פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה

רח' אלטלף 4, יהוד

מיקוד 5621604

פקס

03-539-5901

דף הבית » ייעוץ ופיתוח ארגוני » מחקרים וסקירות » תאוריות שונות של שינוי ארגוני

קטגוריות
ארכיונים
דצמבר 2023
אבגדהוש
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה

תאוריות שונות של שינוי ארגוני

שינוי ארגוני הוא תהליך מתמשך שמטרתו להתאים את המערכות והתהליכים הארגוניים לשינויים החיצוניים והפנימיים שמתרחשים בסביבה. הישרדות ארגונים לטווח ארוך מחייב התאמת מבנה הארגון ואופן תפקודו לתנאי הסביבה שבה הוא פועל. מכיוון שהצלחת הארגון תלויה בעובדים, שינוי ארגוני מחייב התמקדות בשינוי ההתנהגות של פרטים או של קבוצות בתוך הארגון.

תאוריות שונות של שינוי ארגוני

מודל שלושת השלבים של לוין

קורט לוין מדבר על שדה הכוחות בו השינוי הוא מודיפיקאציה בין כוחות משמרים התנהגות יציבה במערכת מסוימת. ההתנהגויות בזמן השינוי מתחלקות בין כוחות המכוונים לשמירת הסטטוס קוו, וכוחות הדוחפים לשינוי. ככל שהכוחות הדוחפים לשינוי יהיה רב יותר, כך סיכויי הצלחת השינוי יגדלו ולהפך.

לוין (1951) הציג מודל לתהליך השינוי בארגון הכולל שלושה שלבים:

  1. הפשרה: מאמצים לשינוי כדי להתגבר על התנגדות הפרט וקונפורמיות הקבוצה. ההבנה שיש צורך בשינוי ולא ניתן להמשיך. ניתן להשיג זאת על ידי שימוש בכוחות מניעים – העצמת הכוחות מכווינים את ההתנהגות של הפרט מהסטטוס קוו אל ההתנהגות הרצויה, או בכוחות מרסנים: צמצום הכוחות המעכבים את סטיית התנהגות הפרט מהסטטוס קוו.
  2. מעבר למצב החדש: הטמעת השינוי על ידי הטמעה של הערכים או המבנים החדשים. בשלב זה חשוב לשנות את שיווי המשקל בארגון על ידי שכנוע העובדים שהמצב הקיים לא מיטיב עימם, הצגת מידע רלוונטי חדש וחיבור הקבוצה עם מנהיג חדש שתומך בשינוי.
  3. הקפאה: ייצוב מחדש של הארגון בהינתן השינוי, חיזוק להתנהגות תואמת. שלב זה מתרחש לאחר יישום השינוי וצריך לשמר את המצב החדש על ידי איזון בין הכוחות המניעים לכוחות המעכבים. אם מדלגים על השלב הזה, העובדים יחזרו למצב הקודם. כדי ליישם את שלב זה יש לקבוע דפוסים חדשים ולמסד אותם בעזרת מנגנונים פורמליים ובלתי פורמליים.

לטענתו, על מנת להחיל שינוי צריך לענות על כמה שאלות: לאן רוצים להגיע; הערכת המצב הנוכחי (מה צריך לעשות על מנת להשיג את השינוי); מה צריך לשנות; מהם המשאבים והכלים הדרושים לביצוע השינוי; מהם הכוחות התומכים או המתנגדים לשינוי.

מודל שמונת הצעדים – ג'ון קוטר

החוקר ג'ון קוטר הגדיר את מודל "8 השלבים" לרתום ולגייס כמה שיותר תומכים עבור השינוי הארגוני העתידי:

  • הגברת הדחיפות: מהות שלב זה היא הצגת הצורך בשינוי והדחיפות שביישומו. דרכי פעולה אפשריות הן הדגמה של עלות-תועלת של מצב נוכחי מול עתידי, מיקום תחרותי בשוק, תוצאות שליליות וכו'. המטרה היא לגרום להנהגה לחוש את הצורך והדחיפות בשינוי לא רק להבין את ההיגיון בבסיסו.
  • בניית צוותים מובילים: הקמת צוות פרויקט והנהגה אשר להם הכישורים הנדרשים, יכולת השפעה ומוטיבציה להוות דוגמה ולהוביל את השינוי. זהו הצעד החשוב ביותר שכן שינוי ברור והכרחי ככל שיהיה, לא יקרום עור וגידים ללא ההנהגה המתאימה.
  • גיבוש חזון מתאים: בהירות והסכמה בקרב צוות הנהגה בנוגע למצב העתידי הרצוי כך שההנהגה לא רק מבינה אלא גם מחויבת לחזון.
  • תקשור: תקשורת מובנית, היוצרת חיבור של האנשים הנכונים, בזמן הנכון, דרך ערוץ התקשורת המתאים לשינוי הרצוי.
  • העצמת פעולה: הכשרת הקרקע לפעולה. הנהגה ומנהלים מיישמים את השינוי לאחר שרכשו את הידע והמיומנויות הנדרשות תוך שהם מתבססים על תשתיות ארגוניות מותאמות. על הנהגת השינוי להעצים וליצור תנאים מתאימים לשינוי בקרב כל הנוגעים לדבר.
  • הפגנת הישגים בטווח המידי: חוויית ההצלחה הנובעת מהישגים קטנים בטווח המיידי מעוררת מוטיבציה ומגבירה מחויבות לשינוי. על הנהגת השינוי ליצור תנאים להשגת יעדים בטווח המידי וכן לתקשר הישגים אלו על מנת לרתום אנשים נוספים לתמיכה ולפעולה לטובת השינוי הארגוני.
  • המשכיות: על ההנהגה והעובדים להישאר מחויבים ונחושים על מנת לממש את כלל יעדי השינוי. יש ליצור המשכיות באמצעותה אין נעצרים לאחר השגת מספר הישגים מידיים.
  • הטמעה: כאשר יעד השינוי הושג, התנהגויות חדשות מוטמעות והארגון מוכן יש לפתח את הכלים על מנת לוודא שהשינוי מוטמע לאורך זמן. בלא תהליך הטמעה ובקרה קיים הסיכון שעם סיום הפרויקט, יחזרו הדברים לקדמותם.

