כשחושבים במונחים של התייעלות באופן טבעי התפיסה היא של קיצוץ, הורדה, הפחתה וכדומה.
מנהלים שרואים צעד קדימה בוחנים את תהליכי ההתייעלות בפרספקטיבה רחבה יותר.
מהי בעצם המטרה?
המטרה היא צמיחת הארגון והצלחתו הכלכלית לאורך זמן.
נובע ממטרה זו שעובד שצבר בארגון ידע, מיומנות ויכולת שווה ערך רב.
עולה השאלה, כיצד בימים של צמצום והסתגלות ניתן לשמור על ההון האנושי בד בבד עם תהליכי התייעלות הכרחיים?
כיצד נכוון את תהליכי ההתייעלות להצלחתו העתידית של הארגון ולא רק בראייה לטווח קצר?
אחד הכלים הניהוליים החזקים שמאפשר חשיבה כזו הינו שינוי תפקידי
במסגרת תהליך זה אנו נבחן כיצד ניתן לשמר הון אנושי ועובדים בעלי יכולת שהגדרת תפקידם ופעולותיהם אינם מתאימים לצרכים הנוכחיים של הארגון?
להלן התהליכים המומלצים:
- מכירות, מכירות, מכירות – עובדים שחוו את התהליך התפעולי בארגון מבינים את המוצר והשירות מבפנים, פעמים רבות הם המתאימים ביותר לעבות את מערך המכירות במיוחד אם מזהים אצלהם יכולות של תקשורת בינאישית וחשיבה מסחרית.
הכשרה של איש מכירות שמסוגל למכור את המוצר והארגון לוקחת זמן רב עד שהוא מגיע למצב של רווחיות בפעולתו וכאן יש הזדמנות להצלחה מהירה וללא עלות נוספת של גיוס תוך שימור ההון האנושי והלכידות - הרחבת אחריות – באופן טבעי ככל שהאחריות בתפקיד גדלה גם עוצמתו גדלה.
זו ההזדמנות לאור השינויים וההתייעלות לרכז יותר אחריות אצל העובדים החשובים והגדיל את עוצמתם והשפעתם החיובית על התהליך - מעבר מבק אופיס לשירות – פעמים רבות עובד שנמצא בבק אופיס מפתח תשוקה ומוטיבציה לפעול ישירות מול הלקוח.
הצפייה מבחוץ לתהליך השרותי מעניקה לעובד תובנות וידע מקצועי שמאשרות לו לחזק את השירות ללקוח ולהיות אישי יותר, מקצועי יותר וממוקד - שינוי אזור טריטוריאלי –יש עובדים ותיקים שזקוקים מידי פעם שינוי וריענון.
מכיוון שעבודה לא שינוי גורמת פעמים רבות לעייפות וסטגנציה זו הזדמנות לבצע שינוי טריטוריאלי –לשנות אזור, להרחיב אזור, להוסיף מגזרים ולאפשר לעובד לחוות ריענון וחדשנות שיביאו לידי ביטוי את יכולותיו. - מניהול לביצוע – החוק הפיטרי מגדיר מצב בו עובד מצליח מקודם עד לנקודה בה הוא מגיע לקצה יכולותיו ואז מתפקד באופן שאינו מיטבי.
פעמים רבות קידום עובד לתפקיד ניהולי שהוכח כשגוי מהווה צעד שקשה לחזור ממנו והופך עובד טוב למנהל בינוני.
שינויים של התייעלות מהווים הזדמנות מצוינת להתאמה מחודשת. לעיתים העובד עצמו ישמח על השינוי כי לא תמיד תהיה לו העוצמה הפנימית והיכולת להציב את המראה לעצמו - חניכה – פעמים רבות הידע הארגוני הולך לאיבוד כי העובדים המקצועיים אינם מקבלים תבנית מסודרת להעברתו לאחרים.
בניית מסגרת חניכתית תאפשר לעובד המקצועי לבטא את הידע שלו ויכולתו וללמד את האחרים.
הכרה במנהיגות המקצועית בארגון ועידודה מאפשרים מיצוי טוב יותר של הפוטנציאל של עובדים אלה. - שינוי מרכיבי התפקיד – יש פעמים שנדרש מבט אחר על התפקיד. למשל אם אנו מצפים מטכנאי שירות גם לשווק מוצרים.
מבט רחב יותר ושינוי מספר מרכיבים יכול להפוך תפקיד להיות מרכזי בציר הפעילות של הארגון
כיצד נבצע את השינוי?
- נבין ששינוי לעיתים קשה לעובד במיוחד אם הוא כולל שינוי הרגלים או מיומנויות. על כן ניקח בחשבון תקופה ראשונית של הסתגלות, אי וודאות, תאום ציפיות, חוסר ביטחון, וצורך בהטמעה חוזרת
- נבצע תהליכי הדרכה וחניכה צמודים בשלב הראשון
- נלווה את התהליך ביעדים ובכימות (שמאפשרים הצלחה)
- נטמיע את המהלך בשלבים
- נבקש משוב על התהליך מהעובד ונאזין לצרכיו בתוך התהליך
- נבצע התאמות בתמריצים כולל הגנה על שכרו לטווח ראשוני
- נפרסם את ההצלחות הראשוניות בתוך הארגון
- נבצע שיחות העצמה לעובד
אנו נמצאים בעידן של הזדמנויות, מיצוי פוטנציאל היכולות של העובד ועידודו להתפתח ולהשתנות עם המציאות המשתנה.
עוד מאמרים...

