רח' אלטלף 4, יהוד

מיקוד 5621604

פקס

03-539-5901

דף הבית » המומחים של פתרונות » חיסכון בעלויות » המומחים של פתרונות בנושא חיסכון בתחבורה וליסינג

קטגוריות
ארכיונים
מרץ 2025
אבגדהוש
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
פתרונות אפקטיביים

מבוא

ניהול צי רכב והתקשרות בהסכמי ליסינג או תחבורה פנימית יכולים בקלות להפוך לאחד מסעיפי ההוצאות הגדולים ביותר בארגון. התשלומים על ליסינג תפעולי או מימוני, עלויות ביטוח ותיקונים, דלק וכבישי אגרה – כולם מצטברים לסכומים נכבדים שפוגעים ברווחיות. מצד שני, כלי רכב הם אלמנט קריטי לפעילות העסקית: הובלת עובדים, הגעת טכנאים ללקוח, שליחויות, הפצת סחורה ועוד. במאמר זה נסקור דרכים שבהן ניתן לייעל ולצמצם עלויות בתחום התחבורה והליסינג, תוך שמירה על זמינות רכבים ורמת שירות נאותה.

מודלי ליסינג: תפעולי מול מימוני

שאלת הבסיס בניהול צי רכב היא האם לבחור בליסינג תפעולי או מימוני (פיננסי), או אולי להפעיל ציי רכבים בבעלות מלאה של הארגון:

  1. ליסינג תפעולי

    • מאפיינים: חברת הליסינג מספקת לארגון רכבים חדשים, ומטפלת בתיקונים, ביטוחים, תחזוקה ועוד. לרוב הלקוח משלם תשלום חודשי קבוע + עלויות חריגות (לדוגמה, קנסות או נזק תאונתי).
    • יתרונות: קלות ניהולית – אין צורך לעקוב אחר טיפולים, החלפת צמיגים, מכירת הרכב בתום התקופה. פינוי זמן וכוח אדם לנושאים אחרים.
    • חסרונות: העלות החודשית עלולה להיות גבוהה, וארגון אינו בונה נכס (הרכב אינו בבעלותו). לעיתים יש הגבלות קילומטראז' או דרישות חוזה לא גמישות.
  2. ליסינג מימוני (פיננסי)

    • מאפיינים: הארגון רוכש את הרכב דרך חברת ליסינג אך נושא באחריות לתחזוקה, ביטוח, תיקונים. הרכב יכול לעבור לבעלות החברה בסוף התקופה.
    • יתרונות: תשלום חודשי נמוך יותר מתפעולי, גמישות לנהל ביטוחים ומוסכים באיזה אופן שרוצים. בסוף התקופה ייתכן שהרכב נמכר לטובת הארגון (רווח).
    • חסרונות: החברה חייבת להקצות משאבים וצוות לטיפולים, ניהול ביטוח, תיקונים. אם הרכב ידרוש תיקון מהותי, החברה היא זו שתישא בכך ולא חברת ליסינג.
  3. בעלות מלאה

    • מאפיינים: החברה קונה את הרכבים ישירות מסוכנויות או יד שנייה ומנהלת אותם לכל אורך החיים.
    • יתרונות: גמישות מלאה בשימוש, אין מגבלות חוזיות, אפשר לבחור אילו ביטוחים או חלקי חילוף שתרצה.
    • חסרונות: הון התחלתי גדול לרכישת הרכב, בלאי מכני, ירידת ערך והצורך למכור אותו בבוא העת.

אין פתרון אוניברסלי; לכל עסק יש צרכים שונים. לשירותי הייטק עם מעט טכנאים בשטח, ליסינג תפעולי יכול לחסוך זמן ניהולי. לעומת זאת, חברה לוגיסטית עם עשרות רכבים כבדים עשויה למצוא שליסינג מימוני או בבעלות מלאה עדיף כלכלית לטווח הארוך.

