תזרים המזומנים של החברה משמש צינור החמצן בליבו של הארגון.
התזרים מהווה בסיס להישרדותו של הארגון גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.
היכולת לקבל החלטות בעלות משמעות אסטרטגית תלויה רבות בניהול התזרים.
בתקופה זו של פוסט קורונה יצליחו הארגונים שהמנהלים שלהם משכילים לנהל את התזרים בחכמה.
ניהול חכם של התזרים יאפשר למנהלים להשקיע משאבים בעתידו של הארגון, בצמיחתו, לסכם עסקאות בעלות רווחיות גבוהה ולסייע לארגון לעבור ממגננה והישרדות לעידן של צמיחה.
כיצד משפיע התזרים על ההחלטות שלנו?
- אם ניהלנו אותו נכון – נשמור על העובד האיכותי ולא בהכרח על הזול
- נקדם את עתידו של הארגון ולא נפעל מפאניקה
- נדע להבין ולזהות את ההזדמנויות שנוצרו כעת בשוק ולהיות אקטיביים במימושם
- נדע לבנות תעדוף ולזהות מה נחוץ והכרחי לארגון ומה לא חשוב
- נדע לחזק את מערך הגביה של הארגון
- נשמור משאבים שיאפשרו השקעה בשיווק ומכירות
- נבנה תהליכים לטווח רחוק שיגדילו את הבקרה השוטפת ואת מיצוי הפוטנציאל התמחירי של הארגון
אם כך באילו תחומים נפעל על מנת לשפר את מצב התזרים?
בתחום הניהולי
- נבנה דוח תזרים שיכלול את התקבולים הצפויים מול ההוצאות הצפויות – הדוח יכלול זיהוי התאריכים הצפויים לכל הוצאה והכנסה – ותזמון של התשלומים לאחר מועדים בהם צפויים תקבולים. כך נמנע מגישור ופערי זמן בהם אנו ביתרות שליליות גבוהות
- נבצע בקרה על כל ההוצאות –נסווג אותן בשלושה סיווגים – קבועות הכרחיות ,חשובות אך ניתנות לצמצום, לא הכרחיות
- נבצע בדיקה יומית של תנועות העו"ש ובקרה עליהן
- נבצע ישיבה שבועית בדרג ההנהלה על צמצום ההוצאות. כל משתתף יתבקש להגיע מוכן עם המלצות
- נגדיר קיצוץ רוחבי באחוז מוגדר מראש ונבקש מכל מחלקה להגיש תכנית לביצוע
בתחום הלקוחות
- נתמקד בגבייה של כל התקבולים שטרם שולמו
- נקבע פגישות ושיחות עם הלקוחות כולל במקום העסק שלהם
- נבקר את תהליך הגבייה – האם החשבוניות יוצאות בזמן ?
האם יש וידוא שהלקוח קיבל אותן?תאום ציפיות עם הלקוח על מועד התשלום?
קביעת זמן מוגדר שאם לא שולם ייצא מכתב גבייה - נציע הקדמת תשלומים תמורת הנחת מזומן
- נציע הסכמי מסגרת עם תשלום מראש
- נבקש מקדמות באחוז מוגדר
בתחום הספקים
- נבנה ימי ספקים ונזמין אותם למשא ומתן מחודש
- נעקוב אחר תאריכי סיום החוזים בתכנה או דוח מותאמים ונאתר ספקים חליפיים
- נבקש מהספקים דחיית תשלומים או פריסתם
- נבטל או נדחה פרויקטים לא הכרחיים לזמן זה
- נציע ברטרים במקום תשלום
- נבצע בקרת חשבוניות ונאתר פערים בין החשבונית למה שסוכם בחוזה כולל בקשת פיצוי רטרואקטיבי
בתחום המימוני
- נמנע משימוש במסגרת אשראי –זו ההלוואה היקרה ביותר בשוק, נעדיף הלוואות בתנאי מימון נוחים
- במידה ונדרשת הלוואה עדיף להקדים ולקחת אותה בתקופה זו כשתנאי המימון נוחים יותר
- נבדוק זכאויות להלוואות בערבות מדינה
- נבדוק שיתופי פעולה אסטרטגיים – מיזוג, שת"פ תפעולי
בתחום המיסוי
- נעקוב אחר פרסומי המדינה בדבר דחיית תשלומים ומיסים – מע"מ, ארנונה
- נבדוק צמצום המקדמות המשולמות לגופי המיסוי –יש לבקש זאת מרו"ח של החברה-לא תמיד הוא יציע זאת מיוזמתו
- נבדוק מיסוי עודף שאנו משלמים על הפרשות שונות
- נבצע בקרת שכר כוללת על ההפרשות והמיסים בעולם השכר
מנהלים רבים נוטים להשאיר את ניהול התזרים בידי איש הכספים. יש לזכור שהשפעה על התזרים דורשת מנהיגות וקבלת החלטות קשה ומורכבת.
