בעידן הנוכחי, תחרות מוגברת ושינויים תכופים במחירים הופכים את תהליך רכישת המוצרים והשירותים העסקיים למאתגר במיוחד. בין אם מדובר בהוצאות שוטפות של משרד, צריכת אנרגיה, שירותי תקשורת, שילוח, תחבורה או ביטוחים – השאיפה של כל עסק היא לצמצם עלויות ולהישאר רווחי. אולם, עסקים רבים מתקשים להשיג הנחות משמעותיות או הטבות ייחודיות כשהם ניגשים לבד לספקים; כוח המיקוח שלהם מול ספקים גדולים נשאר מוגבל. כאן נכנסת לתמונה חברה המתמחה בחיסכון בעלויות, המהווה גוף מייצג למספר רב של עסקים. היכולת שלה לאגד עסקים רבים ביחד יוצרת “יתרון גודל” (Economies of Scale), שבאמצעותו ניתן להשיג מחירים ותנאים משופרים הרבה יותר.
מהו “יתרון הגודל” וכיצד הוא משרת את העסקים?
“יתרון גודל” הוא מושג כלכלי המתייחס לתועלת שמגיעה עם הפעילות בהיקף גדול, לרוב בהפחתת עלויות או השגת הטבות מרובות יותר. כשהחברה המאחדת היא גוף מרכזי שמייצג כמות לקוחות גבוהה, היא יכולה לפנות לספקים ולנהל מו"מ (משא ומתן) בתנאים תחרותיים. כך היא משיגה עבורם מחירים זולים יותר, בהתאם להתחייבות על הזמנות גדולות יותר או היקף צריכה קולקטיבי.
מיקור רכש מרוכז
במקום שכל עסק יפנה ישירות לספק ויבקש מחיר פר יחידה, החברה המאחדת מסכמת מול אותו ספק על אספקה מרוכזת לכל העסקים בקבוצה. מכיוון שהספק רואה כמות כוללת גדולה, הוא מוכן לתת הנחה משמעותית (לעיתים 10–30%) מעבר למה שהעסק הבודד היה משיג לבדו.שיפור תנאים מסחריים
מעבר למחיר ההתחלתי, ספקים עשויים להציע הטבות נוספות: זמני תשלום גמישים, מלאי זמין, אחריות מורחבת וכו'. תנאים אלו מסייעים לבעלי העסקים להפחית עומס תזרימי ולצמצם סיכונים. כאשר החברה המאחדת מגיעה עם נפח פעילות רב, הספק מעוניין לשמר את ההתקשרות החזקה ומוכן להקלות משמעותיות גם בתנאים שאינם קשורים ישירות למחיר.דחיפה לרמת שירות גבוהה יותר
הספקים מודעים לכך שאם לא יספקו שירות איכותי, הם מסתכנים באובדן לקוחות רבים בו-זמנית. היתרון לגודל מביא לכך שהעסקים לא רק מקבלים מחיר טוב יותר, אלא גם זוכים לעדיפות בטיפול בתקלות או בשינויים. כך, במקום לעמוד בתור מול ספק עמוס, הלקוח זוכה לטיפול VIP בשל היותו חלק מקבוצה חזקה.
דוגמאות ליישום בשטח
ציוד ומיכון משרדי
חברה מאחדת יכולה לגשת ליצרני או משווקי ציוד משרדי ולומר: “יש לי 200 עסקים המעוניינים לסגור חוזה שנתי לאספקת נייר, דיו, ציוד היקפי למחשבים ועוד.” היצרן מבין שמדובר בהיקף רכישות פוטנציאלי גבוה, ולכן יספק מחיר נמוך בהרבה ממה שכל עסק היה משיג באופן עצמאי.תחום התחבורה והליסינג
כאשר גוף מתמחה מנהל מו"מ עם חברות ליסינג או יבואני רכב בשם מאות כלי רכב פוטנציאליים, החברה המאחדת זוכה לתעריפים מיוחדים (fleet rates), והיא יכולה להפיץ את ההטבה לעסקים השותפים. התוצאה: העסקים השונים רוכשים או מחכירים רכבים במחירים זולים יותר, ומקבלים תנאי תחזוקה טובים.שירותי ביטוח
עסק קטן לרוב יקבל פרמיה גבוהה יחסית מחברת הביטוח, משום שהוא מוגדר כסיכון נפרד ולא גדול. לעומת זאת, כאשר הגוף המאחד מייצג מאות או אלפי עובדים ועסקים ביחד, הוא ניגש לסוכנויות הביטוח תחת שם קבוצה מרכזת (פוליסה קולקטיבית). כך, דמי הביטוח קטנים והכיסויים משתפרים.תקשורת ושירותי אינטרנט
באופן דומה, ספקי תקשורת מוכנים להעניק הנחות גבוהות לחברות אחראיות שמביאות לקוחות רבים בבת אחת: חבילות של קווים סלולריים, אינטרנט סיבים, מרכזיות חכמות ותחזוקת IT, הכול תחת הסכם קבוצתי.
היתרונות המרכזיים של “יתרון הגודל”
מחירים נמוכים ותחרותיים