בדיקת חיובים, כדאיות והתקשרויות עתידיות

לא משנה באיזה מודל ליסינג או בעלות הארגון בחר, חשוב מאוד לנהל בקרה חשבונאית על ההוצאות:

  1. ביקורת חשבוניות חודשיות

    • בשירות ליסינג תפעולי, לעיתים מתגלות עלויות נוספות שהתווספו ללא ידיעה ברורה של הלקוח: עלות חריגה בקילומטראז', היטל על טיפולים מעבר לכמות מסוימת, אגרת רישוי שהוכפלה וכו'. חשוב להשוות את החשבון בפועל להסכם ולראות אם העלויות תואמות.
  2. כדאיות רכש עתידי

    • אם מסתיים הסכם ליסינג בעוד חצי שנה, כדאי להתחיל מבעוד מועד לבחון את האלטרנטיבות: האם כדאי להאריך את ההסכם או לעבור לחברת ליסינג אחרת בתנאים טובים יותר? האם ניתן לשדרג את סוג הרכב ולחסוך בעלויות דלק? מומלץ להוציא מיכרז או בקשה להצעת מחיר (RFP) בין כמה ספקים.
  3. הפעלה עצמית (ציי רכב)

    • במקומות שבהם יש כמות גדולה של רכבים (למשל, חברות חלוקה), לעיתים נכון להפעיל מחלקת תחזוקה פנימית עם מכונאים, מלאי חלפים ויכולת לבצע טיפולים זריזים במקום לשלוח את הרכב למוסך חיצוני יקר. אם החברה מיישמת זאת, היא צריכה לוודא שהמחלקה אכן מנוהלת ביעילות ולא הופכת לבזבוז תקציבי.
  4. בדיקת כדאיות סיווג רכב

    • ייתכן שחלק מהרכבים מסווגים כרכב צמוד לעובדים (עם שווי שימוש גבוה), אבל בפועל משתמשים בהם רק לצורכי עבודה. אפשר לחסוך במס או בשווי השימוש אם מסווגים את הרכב באופן שונה. כמובן, נדרש ייעוץ חשבונאי/מיסויי על כך.

עלויות מוסכים וביטוח

גם לאחר שבוחרים את סוג הרכב ומודל הליסינג, נותרות הוצאות שוטפות של מוסכים ותיקונים, וכן פוליסות ביטוח ייעודיות:

  1. מוסכים

    • בחוזי ליסינג תפעולי, חברת הליסינג מספקת רשת מוסכים עמם היא עובדת. כדאי לוודא שהמוסכים נמצאים במיקום נגיש לעובדים, ושיש תחרות או לפחות השוואת מחירים בין כמה מוסכים.
    • בבעלות מלאה או ליסינג מימוני, לארגון יש חופש לבחור כל מוסך. מומלץ להשוות בין מוסכים מורשי יבואן למוסכי רשת פרטיים. יש הבדל במחירים עבור חלפים ועבודה. מהצד השני, מוסך זול אך לא מורשה יכול לגרום לבעיות באחריות היצרן.
  2. ביטוח

    • חובה, מקיף, צד ג’: מומלץ לנהל מו"מ מול מספר חברות ביטוח כדי לקבל הנחה עבור ציי רכבים גדולים. כדאי גם לעקוב אחר נתוני תאונות ונזקים, ולנסות להפחיתם עם הדרכות נהיגה בטוחה לעובדים.
    • אם יש רכבים מסחריים או משאיות מיוחדות, צריך לוודא שהפוליסה מותאמת לשימוש ולעומסים. מכאן צצה השאלה האם כדאי לרכוש פוליסות אגד או לשלב פרקים נוספים לתוך פוליסה קיימת.
  3. כבישי אגרה

    • חשבון לכבישי אגרה (למשל, כביש 6 או מנהרות הכרמל) עלול להצטבר להוצאה משמעותית, במיוחד אם הנהגים עוברים במסלולים אלה לעתים קרובות. הנהלה יכולה לקבוע הנחיות לצמצום שימוש או להגדיר מתי כן משתמשים בכביש אגרה (שיקול של זמני אספקה מול עלות). גם הנהיגה יכולה להופיע בדוחות מפורטים, ומי שלא מקפיד על המדיניות עלול להכפיל עלויות.