פורסם בwikipedia

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/11/בניה-מלאכותית-1.png
שלושת מחסומי הקנייה וכיצד נגרום ללקוחות שלנו לקנות

כבעלי עסק אנו נאלצים לעסוק במכירות. הבעיה הגדולה היא שרובנו לא אנשי מכירות. אז כיצד עושים זאת נכון? מאמר...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/09/סיעור-מוחות.png
סיעור מוחות

סיעור מוחות סיעור מוחות הוא תהליך בו מפעילים מחשבה יצירתית ומשותפת כדי לפתור בעיות או להגיע לפתרונות...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/09/יועץ-עסקי.png
חשיבות יועץ עסקי בארגון

ייעוץ עסקי העולם העסקי משתנה במהירות וארגונים צריכים להיות מוכנים להתאים את עצמם בצורה מתאימה. ייעוץ...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/08/שליטה-בהצלחה-ניהולית-מדריך-מקיף-למנכל-1024x326-1.png
שליטה בהצלחה ניהולית

בעולם העסקים המתפתח ללא הרף, תפקידו של המנכ"ל הופך יותר ויותר קריטי. מנהיגים שואפים לחדד את כישוריהם,...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2022/02/תוכנית-עסקית.png
תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך ניהולי המספק תמונה עתידית כוללת של העסק או המיזם מכל הבחינות – מבחינה שיווקית,...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2022/03/יועץ-עסקי-1.png
יועץ עסקי

יועץ עסקי יועץ עסקי הוא כל אדם העוסק במתן שרותי ייעוץ בתחום תכנון, קביעת מדיניות וליווי פעילויות עסקיות. היועץ...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/05/דפוסי-חשיבה-MINDSET-והתפתחות-אישית-ומקצועית-מאת-דניאלה-איילה-חסקלוביץ.png
דפוסי חשיבה MINDSET והתפתחות אישית ומקצועית

דפוסי חשיבה לכל אחד מאתנו כבני אדם יש לנו דפוסי חשיבה, חלקם מקדמים וחלקם מעכבים.רוב דפוסי החשיבה הם תולדה...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/04/2.png
תקשורת מנצחת ככלי למינוף תהליכי שירות ומכירה בכל ארגון

אנשים עושים עסקים עם אנשים ולכן הבסיס לכל מערכת יחסים שלנו עם הלקוחות היא תקשורת מנצחת. לקוחות הם הבסיס...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2023/04/1.png
מה עומד מאחורי תהליכי קבלת החלטות?

קבלת החלטות בכדי לקבל החלטה נכונה צריך לבדוק האם ההחלטה תניב את התוצאה הרצויה.ישנם אנשים שתהליך קבלת...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2022/10/פתרונות-אפקטיביים-ניהול-משבר.png
אקטואליה – ניהול בזמן משבר

תוכן עניינים אילו אתגרים ואילו הזדמנויות מציב לנו המשבר כמנהלים? אתגר הגמישות הארגונית במהלך השינויים...

https://esg.co.il/wp-content/uploads/2018/01/פתרונות-אפקטיביים-זקוק-לצי-רכב-בעסק-כך-תחסוך-הרבה-כסף.png
זקוק לצי רכב בעסק? כך תחסוך הרבה כסף

תוכן עניינים בחירה בחברת ליסינג לציי רכב כרוכה בלא מעט קשיים. איך תדע איזה סוג רכב צריך העובד שלך? מהי...

תוכן עניינים

חותם האמינות של דן אנד ברדסטריט
פתרונות אפקטיביים מקבוצת פורמולה

חותם האמינות של דן אנד ברדסטריט (להלן:"די.בי") הינו "תו איכות" אשר מטרתו להקל על תהליך קבלת ההחלטות של הצרכן לקראת ביצוע התקשרות עסקית עם בית העסק. הענקת החותם מתבססת על הערכתנו המקצועית, על סמך המידע הקיים בידי די.בי, באשר לרמת הסיכון הפיננסי שבהתקשרות עסקית עם בית עסק.

השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית בנושא שכר והגדלת הנטו לבעל העסק