האם מותר למעסיק לדרוש ממכם לעבוד תקופה מסוימת כדי להחזיר את ההשקעה שלו בהכשרתכם? מה חייבים העובדים למעסיק שלימד אותם את רזי המקצוע? מדריך
עשרות אלפי עובדים עוברים מדי שנה הכשרות מקצועיות במימון המעסיק ומתחייבים להתמיד בעבודתם למשך תקופה מסוימת. מבחינת שני הצדדים מדובר על עסקה משתלמת: העובד רוכש ידע במימון המעסיק ואילו זה מצפה כי תוחזר לו ההשקעה באמצעות התמדה בעבודה.
אולם, במקרים רבים מערכת היחסים בין הצדדים מסתיימת מוקדם מהצפוי ואז עולה השאלה: באילו מקרים רשאי המעסיק לקזז משכרו של עובד את עלויות ההכשרה? ומה גובה הסכום שיופחת מתלוש השכר האחרון? בכלל, האם מותר לדרוש בטוחה כספית מהעובד כתנאי להתמדה?
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2019/01/בקרת-שכר-1-1024x683.jpg)
האם החוק מתיר למעסיק לנקוב בתקופת העסקה מינמלית בגין מימון הכשרה מקצועית לעובד?
כן. מעסיק שנושא בעלויות הכשרה מקצועית רשאי להכניס לחוזה העבודה סעיף שקובע כי על העובד להתחייב לתקופת העסקה מינמלית וכי היה וזה לא עמד בהתחייבותו, ניתן יהיה לקזז ממשכורתו סכום מוסכם מראש.
כלומר, אין פרק זמן מירבי שניתן לחייב עובד להתמיד בעבודתו כנגד מימון הכשרתו?
החוק אומנם לא קובע מה הוא פרק זמן סביר, אולם לבית הדין יש סמכות לבטל את החוזה אם יתברר כי ההגבלה על חופש העיסוק של העובד חורגת ממתחם הסבירות. במסגרת בדיקתו, ייקח בית הדין בחשבון את אופי ואיכות ההכשרה, הסכום הכספי שהשקיע המעסיק ומשך הזמן שנדרש לכך. בית הדין יבחן האם ההכשרה הקנתה לעובד מיומנויות מיוחדות בהן הוא יכול לעשות שימוש בעתיד. בנוסף, צריך להתקיים יחס סביר בין הסכום שדורש המעסיק מהעובד בגין הפרת התחייבותו לעבודה לתקופה מסוימת לבין עלויות ההכשרה בהן נשא המעסיק.
כיצד יבוצע הקיזוז משכרו של העובד במקרה של הפרת החוזה?
סעיף 25 (ב) לחוק הגנת השכר קובע כי: "…חדל עובד לעבוד אצל המעביד, רשאי המעביד לנכות משכרו האחרון של העובד כל יתרה של חוב שהעובד חייב לו, לרבות מקדמות". שכר הלימוד הופך למעשה לחוב של העובד, והמעסיק רשאי לנכות את הסכום מתלוש השכר האחרון. חישוב סכום הקיזוז יעשה באופן יחסי: ככל שהעובד עבד יותר זמן – יש לדרוש מהעובד להשיב סכום קטן יותר בגין ההכשרה שקיבל.
ומה הדין במקרה של פיטורים?
במקרה כזה, לרוב לא יהיה המעביד רשאי לקזז את הסכום בגין הלימודים, שכן עזיבת מקום העבודה לא היתה ביוזמתו. שונה המקרה אם הפיטורים נובעים מעבירת משמעת חמורה כגון מעילה בכספים וכו', כי אז יתכן בהחלט שבית הדין יראה בכך כעילה לדרישת השבת הסכום שהושקע בעובד.
האם ניתן לגבות תשלום מעובדי קבלן?
קיים איסור לגבות תשלום מעובדי קבלן בגין הכשרתם המקצועית, אלא אם מדובר על העסקה במגזר הציבורי. במקרה זה ניתן לעשות זאת, אך בכפוף למספר תנאים שנקבעו בתקנות. לצד זאת, כאשר מדובר על מגזר פרטי, רשאית חברת כוח האדם לדרוש מהעובד לעבוד במשך תקופה סבירה.
גם במקרה של התפטרות בשל הרעת תנאים מוחשית רשאי המעסיק לחייב את העובד בהחזר עלות ההכשרה?
על פניו, לא ניתן במקרה כזה לדרוש מהעובד כי ישא בעלות ההכשרה, אולם אין כלל אצבע מנחה לעניין והדבר יוכרע ע"י בית הדין לעבודה שיבחן את הנסיבות המסוימות של המקרה ויקבל את החלטה לגופו של עניין.
האם המעסיק רשאי לדרוש מהעובד הפקדת בטוחה כספית על מנת להבטיח כי זה יתמיד בעבודתו?
