות מוקדם, לספק שקיפות פנימית ולחזק את אמון העובדים. במאמר זה נציג כיצד לבצע ביקורת אפקטיבית, אילו

הכשרת מנהלים ביניים – איך להפוך אותם למנוע ההצלחה המרכזי של הארגון
בכל ארגון צומח, מנהלים ביניים הם שכבת ההנעה המרכזית: הם מתרגמים אסטרטגיה לביצוע, מציפים בעיות מהשטח, ומתאמים בין יחידות עסקיות, תפעול ושירות. כדי להפוך אותם ל־“כפלי כוח” אמיתיים, הכשרה אפקטיבית חייבת לשלב בין מיומנויות רכות (Soft Skills) שמייצרות אמון, שייכות ומוטיבציה – לבין בקרה תפעולית

ניהול משאבי אנוש בעידן הבינה המלאכותית – איך מגייסים, שומרים ומפתחים טאלנטים בעולם משתנה?
בעולם עבודה תנודתי ומרובה שינויים, ניהול משאבי אנוש הפך מניהול אדמיניסטרטיבי לליבת האסטרטגיה העסקית. ארגונים מובילים עושים שימוש ב־בינה מלאכותית כדי לשפר גיוס עובדים, להעלות שימור טאלנטים, ולהאיץ פיתוח קריירה מותאם־אישית. המפתח הוא חיבור נכון בין נתונים, תהליכים ותרבות: לאמץ טכנולוגיה שמעצימה אנשים, ולא מחליפה

שיווק מבוסס בינה מלאכותית: התאמת מסרים אישיים ללקוח בזמן אמת
שיווק הוא עולם דינמי שבו התחרות הולכת וגדלה והלקוחות הופכים מתוחכמים יותר. כיום, צרכנים מצפים שהמותגים יכירו אותם לעומק, יבינו את הצרכים שלהם ויגישו להם מסרים מותאמים אישית בדיוק ברגע הנכון. כאן נכנסת לתמונה בינה מלאכותית (AI) – טכנולוגיה שמסוגלת לנתח כמויות אדירות של נתונים

שימור לקוחות פנים־ארגוניים: הדרך לביצועים ארגוניים מושלמים
למה “לקוחות פנים־ארגוניים” הם מנוע הצמיחה הבא לקוחות פנים־ארגוניים הם העובדים, המנהלים והשותפים הפנימיים. כשמטפלים בהם כמו בלקוחות חיצוניים—עם סטנדרטים, הבטחות שירות ומדידה—הם מייצרים ערך עקבי. חיבור ישיר לביצועים: ממוטיבציה ל־ROI הקשר בין חוויית עובד לשביעות רצון לקוחות ולרווחיות הוא ישיר. ארגונים עם מחוברות עובדים

ביג דאטה ודשבורד חכם לניהול השכר
פתיחת נתוני השכר ב־Real Time משנה את המשחק: מזהים חריגות מוקדם, מתקנים טעויות לפני שהופכים לכותרת, ומקבלים החלטות על בסיס אותות — לא תחושות בטן. הנה תכנית בנייה זריזה לדשבורד חכם שמחבר נתונים, ויזואליזציות והתראות שעובדות בשבילכם. מטרות הדשבורד לרכז תמונת מצב עדכנית של תלושי
מאמרים קשורים לנושא.