טוב יעשה המנהל אם יבנה צוות ספציפי בראשותו לנושא התזרים וינהיג תהליך מובנה לבקרה ושיפור של התזרים ככלי משמעותי בקבלת ההחלטות שלו.
עוד מאמרים בנושא…
תפקידו של יו"ר הדירקטוריון: איך מנהיגים מועצת מנהלים?
תפקיד יו"ר הדירקטוריון הוא מהחשובים והמשמעותיים ביותר בכל ארגון, שכן הוא משמש כמנהיג מועצת המנהלים ומכוון את דרכה של החברה לעבר הצלחה. יו"ר הדירקטוריון מחזיק בתפקיד ייחודי המשלב סמכות, אחריות והשפעה אסטרטגית. התפקיד דורש איזון עדין בין הנהגת מועצת המנהלים, שיתוף פעולה עם ההנהלה והובלת
ניהול קונפליקטים בדירקטוריון: איך לשמור על דיון מקצועי?
מבוא דירקטוריון הוא גוף מנהיגותי קריטי המכתיב את המדיניות והכיוון האסטרטגי של כל ארגון. עם זאת, השונות בין הדירקטורים, השפעות אישיות ומקצועיות, ותהליכי קבלת החלטות מורכבים עלולים להוביל לקונפליקטים בתוך מועצת המנהלים. במאמר זה נעמיק בדרכים לניהול קונפליקטים בדירקטוריון, נבחן את האתגרים המרכזיים הניצבים בפני
משאבי אנוש ודאטה: שילוב בין אנשים, היסטוריה טכנולוגית ותובנות
בעידן שבו הדאטה הוא אחד המשאבים היקרים ביותר, מחלקות משאבי אנוש אינן יכולות להישאר מאחור. הפעלה בנתונים מאפשרים למנהלים לקבל החלטות בסיסיות, לשפר ביצועים ארגונים ולחזות מגמות עתידיות. פוסט זה יספק מבט מעמיק על האופן שבו דאטה משמשת לניהול כוח אדם , כלים דיגיטליים שמעצימים
ניהול והובלת צוותים: מדריך מעמיק לבניית הצלחה ארגונית
ניהול צוותים בארגונים מודרניים הוא אומנות מורכבת המחברת בין אנשים, תהליכים ותוצאות. בעולם שבו יש הצלחה עסקית תלויה בשיתוף פעולה, יצירתיות ומוטיבציה, מנהלים לא רק להיות מומחים בתחומם, אלא גם להוביל צוות בצורה מעצימה ומקצועית. פוסט זה יספק לכם כל מעשיים לבניית צוותים מנצחים ,
פיתוח ארגוני והכשרות עובדים: המפתח להצלחה עסקית מתמשכת
הקדמה בסביבה העסקית הדינמית של ימינו, ארגונים לא רק ונהלים בקצב השינויים אלא גם להוביל את השוק בו הם פועלים. הכשרת עובדים אינו רק כלי להתאמת הידע המקצועי למצרכים המשתנים, אלא גם חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה הארגונית. במאמר זה נעמיק בשאלה למה הכשרות עובדים הם
בקרת הסכמים – כלי מרכזי לשיפור הארגון
מבוא בקרת הסכמים והתקשרויות בארגון היא פעילות חשובה לשמור על תפעולית, לשפר את תנאי ההסכמים ולחזק את הבקרה הכלכלית על פעילות הארגון. על ידי בדיקת שוטפת ואישור מחדש של הסכמים, הארגון יכול לזהות בעיות, לשפר את התנאים המסחריים ולוודא שהוא פועל בתנאים התחרותיים ביותר בשוק.
מאמרים קשורים לנושא.