נוהל 6, חניה, הסעות ומוניות

בנוסף לסוג הרכב עצמו, קיימים תקנות ושירותים נלווים:

  1. נוהל 6

    • במדינות מסוימות (כמו בישראל), נוהל 6 מחייב בדיקות רכב תקופתיות, במיוחד רכב צמוד לעובדים. אי עמידה בדרישות החוק עלולה לגרור קנסות או חשיפה לתביעות. מומלץ להקים מערכת התראות ואחריות ברורה לעובדים ולצוות הרכב שיוודאו ביצוע בדיקות אלו במועד.
  2. חניה

    • עלויות חניה בעיר או באתרי לקוחות מצטברות לסכומים גדולים אם אין הסדרי חניה מוסדרים. אולי שווה להשכיר מקומות חניה לטווח ארוך בחניון מוזל, במקום לשלם מחיר חניה יומי גבוה. לעיתים ניתן להסדיר חניה מסובסדת לעובדי החברה.
  3. שימוש במוניות ושליחויות

    • חלק מהחברות מעדיפות לספק לעובדים הגעה במונית (על חשבון החברה) כשהם נשארים עד שעות מאוחרות, או למשלוח מיידי של מסמכים. יש לבדוק אם כדאי להחזיק שליח פנימי, או לרכוש "בנק שעות" מחברת מוניות כזו או אחרת. השוואת מחירים בין אפליקציות מוניות (Gett, Yango, Uber) או הסדר מוסדר עם תחנת מוניות יכול להניב חיסכון ניכר.
  4. הסעות עובדים

    • אם יש קבוצת עובדים גדולה שמגיעה מאותה עיר מרוחקת, ייתכן שכדאי לארגן הסעה מאורגנת (אוטובוס או מיניבוס) במקום שכל אחד יבוא ברכבו. גם חוסכים בעלויות דלק, גם מפחיתים את בעיות החניה וגם מצמצמים שחיקה של רכבים.

צמצום תחלופת עובדים ועלויות הכשרה בנהיגה

לעיתים, מעבר להיבט של ניהול צי רכב, אם יש תחלופת עובדים גבוהה – כל פעם צריך להתאים מחדש רכב, ביטוח, לתת הדרכות נהיגה, לחשב שווי שימוש ועוד. חוסר יציבות זה מייצר עלויות עקיפות. לכן, מדיניות גיוס והעסקה מתונה, שמקטינה תחלופת עובדים, תורמת גם לחיסכון בתחבורה וליסינג.

אופטימיזציה של המסלולים

בחברות העוסקות בהפצה, משלוחים או ביקורי טכנאים, אחת הדרכים העיקריות לצמצום עלויות דלק ובלאי רכב היא באמצעות תכנון חכם של מסלולי הנסיעה:

  1. מערכות Route Optimization

    • בעזרת אלגוריתמים, מגדירים את מיקומי הלקוחות והעדיפויות, ומקבלים נתיב אופטימלי המפחית עומסים ונסיעות מיותרות. כל הפחתה ב־10% במרחק הנסיעה היומי יכולה להניב חיסכון עצום.
  2. תזמון ביקורים

    • לקבוע חלונות זמן מדויקים ללקוחות כך שכל ביקור סמוך גיאוגרפית יתרחש באותו פרק זמן. במקום שטכנאי ייסע הלוך וחזור למחסן, הוא עושה מסלול מעגלי הגיוני.
  3. שיבוץ רכבים מתאימים

    • לעיתים לא צריך לשלוח משאית גדולה ללקוח שרוצה משלוח קטן, או להפעיל טנדר דיזל אם רכב קליל יספיק. בחירה בכלי רכב מתאימים בכל משימה מצטברת לחיסכון דלק ושחיקת כלי.

טכנולוגיות מעקב וטלמטריה

התקנת מערכות GPS או טלמטריה ברכב מאפשרת לעקוב אחר מהירות הנסיעה, האצה חריפה, סיבובים חדים וכדומה. כך ניתן לאבחן אם נהג נוהג בצורה בזבזנית או מסוכנת, וזה משפיע על עלויות הדלק והבלאי. לפעמים, חברת הביטוח מוכנה להוזיל פרמיה אם קיימת מערכת ניהול צי (Fleet Management) שמקטינה תאונות.