ביום 27.2.2012 פורסם חוק איסור קבלת ביטחונות מעובד, התשע"ב – 2012, שקובע כי חל איסור על מעסיק לקבל מעובד או ממועמד לעבודה בטוחות או לממשן. ומה היא בטוחה? החוק קבע כי מדובר על "מיטלטלין, לרבות כסף או שטר, הנמסרים מעובד למעביד לשם הבטחת הישארותו בעבודה או כתנאי לקבלתו לעבודה וכן נכס משועבד למטרות כאמור".
מה יהיה דינו של מעסיק שדרש מעובד להפקיד כסף כבטוחה?
המחוקק מתייחס לעבירה זו בכובד ראש ובחומרה רבה. בחוק נקבע כי מעסיק שקיבל בטוחות מעובדו או שמימש אותן בניגוד לאמור לעיל – יכול להישלח למאסר לפרק זמן של שישה חודשים או כפל הקנס הקבוע בחוק.
ואם העובד מסכים להפקדת הכסף כבטוחה, האם עדיין מדובר על עבירה?
כן. הזכות של העובד על פי החוק הזה, אינה נתנת לויתור והדבר אסור באופן מוחלט. חשוב לציין כי נושא משרה בארגון שיעבור עבירה זו, מסתכן בהטלת קנסות. החוק מטיל אחריות על נושא המשרה למנוע ביצוע עבירה זו בארגון. החוק חל הן על מעסיקים בפועל, אולם גם על קבלני כוח אדם כמו גם על מזמיני שירות.
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2024/07/קבלת-החלטות.png)
"תסמונת המלט" פענוח חוסר החלטיות בחברה המודרנית
בעולם שבו אפשרויות בחירה שופעות ואפשרויות נמתחות בפנינו אינסוף, האדם המודרני מתמודד עם סבל מוזר שנראה כרודף את ההחלטות שלנו – תסמונת המלט. ממש כמו הדמות האיקונית של שייקספיר שמצאה את עצמה משותקת מחוסר החלטיות, אנשים רבים בחברה העכשווית מוצאים את עצמם עומדים בצומת של
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2024/07/איפכא-מסתברא.png)
אנטגוניזם מקצועי חיובי בקבלת החלטות: התגברות על הטיות קוגניטיביות
ברשת הסבוכה של קבלת החלטות, המוח שלנו מתמודד עם מספר עצום של הטיות קוגניטיביות, ולעתים קרובות מוביל אותנו שולל מבחירות רציונליות. עם זאת, בתוך המבוך הזה שוכן מושג מסקרן כמו שהוא מבטיח: אנטגוניזם מקצועי חיובי. תארו לעצמכם תרחיש שבו חילוקי דעות ונקודות מבט מגוונות לא
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2024/07/QMS.png)
בקרת איכות בארגונים – יישום QMS
הבנת המהות של מערכת ניהול איכות (QMS) מערכת ניהול איכות (QMS) היא קבוצה של מדיניות, תהליכים ונהלים המיושמים על ידי ארגון כדי להבטיח שהמוצרים או השירותים שלו עומדים בעקביות בציפיות הלקוח או עולות עליהן. הוא נועד לספק מסגרת להשגת יעדי איכות, שיפור היעילות והפחתת סיכונים.
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2024/07/USP.png)
הבנת המהות של USP – מה מייחד אותך?
על מנת לשלוט בהצעת המכירה הייחודית שלך (USP), חיוני להבין תחילה את המהות שלה ומה מבדיל אותך מהמתחרים שלך. ה-USP שלך הוא מסר הליבה שמגדיר את המותג שלך ומעביר את הערך הייחודי שאתה מציע לקהל היעד שלך. זו הסיבה שלקוחות צריכים לבחור בך על פני
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2024/07/סטוריטלינג.png)
מה זה סטוריטלינג?
בעולם מוצף במידע ובטווחי תשומת לב חולפים, הכוח של סיפור סיפורים הופיע ככלי רב עוצמה לעסקים לרתק את הקהל שלהם. יצירת נרטיב משכנע אינו קשור רק למילים על דף; זוהי צורת אמנות שיכולה להעלות את המותג שלך מעל הרעש של הנוף הדיגיטלי. ברוכים הבאים לממלכה
![פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה](https://esg.co.il/wp-content/uploads/2024/07/מיתוג.png)
מיתוג עסקי
הפסיכולוגיה של המיתוג: הבנת המוח הצרכני מיתוג אינו רק יצירת לוגו או סלוגן קליט; זה הרבה יותר מזה. זה נוגע לפסיכולוגיה של המוח הצרכני, משפיע על תפיסות ומניע החלטות רכישה. הבנת הפסיכולוגיה שמאחורי המיתוג היא חיונית לעסקים המעוניינים לבסס נוכחות חזקה בשוק. אחד ההיבטים המרכזיים
מאמרים קשורים לנושא.