חיבור בין כספים למשאבי אנוש בארגון יכול לשדרג את הביצועים – פורסם בכלכליסט
בימים אלו, בהם האופק אינו ברור, והארגונים מתמודדים עם שינויים מהירים בשוק, השליטה במידע על מנת לקבל החלטות משמעותיות היא הכרח על מנת לייצר בהירות ככל שניתן. בתקופות כאלה החברות נשענות על הניסיון, המומחיות והכישורים שקיימים בפונקציות השונות ואף מבקשות למתוח את היכולות של כל

שוק העבודה בישראל – תמונת מצב עדכנית לפברואר 2025
מה באמת קורה בשטח – מגמות, נתונים והשלכות אסטרטגיות למנהלים מבוא 2025 נפתחה בצל ההשלכות המתמשכות של מלחמת חרבות ברזל והמתח הביטחוני בצפון. שוק העבודה לא חזר למצבו הקודם – אך הוא גם לא קרס. עם נתונים חלקיים, תנודתיות גבוהה ואי ודאות עמוקה, נדרש ממנהלים

תחזית קונצנזוס כלכלית לשנת 2025
מה מנכ"לים חייבים לדעת עכשיו כדי לשרוד ולצמוח נכון מבוא סבב התחזיות השני לשנת 2025, שפורסם על ידי משרד האוצר (אגף הכלכלן הראשי), חושף תמונה כלכלית מורכבת עבור המשק הישראלי. מצד אחד, האטה בצמיחה, עלייה בגירעון, ריבית גבוהה ושווקים תנודתיים; מצד שני, יציבות יחסית בצריכה

מחקר: מה באמת מונע ממנכ"לים לגדול?
מהם באמת החסמים שמונעים ממנכ"לים בישראל לגדול? מבוא מה באמת מונע ממנכ"לים לממש את הפוטנציאל של הארגון שלהם?האם מדובר בעומס יומיומי, ביכולת להנהיג, בהעדר חזון – או שמא בצוות שאינו מגויס או לא נמדד? כדי לענות על השאלות האלו נערך מחקר עומק בקרב 612 מנכ״לים, סמנכ״לים

איך לזהות צווארי בקבוק בארגון ולשחרר אותם בזמן אמת
בכל ארגון מסתתרים "צווארי בקבוק" – אותם שלבים, תהליכים או יחידות שמעכבים את הזרימה התקינה של הפעילות העסקית. הם אינם תמיד גלויים לעין, אך השפעתם ניכרת: איטיות, שחיקה, תסכול בקרב עובדים ואובדן הכנסות. מנכ"ל אפקטיבי יודע לא רק לאתר את החסמים, אלא גם להבין את

מה מנכ"לים בישראל יכולים ללמוד מה-OECD ומה-WEF?
העולם העסקי משתנה בקצב מסחרר, ומנהלים בכירים נדרשים לאמץ תובנות גלובליות כדי להישאר תחרותיים בשוק המקומי. ארגונים כמו ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) ו-WEF (הפורום הכלכלי העולמי) מהווים מקור מרכזי לנתונים, מגמות, וכלי מדיניות שמשפיעים על קבלת החלטות ברמה האסטרטגית. עבור מנכ"ל ישראלי, השאלה
מאמרים קשורים לנושא.