גודל הכמות מקנה הנחות על בסיס מתח רווחים נמוך יותר לספק, אך היקף מכירות גדול בהרבה.תנאי אשראי והסדרי תשלום משופרים
ספקים מאפשרים פריסת תשלומים או דחיית תשלומים אטרקטיבית, בידיעה שהיקף העסקאות מצדיק את זה.ייחודיות בהסכמים
עסק קטן לא יכול לדרוש סעיפים מיוחדים בחוזה, אבל חברה מרכזת גדולה מצליחה להכניס בחוזה למשל התחייבות לזמני אספקה מהירים, למלאי חירום זמין או לחבילת אחריות מורחבת.הפחתת עלויות עקיפות
עלויות עקיפות (עלות מו"מ חוזרות, ניהול רכש פר-עסק וכדומה) פוחתות, משום שהחברה המאחדת לוקחת על עצמה את עיקר מגעי המשא ומתן והבדיקות מול הספקים.חיסכון במשאבי ניהול ותפעול
במקום שכל עסק יחזיק מחלקת רכש, אפשר לתת לחברה המאחדת לנהל את המגעים מול הספק. העסקים חוסכים זמן יקר והתעסקות מייגעת.
חברת "פתרונות אפקטיביים"חברת "פתרונות אפקטיביים", שנוסדה בשנת 2002, מעניקה שירות למעל 5,000 ארגונים ונחשבת לחברה הגדולה והוותיקה בישראל לליווי מנכ"לים וארגונים במטרה להגדיל הכנסות ולהקטין הוצאות. החברה פועלת במגוון תחומים עסקיים ומשלבת ניסיון רב-שנים עם יכולת גבוהה למנף את יתרון הגודל של הלקוחות שהיא מייצגת. בזכות הקשרים המסחריים שלה והיקף הפעילות העצום, היא משיגה מחירים ותנאי התקשרות משופרים עבור לקוחותיה בתחומי רכש, פיננסים, לוגיסטיקה ועוד. כתוצאה מכך, עסקים בכל סדר גודל נהנים מהפחתת עלויות תפעול וצמיחה רווחית, וכל זאת תוך קבלת ליווי מקצועי וצמוד מצוות מומחים מנוסה. |
מה מרוויח ספק המוצרים או השירותים?
חשוב להבין גם את הצד השני: ספקים נענים להעניק מחירים מיוחדים רק אם יש להם תועלת כלכלית ומסחרית. ברוב המקרים, היתרון שלהם נעוץ בהגדלת הנפח המכירות, קבלת לקוחות רבים בבת אחת ומיעוט בהוצאות השיווק. במקום לעסוק בגיוס עסקים מפוצלים, הספק מתרכז בהתאמה לרגולציה של גורם מרכז אחד, ובכך חוסך עלויות מנהלה ופרסום.
קבלת לקוחות רבים ויציבים
ארגון מאחד מציע לספק 'חבילת' לקוחות שמבטיחה תזרים עקבי לאורך זמן. ספק שלא יחתום על הסכם כזה מסתכן באיבוד קהל נרחב למתחריו.שימור לקוחות בהסכם ארוך טווח
בדרך כלל מדובר בהסכמים לשנה-שנתיים, ומבטיחים הכנסות יציבות לספק. לכן כדאי לו “ללכת לקראת” החברה המאחדת בתמחור ובתנאים.מיתוג והכרה
ספק שעובד עם גוף מוכר שמרכז המון עסקים משפר גם את מוניטין המותג שלו. הוא נתפס כאמין וכמביא פתרונות מותאמים לעסקים.
תועלת לבעל העסק הבודד
בעל עסק שפועל עצמאית ניצב לא פעם מול ספק גדול ונתקל בתעריפים גבוהים. כשהוא פועל דרך חברה ייעודית המתמחה בחיסכון, הוא “רוכב” על כוח המיקוח של הקבוצה:
הורדת סיכון
החברה המאחדת בד"כ בודקת תחילה את אמינות הספקים ואת התאמתם לצרכי החברים, כך שבעל העסק הבודד פחות חושש מנפילה מול ספק לא מתאים.יעילות תפעולית
שחרור משאבים פנימיים בארגון – כבר לא צריך להקדיש עובד שלם לניהול הקשר עם הספקים, כי החברה המאחדת עושה זאת ברמה הכוללת.שיפור תזרים ותחרותיות
הוצאות נמוכות על תשומות (טובין ושירותים) משאירות מרווח רווח גדול יותר, מאפשרות להציע מחירים תחרותיים ללקוחות קצה ומקדמות צמיחה עסקית.
דגשים חשובים לבעלי עסקים
בדיקת שקיפות החברה המאחדת
רצוי לוודא שהמודל העסקי של הגוף המאחד ברור: מה העמלה שהוא גובה? האם ההנחה שספק מציע מתבטאת באופן מלא לטובת העסק, או חלקה נשמרת כעמלה? שקיפות מלאה מחזקת את האמון.בחירת מסלולים לפי צרכים
אם העסק זקוק לכמויות חומרי גלם מסוימות או ציוד בכמויות קטנות, חשוב לבחור מסלול בקבוצה שמותאם להיקף ספציפי. כדאי לא להיכנס לחוזה שמחייב כמות גדולה מהדרוש.הכרות עם הספקים המוצעים
