אסטרטגיה עסקית היא גיבוש דרך פעולה של יחידה עסקית, תוך התייחסות לסביבה ולעצמה, במטרה לסייע לארגון בקביעת מטרותיו, בבחירת דרכי פעולה ובמימושן.
תהליך של תכנון אסטרטגי מתייחס לרוב להגדרת החזון, המטרות והיעדים, ויציע מתוך כך את האסטרטגיה: דרכי הביצוע המתוכננות להשגתם. האסטרטגיה נוגעת לטווח הארוך של היחידה העסקית, כאשר טווח התכנון האסטרטגי המקובל נע בין שנתיים לחמש שנים בהתאם לאתגרי השוק הספיציפי.מרכיבי האסטרטגיה העסקית.
ניתן לחלק את ההחלטות האסטרטגיות החשובות של הארגון לשתי קבוצות:
- בחירת תחומי הפעילות של הארגון – אילו מוצרים או שירותים הארגון מספק ולאילו לקוחות (כולל שווקים גאוגרפיים) הארגון פונה. בבחירת תחומי פעילות הארגון ניתן לכלול גם את המיקום של הארגון לאורך שרשרת הערך של הענף: ייצור, הפצה, קמעונאות וכו'.
- המהלכים האסטרטגיים לשיפור בפעילות בתחומים הנבחרים – מגדיר אילו פעולות אסטרטגיות הארגון צריך לבצע כדי לשפר את עמדתו בשוק הרלוונטי לתחומי הפעילות הנבחרים. מהלכים אסטרטגיים כוללים מהלכים תפעוליים, שיווקיים, פיננסיים וארגוניים.
תהליך קביעת האסטרטגיה העסקית
התכנון האסטרטגי כולל ניתוח המצב הקיים, הגדרת היתרון היחסי הרצוי ודרכי הביצוע. כל הגורמים בארגון משפיעים על האסטרטגיה העסקית שלו, גם אם רק חלקם עוסקים בגיבושו. לרוב תהליך של תכנון אסטרטגי כולל את ההנהלה של הארגון ולעיתים את נציגי בעלי המניות (דירקטוריון). לרוב נעשה שימוש במודלים מוכרים לתכנון אסטרטגי כגון ניתוח 5 הכוחות של פורטר, וכן ניתוח באמצעות מודל SWOT,
קביעת האסטרטגיה העסקית לוקחת כאמור בחשבון את:
- חזון (Vision): תמונת המציאות הרצויה אותה הארגון מבקש להשיג או לקדם
- משימת הארגון (Mission) וייעודו (Purpose) – האופן שבו הארגון תופס את תפקידו בקידום תמונת המציאות האמורה. נהוג לומר כי רמות אלו אינן חלק מהאסטרטגיה – הן קודמות לאסטרטגיה ואילו האסטרטגיה היא הדרך שתוביל להגשמתן.
- ערכים (Values): מהם העקרונות המנחים את המנהלים והעובדים.
- מטרות: מהם ההישגים הכללים הנדרשים. ויעדים מהם ההישגים הכמותיים הנדרשים.
ומציעה עבורם:
- מהלכים אסטרטגיים (Strategic Paths): המהלכים האסטרטגיים שהארגון צריך לבצע כדי לבצע את המשימה ולהתקרב למימוש החזון.
האסטרטגיה חייבת לקחת בחשבון את מכלול הגורמים בתוך ומחוץ לארגון אחרת היא לא תצליח להוביל להגשמת המטרה.
עוד באותו נושא…

התנהגות ארגונית
התנהגות ארגונית הוא תחום מדעי העוסק בצבירת ידע על התנהגויות של אנשים במסגרות ארגוניות על ידי חקירה שיטתית של תהליכים אישיים, קבוצתיים וארגוניים. כאשר המטרה

ניהול דף פייסבוק עסקי – עקבי ומקצועי
כיצד לנהל דף פייסבוק עסקי עם ניהול אפקטיבי ולאורך זמן? קבלו טיפים מקצועיים ואת שיטת התכנון הנכונה.

השיווק המסורתי בעולם הדיגיטלי
מהו יתרונו של השיווק המסורתי אל מול השיווק בעולם הדיגיטלי? האם שניהם יכולים לצעוד יחדיו ולמקסם את יכולתו השיווקית של העסק?

6 דברים שמציגים את העסק שלכם באור שלילי ברשת
מהם הדברים החשובים שכדאי להיזהר מהם ועלולים להציג אתכם ואת העסק שלכם באור לא רציני ואף שלילי וכיצד תוכלו להימנע מהם ולבלוט בסביבה תחרותית.

הקמת עסק – נקודות למחשבה
בבואנו להקים עסק נשאלות שאלות רבות. מהו הבסיס ממנו צריך להתחיל ואלו שאלות צריך לשאול לפני שמתחילים.

ייעוץ למנכ"לים – שיווק ופרסום עסקי באינטרנט
המהפכה הדיגיטלית יצרה שינוי בכל תחומי החיים. האינטרנט שינה את דרך המחשבה, התקשורת הבין אישית ואת דפוסי הצריכה שלנו.כיצד מבצעים שיווק ופרסום עסקי באינטרנט.