  1. דוחות נהיגה

    • הפקת דוחות על התנהגות הנהגים: כמה עצירות פתע, כמה דקות סרק עם מנוע דולק. אפשר לקיים פגישה עם נהגים להדרכה לשיפור נהיגה חסכונית ובטיחותית.
  2. הטמעת כללי בטיחות

    • בכל רכב ניתן להציב מערכות זיהוי סטייה מנתיב או חיישני מרחק. הפחתת תאונות משמעה גם פחות עלויות מוסך וביטוח – רווח ישיר לעסק.
  3. כיבוד פרטיות עובדים

    • למרות הניטור, חשוב להסביר לעובדים את מדיניות הפרטיות: ההתקנה היא למטרות תפעול וחיסכון, לא כדי לעקוב אחריהם בשעות לא־רשמיות.

מעבר לכלי רכב חשמליים או היברידיים

טרנד נוסף שצובר תאוצה הוא מעבר לרכבים חשמליים בארגונים. עלויות הטעינה יכולות להיות נמוכות משמעותית מעלות הדלק, וכמות החלקים המתכלים היא פחותה. יחד עם זאת, עדיין יש כמה נושאים לשקול:

  1. תשתית טעינה

    • יש צורך בהתקנת עמדות טעינה במגרשי החניה של החברה, ולוודא שיש מספיק חיבור חשמל בהספק הדרוש (אולי שדרוג התשתית מול חברת חשמל). בשעות העומס, אם טוענים רכבים רבים בו־זמנית, עלול לעלות חשבון החשמל הקבוע.
  2. טווח נסיעה

    • לחברה עם נסיעות ארוכות (יותר מ־300–400 ק"מ ביום) ייתכן שרכב חשמלי יתקשה, אם אין זמן לטעון באמצע. או שאפשר לבחור רכבים עם טווח נסיעה גדול או היברידיים נטענים.
  3. הטבות מס ומימון

    • ייתכן שקיימים תמריצים ממשלתיים לרכישת רכב חשמלי או משולב, והפחתת שווי השימוש לעובדים, מה שיכול לחסוך משכורות ברמה החודשית.
  4. דעת עובדים

    • אם הרכב חשמלי ניתן לעובד כצמוד, לעיתים זה מתקבל בברכה, אך במקרים אחרים העובד מעדיף רכב בנזין קלאסי עם תדמית מסוימת. יש צורך במדיניות ברורה מההנהלה, ושקילת צרכי העובדים בפועל.

צעדי התייעלות נוספים

  • הפרדה בין רכב עבודה לרכב אישי: בחלק מהעסקים, יש עובדים שמשתמשים ברכב חברה גם לצרכים פרטיים במשך 24/7, וזה מייקר מאוד את התפעול. אפשר לקבוע מכסת ק"מ אישית או הגבלה על נסיעות בסופי שבוע.
  • מודל קרוס־שימוש (Carpool): למשל, עובדים הגרים באותה סביבה חולקים רכב אחד במקום שכל אחד יקבל רכב.
  • שליחויות חכמות: לעיתים אפשר לבצע שליחות קטנה באמצעות רחפן או אופניים חשמליים בשלוחה עירונית, במקום לצאת עם ואן גדול.

דוגמה לארגון מופתי

ניקח לצורך הדוגמה חברת הייטק בינונית המעסיקה כ־300 עובדים, עם צי של 50 רכבים – חלק ליסינג תפעולי, חלק בבעלות מלאה. החברה מחליטה:

  1. לרענן חוזים

    • מוציאה מיכרז בין שלוש חברות ליסינג גדולות, דורשת הצעת מחיר רעננה למשך 3 שנים.
    • בוחרת לשנות חלק מהרכבים לדגם חסכוני בדלק (אולי היברידי), ולצמצם את הרכבים הגדולים שניתנים לעובדים שאינם זקוקים לכך בפועל.
  2. טכנולוגיית מעקב