רצוי לשאול על היסטוריית העבודה של הספק בקבוצה, לשמוע המלצות מבעלי עסקים דומים שהשתמשו בשירות לפני כן.המנעות מתלות מוגזמת
למרות הכדאיות ברוב המקרים, כדאי שהעסק יבדוק מדי פעם אלטרנטיבות עצמאיות, כדי לוודא שהתנאים נשארים משתלמים. אם החברה המאחדת תאבד את הגמישות, העסק עלול להישאר עם ספק יחיד ולא תחרותי מספיק.
תרחיש עתידי: קבוצות רכישה בענפים חדשים
בעולם שעסקאות ומכרזים הופכים מורכבים יותר, קמות עוד ועוד חברות המאחדות עסקים בכל מיני תחומים: מפעלים שרוצים לרכוש חומרי גלם, חוות חקלאיות שמבקשות ציוד, אפילו חברות הייטק המתאגדות לטובת הטבות לעובדים (למשל כרטיסי ספורט והסעדה). הטכנולוגיה והדיגיטציה מאפשרות ניהול קלים יותר של קבוצות אלה, והן יוצרות אפקט רשת שמגביר עוד יותר את יתרון הגודל. בסביבה כזו, אופן החיסכון בעלויות לעסקים יהפוך משימה לאומית של ממש, וכלי מפתח לשימור רווחיות ועמידה בתחרות בינלאומית.
סיכום
כאשר חברה מקשרת בין מספר רב של עסקים וספקים, נוצרת “קבוצה רוכשת” בעלת עוצמה רבה בשוק. בזכות היקף ההזמנות הכולל, היא מסוגלת להשיג מחירים ותנאים טובים יותר מאשר כל עסק לבדו. זהו “יתרון הגודל”: היחס בין היקף הרכישות הכולל לבין העלות ליחידה משתפר, והספקים נעתרים להוריד מחירים ולעדכן תנאים מסחריים בכדי לזכות בעסקאות בקנה מידה גדול.
היתרון עבור העסקים הוא לא רק בחיסכון בעלויות ישירות, אלא גם בקיצור זמני אספקה, שיפור תזרים המזומנים, והעברת המיקוד של בעל העסק מניהול רכש שוטף להתמקדות בליבה העסקית שלו. מנגד, הספקים נהנים מהכנסה מרוכזת ושימור לקוחות ארוך טווח.
כך הופכת חברה המתמחה בחיסכון בעלויות וכוח רכש קולקטיבי לגורם מפתח: היא מאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים – וגם לגדולים – לגשת לשוק עם עוצמה ו"זרוע מיקוח" חזקה, ולהשיג את מה שכל עסק לבדו היה מתקשה מאוד להשיג. התהליך כולו מוביל לייעול השוק, לצמיחת העסקים המרכיבים את הקבוצה ולא פחות חשוב – לתחרות בריאה בין הספקים.
ככל שהעסקים יתנו אמון במודל זה וייקחו בו חלק פעיל יותר, כך יוכלו להעצים את “יתרון הגודל” ולהביא להפחתת עלויות ותנאים משופרים באופן מתמיד. התוצאה: חיסכון כלכלי מיידי, המשפיע לחיוב על רווחיות העסקים ומאפשר להם להתמקד בחדשנות, שיפור מוצרים ושירותים וחתירה להצלחה בשוק תחרותי.
- אולי יעניין אותך גם...
- המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא מדיה ופרסום
- המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון בציוד ומיכון משרדי
- המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון בתחום בקרת שכר
- המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון בתחום מזון והסעדה
- המומחים של פתרונות אפקטיביים בנושא חיסכון בתחום השילוח הבינלאומי

מבוא בעידן הדיגיטלי, עסקים מוציאים סכומים משמעותיים על פרסום במדיות שונות – טלוויזיה, רדיו, שלטי חוצות,...

ניהול ציוד ומיכון משרדי הוא אתגר משמעותי עבור כל ארגון, קטן כגדול. מכונות צילום, מדפסות, פקסים, חומרי...

מבוא בעולם הארגונים והתעסוקה, ניהול השכר והוצאות כוח האדם הוא אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר המשפיעים על...

אירועים עסקיים כמו כנסים, ימי עיון, ישיבות חברה ומפגשים רשמיים מחייבים תכנון קפדני, במיוחד כשמדובר בהסעדה....

מבוא שילוח בינלאומי מהווה את אחת מאבני היסוד של הכלכלה העולמית המודרנית. פעילויות יצוא ויבוא, העברת סחורות,...
מאמרים קשורים לנושא.