    • מתקינה מערכת לניהול צי (Fleet Management) המבצעת ניטור ויוצרת דוחות על צריכת דלק, ק"מ חודשי, מצב טיפולים וביטוחים. כך מזהים אם רכב עובר את הק"מ החודשי המוקצה ומונעים קנסות ליסינג.
  3. הסכמי ביטוח

    • מרכזת את כל הרכבים תחת פוליסה קולקטיבית אחת, מנצלת את היקף הצי הגדול כדי לקבל מחיר מוזל.
    • מקיימת הדרכת נהיגה בטוחה לעובדים, ומקבלת הנחה מחברת הביטוח.
  4. מעבר למודל הסעות באזורים מסוימים

    • העובדים הגרים קרוב זה לזה מקבלים הסעה מרוכזת בשעות הבוקר והערב, במקום כל אחד ברכב צמוד.
    • חוסכים 5 רכבים צמודים + עלויות חניה.

התוצאה: חיסכון של כ־15% בהוצאות תחבורה תוך שנה אחת, ירידה בכמות התאונות, ושביעות רצון גבוהה של עובדים בזכות אפשרות להסעות או רכבים חדשים וחסכוניים.

סיכום

ניהול תחבורה וליסינג בארגון מערב שיקולים מגוונים: בחירת מודל ליסינג או בעלות מלאה, ניהול צי, ביטוחים, מוסכים, ועלויות הקשורות בדלק, כבישי אגרה וחניה. כדי לצמצם עלויות ועדיין לשמר שירות הולם לעובדים וללקוחות, דרושים תהליכי ביקורת שוטפים, טכנולוגיות ניהול (כגון מערכות מעקב GPS), ועבודה מול ספקים שונים תוך מיקוח מתמיד על המחירים ותנאי השירות. במקביל, הכנסת נהלים ארגוניים לעובדים לשימוש מושכל ברכב ותכנון מסלולים יכולה לחולל חיסכון משמעותי בדלק ובבלאי.

בנוסף, המגמות החדשות, כגון מעבר לרכבים חשמליים או שיתוף נסיעות, מאפשרות ירידה בסך ההוצאות הכולל, ובמקרים מסוימים גם תרומה לתדמית ירוקה של הארגון. מנהלים המסוגלים לראות את התמונה הרחבה, להשוות עלויות קבועות ומשתנות ולחבר את העובדים לתהליך ההתייעלות, מצליחים להפחית הוצאות תחבורה בעשרות אחוזים לאורך זמן, ולהפוך את צי הרכב שלהם לנכס מניב ולא לנטל כבד.

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2025/03/משא-ומתן.d110a0.webp
המדריך השלם לניהול משא ומתן עם ספקים: איך משיגים הנחות של 15%-30%

פתיחה ניהול משא ומתן עם ספקים יכול להישמע לעיתים כמשימה מלחיצה, אך בפועל מדובר באחד הכלים העסקיים החשובים...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2025/03/קיימות.d110a0.webp
המהפכה השקטה: כיצד ארגונים מפחיתים עלויות באמצעות קיימות?

מבוא בעידן שבו שינויי האקלים ומחסור במשאבים עומדים בראש סדר היום הגלובלי, ארגונים ניצבים בפני לחץ גובר...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2025/03/פתרונות.d110a0.webp
איך בונים מודל תמחור שמקסים רווחים ולא מרחיק לקוחות? תובנות מהשטח

מבוא תמחור הוא אחד מאבני היסוד של כל עסק, בין אם מדובר בחברה גלובלית המספקת פתרונות SaaS (Software as...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2025/02/ארנונה.d110a0.webp
המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון במיסים עירוניים – ארנונה והיטלי פיתוח לרשות המקומית

מבוא – חשיבות ניהול מושכל של מיסים עירוניים בארגונים ועסקים מיסים עירוניים מהווים הוצאה מהותית עבור מגוון...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2025/02/חיסכון-באריזות.d110a0.webp
המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון בעלויות משטחים ואריזות

מבוא – חשיבות חיסכון בתחום האריזות והמשטחים לעסקים וארגונים בכל עסק שעוסק במכירה, ייצור או שילוח, עלויות...

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Print
Email
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime